"Barátok közt": Lauda színre lép

Újabb fordulat az Air Berlin-csőd történetében. Niki Lauda bejelentette, hogy visszavenné az általa létrehozott osztrák Niki légitársaságot, amely jelenleg a csődbe ment német cég leányvállalata. Amint a Neue Zürcher Zeitung rámutat, az Air Berlin 2008 óta veszteséges, mert vezetői trükköztek és nem tudták eldönteni: olcsó turista-légitársaságot akarnak-e vagy a Lufthansa vetélytársát.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

 

Ezzel a hibrid-modellel azonban nem jutottak semmire, inkább sorra eladták a társaság vagyonát és drágán lízingelték gépeiket. Ennél “slamposabban” már nem ment és ezt az utasok is észrevették: júliusban 24 százalékkal csökkent a számuk – és az Etihadnak elege lett. A Lufthansa örülhet, hiszen hozzájuthat a vállalat adósságmentes részlegeihez és talán kaphat azokból az Easyjet is, míg az Air Berlin 8.600 munkatársa jobban vezetett cégnél dolgozik majd, írta a lap.

"Kezdettől tudtam, hogy az Air Berlin soha nem fog működni, mert magasak a költségei, kevés a bevétel és évente cserélik a vezérigazgatókat, akik nem sokat értenek az üzlethez" – nyilatkozta Niki Lauda,
azzal, hogy vizsgálja a lehetőséget a csődbe jutott légitársaság egyik leányvállalata, a FlyNiki visszavásárlásáról.

Kép: Pixabay

Lauda az osztrák Kronen Zeitungnak elmondta, hogy annak idején az Air Berlin nyomására adta el nekik sikeres légitársaságát. A FlyNiki addig profitot termelt, többek között azért, mert 22 gépéből 20 saját tulajdona volt. Az Air Berlin eredetileg gépeiket akarta megvásárolni, azzal, hogy a FlyNiki azután lízingelje vissza azokat. Lauda a magas költségeket nem kívánta vállalni, inkább a vállalat eladását választotta, miközben előre látta, hogy a szakszerűtlen vezetés miatt az Air Berlin abba a helyzetbe fog kerülni, amelynek most tanúi vagyunk. A kérdésre, helyes volt-e a 150 millió eurós német állami hitel a válságba jutott cégnek, Lauda igennel válaszolt: „Első pillantásra igen, különben 80.000 ember nem tudott volna hazatérni a szabadságáról”.

Ám a kulisszák mögött a Lufthansa már az év eleje óta tanulmányozta a helyzetet és kidolgozta a koncepcióját, hogyan tudja majd a csődbe jutott Air Berlint felszeletelni. „A politika azonban ismét egyszer elfelejti, hogy versenyre van szükségünk, a Lufthansa monopóliuma katasztrófa lenne, ha bekövetkezne, akkor mindenkinek – a repülőtereknek, az utazási irodáknak, az utasoknak – a fejükhöz kellene kapniuk. A monopólium mindig egészségtelen.

A kérdés az: miért nincs csődben a FlyNiki, amely 100 százalékban az Air Berlin leányvállalata? Ez érdekes, nem? Azért ugyanis, hogy a Lufthansa elsőként vehesse át és megtarthassa annak értékes slotjait, Düsseldorfot és Berlint –

Az előző rész tartalmából:
Egy nappal azután, hogy az Air Berlin csődöt jelentett, megkezdődött az egymásra mutogatás a háttérben álló befektetők és a légitársaság üzemeltetője között, ki miatt került a cég a mostani helyzetbe. A nevető harmadik a Lufthansa lehet: adósságok nélkül megkaphatja a fapados társaság egész vagyonát gépekkel és munkatársakkal együtt. A történet megismeréséhez még sok minden tisztázásra vár
késleltették a FlyNiki csődjét” – mondotta. „Azt hiszem, a csődgondnokok lassan rájönnek, hogy így ezt nem lehet csinálni, hiszen az a dolguk, hogy minél több pénzt vegyenek be és ha csak egyetlen vételi ajánlat van, akkor az általa kínált ár a meghatározó – az Easyjet és a Ryanair ezért teljes joggal dühöng és az egyik legnagyobb utaztató, Thomas Cook, akihez a Condor is tartozik, kiállt a barikádra. Nem tudom elképzelni, hogy a kartellhatóságok engedélyeznék a FlyNiki bejegyzését az AUA (Austrian Airlines) leányvállalataként – akkor Ausztriában már semmiféle verseny nem létezne. (A Lufthansa 2009-ben átvette az AUA-t - szerk. megj.)

A 63 éves egykori Grand Prix versenyző elmondta: írásban jelezte érdeklődését a FlyNiki iránt az Air Berlin csődgondnokának és

kíváncsian várja, meghívják-e egyáltalán a tárgyalásokra, hiszen azt nehezen állíthatják róla, hogy nem ért az üzlethez...
Lauda azt igényli, hogy ugyanolyan esélyeket kapjon a tárgyalásokon, mint a Lufthansa, amely már hosszú távon tervezte az ügyet. Csak a könyvek átvizsgálása, a helyzet megismerése után dönthet arról, van-e értelme a FlyNiki átvételének és ha igen, megfontolja. Gondol korábbi cége alkalmazottaira is, hiszen ha a Lufthansa átveszi a társaságot, átveszi a gépek személyzetét, az adminisztrációt, az igazgatás munkatársait azonban nem.

Egyébként a Ryanair ugyancsak a csődbiztoshoz fordult és bekapcsolódott az Air Berlin jövőjéről folyó tárgyalásokba az Easyjet is.

Véleményvezér

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.
Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo