Alig van szállodaprojekt

Bár a KSH adatai szerint az év első tíz hónapjában 8 százalékkal nőtt a szállodai vendégéjszakák száma, a négycsillagos kategóriában kiugró, több mint 17 százalékos növekedés volt, a szállodapiaci fejlesztők egyelőre mégis kivárnak, alig indul új fejlesztés az országban - állapítja meg a BDO Magyarország elemzése.

"A kedvező trendek ellenére a befektetők továbbra is óvatosak a szállodapiacon, mivel a jövedelmezőség tekintetében továbbra is magas kockázatokat látnak" - magyarázza Hegedűs Attila, a BDO Hotel és Ingatlan ügyvezetője a cég közleménye szerint. A szobák bruttó átlagára (14 700 forint) az első tíz hónapban mindössze 3,5 százalékkal múlta felül a tavalyi szintet, az árak a válságot követő zuhanás után jelenleg még mindig csak a 2007-es szintre tudtak visszakapaszkodni. Ráadásul a kereslet hosszú távú fenntartható fejlődését a nemzetközi piacok továbbra is fennálló bizonytalansága továbbra is kiszámíthatatlanná teszi - tette hozzá a szakértőn a Távirati Iroda közlése szerint.

Kivárnak a befektetők - Kép: SXC

A szállodapiaci keresletnek az elemzés szerint időszakos lökést adhatnak a 2012 végén lejáró SZÉP-kártyában még "bennragadt" milliárdok, melyekre már több hotel is attraktív csomagokat dolgozott ki, lehetővé téve azt is, hogy az idén kifizetett voucherek 2013-ban is felhasználhatók legyenek. A hazai szállodapiac fejlődését a következő két-három évben az általános gazdasági folyamatok mellett az befolyásolja majd, hogy mikor jelenik meg a piacon a rég várt, több ezer fő befogadóképességű budapesti konferenciaközpont, s a következő idegenforgalmi szezonokban milyen új légitársaságokat sikerül Magyarországra csábítani a Malév csődje után keletkezett, és továbbra is fennálló űr kitöltésére. Szerepe lesz továbbá annak, hogy Magyarország és Budapest milyen hatékonyan tud megjelenni a nemzetközi turizmusmarketing terén. Össze tudnak-e fogni a szállodák annak érdekében, hogy véget érjen az ár-érték arány mélyrepülése - olvasható az BDO elemzésében.

Az elmúlt három évben nyíltak ugyan új szállodák, ezek azonban még a válság kitörése előtt indított, jórészt EU-forrásokból részfinanszírozott projektek voltak. Az idén mindössze 4-5 hotel nyílik Budapesten, és néhány kivételtől eltekintve vidéken is jelentősen visszaestek a fejlesztések. A következő évben sem várható markáns kínálatbővülés, ez nemcsak a kereslet visszafogottságának, hanem a banki finanszírozás drasztikus lelassulásának, pontosabban szinte teljes elapadásának is az eredménye - állapítja meg a BDO. A piac azonban nem fagyott be teljesen, megfelelő minőséggel és jó elhelyezkedéssel jelenleg is lehet sikeres projekteket indítani. Budapestnek, mint nemzetközi célpontnak továbbra is kiemelkedő az elfogadottsága, miközben a vidéki helyszíneken főként a wellness iránti, jórészt belföldi érdeklődés biztosít jelenleg is növekvő keresletet.

Megmenthető a magyar fürdőszektor?
Magyarországon több mint 300 fürdő üzemel, azonban ezeknek kevesebb mint 10 százaléka működik nyereségesen. A szektor összességében évente több tízmilliárd forintnyi hiányt termel. Pedig a veszteséges fürdők egy részét akár már 2-3 év alatt nyereségessé lehetne tenni. A megoldást a műszaki innováció és a technológiai fejlesztések, valamint a létesítmények térségi turisztikai stratégiába illeszkedő, menedzserszemléletű üzemeltetése együtt biztosíthatják.
A vendégszám és a szobaárak visszaesése az elmúlt években komoly mélységekbe lökte a szállodák bruttó működési eredményét: Budapesten a korábban 45 százalék feletti szint 35-40 százalék közé, míg vidéken a korábbi 35 százalék feletti átlagérték 25-28 százalék közé zuhant. Mindez komoly racionalizálási lépésekkel még biztosíthatta volna az eredményességet, ám a svájci frank árfolyamának megugrásával járó extra kötelezettségek a komolyabb hitelaránnyal rendelkező hotelek számára már kitermelhetetlennek bizonyultak. Jövőre várhatóan további hotelek kerülnek majd banki kézbe az elégtelen hitel-visszafizetési mutatók miatt, amelyek jobb megoldás híján profi üzemeltető cégekkel igyekeznek majd a hatékony működést biztosítani. Emellett továbbra is számítani lehet arra, hogy néhány létesítmény bezárja kapuit - olvasható a BDO összegzésében.
Nem biztos, hogy jó üzlet az Olimpia
Az országok gyakran hatalmas összegeket költenek az Olimpia propagálására és megrendezésére. A kormányok és az Olimpia szószólói mindig a gazdasági és a társadalmi előnyökre hivatkozva reklámozzák a játékokat, de a várt hatás korántsem biztos – véli Matt Bolduc, a dán székhelyű globális befektetési bank, a Saxo Bank részvénypiaci elemzője. Nem kivétel ez alól a londoni Olimpia sem, melynek költségei 9 milliárd font fölött tetőztek. De míg a költségeket viszonylag könnyű becsülni, addig a haszon gyakran nem kézzelfogható értékként vagy az építkezések multiplikátor hatásaként jelentkezik. Bár a sajtó bírálta, hogy a nagy recesszióban milyen mértékben költ az állam közpénzt a játékok finanszírozására, azon érv is megállja a helyét, hogy ez pont akkor adott Keynes-féle lökést a szigetország gazdaságának, amikor annak arra éppen a legnagyobb szüksége volt.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo