Brutálisan drágult a kötelező

Az idei negyedév végén átlagosan 25 100 forint volt a személygépkocsikra kötött kgfb-szerződések éves díja. Ez az érték az évközi díjhirdetés 2013 január elsejei bevezetéséhez képest 26 százalékkal magasabb.

Kép: Pixabay

Tavaly ilyenkor ez az eltérés még mindössze 5 százalék volt. A Netrisk statisztikái azt mutatják, hogy az évfordulós (biztosításváltást jelentő) kötések átlagdíjának növekedése jóval elmarad az azonnali (autó vásárlásakor végrehajtott) kötésekétől: míg az előbbi körben átlagosan 9, az utóbbiban közel 17 százalékkal lettek magasabbak az átlagdíjak az előző év hasonló periódusához képest.

„Az első negyedévben látványosan emelkedtek a kgfb-díjak: míg január elején még átlagosan 22 és fél ezer forintos éves díjon köthettünk kötelezőt a személyautónkra, volt olyan hét is, amikor 27 ezer forint fölé emelkedett ez az összeg – ismertette az adatokat Sebestyén László, a Netrisk.hu vezérigazgatója. – Az emelkedő trend várhatóan az év egészében kitart majd, mivel a romló káradatok alakulásának hatásait a biztosítók kénytelenek érvényesíteni tarifáikban.”

Év közben az ügyfelek alapvetően két okból kötnek kgfb-szerződést: vagy a jármű tulajdonjogának megszerzésekor (ezt nevezik azonnali kötésnek), vagy a már meglévő szerződés évfordulóját megelőzően elvégzett díjszámítás nyomán, (ezt nevezik évfordulós kötésnek). Míg az azonnali kötések esetében egy év alatt 17 százalékkal emelkedtek a díjak, az évközi évfordulós szerződések átlagdíja a nagyobb díjverseny miatt csupán 9 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbi szinthez képest. Ennek hatására tovább nőtt az eltérés a kétfajta átlagdíj között: míg a tavalyi év elején egy azonnali szerződés átlagosan 49 százalékkal került többe, mint egy évfordulós, idén ez a különbség már csaknem 60 százalékos.

Bár az idei évben már több kgfb-szerződésnek van év közben az évfordulója, mint amennyinek az év végén, ez a számokban egyelőre nem látszik, mivel továbbra is csupán minden hatodik-hetedik arra jogoult autós cseréli le év közben a kötelezőjét. Gyakori probléma, hogy a váltani tervezők elmulasztják a meglévő szerződés felmondásának határidejét: aki az évforduló előtt legalább harminc nappal ezt nem teszi meg, további egy évig a meglévő szerződés szerint kell fizetnie az aktuális díjrészleteit.

Továbbra is érvényesül az a tendencia, hogy minél nagyobb kategóriájú egy autó, és minél rosszabb a bonusz-malusz fokozata, tehát annál jelentősebb mértékű díjemelkedést kellett elszenvednie az elmúlt évek során.  Míg az évközi szabad díjhirdetés kezdete, 2013 januárja óta egy kiskategóriás, B10-es besorolású autó után csak átlagosan 13,6 százalékkal magasabb köteleződíjat kell kifizetni, egy A0 besorolású, 150 kW feletti teljesítménnyel rendelkező autó esetében az eltérés immár közel 40 százalékos.

Drágállja a cascot a magyar
2014-ben egyaránt több új-és használt autót adtak el Magyarországon, mint 2013-ban, emellett a casco biztosítás átlagdíja évek óta csökken; 2014-ben alig haladta meg a 77.000 forintot. Mindezek ellenére, az autósok többségének még a jelenlegi árak mellett sem fér bele a költségvetésbe a casco.

Véleményvezér

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban 

Az ukrajnai háború versenyfutás az idővel.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A lengyel valuta árfolyama fenn, a magyar lenn.
Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt

Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt 

Ez a harc lesz a végső?
A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik 

Nem tűnik túl átgondoltnak a mini-Dubaj projekt.
A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott

A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott 

Bindzsisztán működik, ahogy kell.
Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo