Csőd vagy áldás a kupon?

A közösségi vásárlóoldalak, internetes szállásoldalak képviselői, valamint a szállásadók eltérően vélekednek arról, hogy a bónuszok, kuponok, internetes kedvezmények segítenek vagy inkább kárt okoznak a szállodaiparnak.

Budapesten 2007–2012 között folyamatosan nőtt a szállodák száma, 2010-től a kereslet is növekedésnek indult, a szállásdíj-bevételek azonban csupán a 2007-es szintet (70 milliárd forint) érték el, holott az inflációt figyelembe véve ennek sokkal nagyobb összegnek kellene lennie. A vidéki szállodapiacot egy évvel később érte el a válság, mint a fővárost, a kereslet később kezdett el csökkenni, s még a válság kitörése után is nyitottak szállodákat. A kínálat öt év alatt 40 százalékkal nőtt, az árverseny élesedett. A szállásdíjbevételek 31 százalékkal növekedtek, az egy szállodára eső bevételek ugyanakkor 4 év alatt 5 százalékkal visszaestek – vélte Hegedűs Attila, a BDO Magyarország Hotel és Ingatlan Szolgáltató Kft. Partner ügyvezetője a Turisztikai Managerek Szövetségének kerekasztal-beszélgetésén.

Tátongjon üresen, vagy menjen kedvezménnyel? –  Kép: SXC

Az online értékesítés a válság ellenére dinamikusan bővült. A BDO 2011-es felmérése szerint Budapesten 2006–2010. között 248 - évente átlagosan 26 százalékos növekedést regisztráltak az online piacon, ami 2010-re közel 770 ezer vendégéjszakát jelentett. Vidéken évi 20 százalékos volt a bővülés, 2010-ben elérte a 2,5-2,7 milliót az online vendégéjszakák száma (az összes vidéki vendégéjszaka több mint egyharmada). A 2013-as felmérés előzetes eredményei szerint az online foglalások részaránya az összes foglalásból a 3–5 csillagos piacon 2012-ben 7–10 százalékponttal nőtt. Az online foglalások értéke 2008–2012 között megkétszereződött, a piac mintegy 40 százalékát tette ki. Arányaiban egyre több szálloda „kuponozik" (2010: 76 százalék, 2012-ben 84 százalék).

Hegedűs Attila a problémák között említette, hogy sok szálloda küzd a hitelpréssel és a megnövekedett versennyel, az áron alul értékesítés és az „egymás alá vágás" tökélyre fejlesztődött, amit sokszor nem előz meg alapos hozamszámítás. Hozzátette: megvan a helye a kuponos értékesítésnek, de nem szabad csak erre ráállni.

„Egy jó (alacsony) ár a közvetítő márkáját építi, a terméket viszont árucikké silányítja a diszkont értékesítés. Magyarországon elsősorban a luxus kategóriában tapasztalható márkahűség. A kuponos, bónuszos vásárlásnál az ár a döntő, nem tudnak érvényesülni az egyéb értékek, így például a márka” – vélekedett Macher Szabolcs marketingkommunikációs tanácsadó. A szakértő szerint ez rövid távon a cash flow-ban tud segíteni, hosszú távon azonban előnyösebb, ha szegmentáltan kezelik a célközönségeket. „Legyen egy alapszolgáltatás, amit a közösségi vásárlóoldalakon kínálnak, és egy prémiumcsomag azoknak, akik az élményre, márkára fogékonyak, mert hosszabb távon rájuk építhet a szállodaipar” – javasolta.

Megéri újítani a megszokott stratégiák követése helyett
Sok szálloda próbálkozik a kuponos oldalakon meghirdetett akciókkal megtölteni üresen maradó szobáit. Ha első pillantásra jó ötletnek tűnik is, át kell gondolni, kinek és hogyan érdemes beszállni a kuponos üzletbe, vagy inkább egy újító stratégián kellene gondolkodni.
Kis Ervin Egon, e-kereskedelmi szakértő, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület (SzEK.org) elnöke úgy vélekedett, a szállásadónak el kell döntenie, hogy marketingeszköznek vagy értékesítési csatornának tekinti-e a kuponos oldalakat. Ha az előbbinek, akkor a marketingbüdzsének megfelelő mértékre kell korlátozni a bónuszokat, ha pedig az utóbbinak, olyan áron kell értékesíteni, ami még megéri.

Heller Gábor, a Bónusz Brigád egyik alapítója szerint a két legfontosabb érték a minőség és a korrektség. Hangsúlyozta, ők nem viszonteladók, hanem marketingfelületet biztosítanak partnereiknek arra, hogy ezt az eszközt használják, amit kockázat nélkül tehetnek meg, ugyanis a szállodák csak akkor fizetnek, ha a vendég megérkezett. Százszázalékos minőségi garanciát nyújtanak, ha ugyanis a vendég elégedetlen a szolgáltatással, visszaadják a bónusz árat, amit a partnertől sem kérnek vissza. „Nem aukciós ház vagyunk, olyan ajánlatokat teszünk fel, amiért eljönnek hozzánk" – jelentette ki, hozzátéve, hogy nem okozói, és nem is haszonélvezői a jelenlegi helyzetnek, hiszen a jutalékokból élnek.

„A kuponos oldalaknak van létjogosultságuk, de okosan kell élni velük. A szállodák szempontjából kiemelte a márkaépítés jelentőségét, hozzátéve, hogy ha okosan használják a kuponos oldalakat, az átlagárak nem fognak csökkenni. A digitális térnek van árletörő hatása, de tudatos árazással, több értékesítési csatorna használatával lehet jól gazdálkodni – mondta Szigetvári József, a Szallas.hu ügyvezetője.

A vevőszerző marketing 10 pontja
Minden vállalkozás legfontosabb feladata a túlélés érdekében a vevőszerzés. Ennyiben minden egyes cég közös akkor is, ha a mi cégünknél a vevőt éppen ügyfélnek, betegnek, partnernek vagy bármi másnak hívjuk. Ahhoz, hogy esélyünk legyen mindig elegendő számú vevőt bevonzani, nem bízhatjuk magunkat a véletlenre. Wolf Gábor, a Marketing Commando alapítója összeszedte, hogy mik a legfontosabb marketinges alapvetések ennek érdekében.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo