Az idei év első hónapjaiban a várakozásoknak megfelelően erőteljes emelkedésbe kezdtek a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) díjai. Az év elején még a 2014-es évkezdethez hasonló szinten állt a személyautók kgfb-átlagdíját mutató index, azonban az idei díjgörbe eddig teljesen eltérő pályát mutat a tavalyitól: míg tavaly január-februárban végig a 20-21 ezer forint közötti sávban maradt a mutató, február második felére már a 25 ezres szintet is sikerült áttörnie.
„A díjak emelkedése elkerülhetetlennek tűnik. Az alacsony üzemanyagár miatt többen és többet használják az autójukat, így a károkkal kapcsolatos költségek is emelkednek. Mivel nálunk található Európa egyik legalacsonyabb átlagdíja,abból ez a költség növekedés már nem gazdálkodható ki – mutat rá a díjemelés egyik meghatározó okára Sebestyén László, a Netrisk.hu vezérigazgatója. – Az elmúlt évek során drasztikusan lecsökkentett díjak korrekciója tehát törvényszerű, és várakozásunk szerint a növekedési tendencia (ha nem is az előző két hónapban mutatott ütemben) várhatóan az év egészében fennmarad. A továbbra is jelen lévő erős piaci verseny ezt a mozgást legfeljebb tompítani tudja majd.”
A Netrisk.hu adatai szerint továbbra is a kármentesen vezető autósok számíthatnak a legkisebb mértékű emelésre, a díjak leginkább a gyengébb bónuszkategóriákban lódultak meg. Új tendencia azonban, hogy ezúttal a középkategóriás (76-150 kW közötti teljesítményű) szegmensben volt észlelhető a legnagyobb díjnövekedés. Itt a B10-es kategóriás autók tarifái átlagosan 23,1 százalékkal, míg az A0 kategóriás személygépkocsik kgfb-díjai nem kevesebb, mint 41,1 százalékkal emelkedtek alig több mint másfél hónap alatt.
A szokatlanul heves piaci folyamatokat jól jellemzi az a tény is, hogy a biztosítók aktívan igyekeznek követni áraikkal a változásokat: január óta nem kevesebb 40 díjmódosítást hirdetett meg az érintett 15 biztosító.
„Az erőteljes díjnövekedés ismét fokozottan ráirányítja a figyelmet a díjösszehasonlítás fontosságára az évközi időszakban is – hangsúlyozza a Netrisk.hu vezérigazgatója. – Immár az autósok több mint fele tartozik az érintettek körébe: csak tavaly újautó-vásárlások, illetve használt autók behozatala vagy belföldi megvásárlása nyomán közel 700 ezer tulajdonosváltás történt a személyautók körében.”