"Barátok közt": Lauda színre lép

Újabb fordulat az Air Berlin-csőd történetében. Niki Lauda bejelentette, hogy visszavenné az általa létrehozott osztrák Niki légitársaságot, amely jelenleg a csődbe ment német cég leányvállalata. Amint a Neue Zürcher Zeitung rámutat, az Air Berlin 2008 óta veszteséges, mert vezetői trükköztek és nem tudták eldönteni: olcsó turista-légitársaságot akarnak-e vagy a Lufthansa vetélytársát.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

 

Ezzel a hibrid-modellel azonban nem jutottak semmire, inkább sorra eladták a társaság vagyonát és drágán lízingelték gépeiket. Ennél “slamposabban” már nem ment és ezt az utasok is észrevették: júliusban 24 százalékkal csökkent a számuk – és az Etihadnak elege lett. A Lufthansa örülhet, hiszen hozzájuthat a vállalat adósságmentes részlegeihez és talán kaphat azokból az Easyjet is, míg az Air Berlin 8.600 munkatársa jobban vezetett cégnél dolgozik majd, írta a lap.

"Kezdettől tudtam, hogy az Air Berlin soha nem fog működni, mert magasak a költségei, kevés a bevétel és évente cserélik a vezérigazgatókat, akik nem sokat értenek az üzlethez" – nyilatkozta Niki Lauda,
azzal, hogy vizsgálja a lehetőséget a csődbe jutott légitársaság egyik leányvállalata, a FlyNiki visszavásárlásáról.

Kép: Pixabay

Lauda az osztrák Kronen Zeitungnak elmondta, hogy annak idején az Air Berlin nyomására adta el nekik sikeres légitársaságát. A FlyNiki addig profitot termelt, többek között azért, mert 22 gépéből 20 saját tulajdona volt. Az Air Berlin eredetileg gépeiket akarta megvásárolni, azzal, hogy a FlyNiki azután lízingelje vissza azokat. Lauda a magas költségeket nem kívánta vállalni, inkább a vállalat eladását választotta, miközben előre látta, hogy a szakszerűtlen vezetés miatt az Air Berlin abba a helyzetbe fog kerülni, amelynek most tanúi vagyunk. A kérdésre, helyes volt-e a 150 millió eurós német állami hitel a válságba jutott cégnek, Lauda igennel válaszolt: „Első pillantásra igen, különben 80.000 ember nem tudott volna hazatérni a szabadságáról”.

Ám a kulisszák mögött a Lufthansa már az év eleje óta tanulmányozta a helyzetet és kidolgozta a koncepcióját, hogyan tudja majd a csődbe jutott Air Berlint felszeletelni. „A politika azonban ismét egyszer elfelejti, hogy versenyre van szükségünk, a Lufthansa monopóliuma katasztrófa lenne, ha bekövetkezne, akkor mindenkinek – a repülőtereknek, az utazási irodáknak, az utasoknak – a fejükhöz kellene kapniuk. A monopólium mindig egészségtelen.

A kérdés az: miért nincs csődben a FlyNiki, amely 100 százalékban az Air Berlin leányvállalata? Ez érdekes, nem? Azért ugyanis, hogy a Lufthansa elsőként vehesse át és megtarthassa annak értékes slotjait, Düsseldorfot és Berlint –

Az előző rész tartalmából:
Egy nappal azután, hogy az Air Berlin csődöt jelentett, megkezdődött az egymásra mutogatás a háttérben álló befektetők és a légitársaság üzemeltetője között, ki miatt került a cég a mostani helyzetbe. A nevető harmadik a Lufthansa lehet: adósságok nélkül megkaphatja a fapados társaság egész vagyonát gépekkel és munkatársakkal együtt. A történet megismeréséhez még sok minden tisztázásra vár
késleltették a FlyNiki csődjét” – mondotta. „Azt hiszem, a csődgondnokok lassan rájönnek, hogy így ezt nem lehet csinálni, hiszen az a dolguk, hogy minél több pénzt vegyenek be és ha csak egyetlen vételi ajánlat van, akkor az általa kínált ár a meghatározó – az Easyjet és a Ryanair ezért teljes joggal dühöng és az egyik legnagyobb utaztató, Thomas Cook, akihez a Condor is tartozik, kiállt a barikádra. Nem tudom elképzelni, hogy a kartellhatóságok engedélyeznék a FlyNiki bejegyzését az AUA (Austrian Airlines) leányvállalataként – akkor Ausztriában már semmiféle verseny nem létezne. (A Lufthansa 2009-ben átvette az AUA-t - szerk. megj.)

A 63 éves egykori Grand Prix versenyző elmondta: írásban jelezte érdeklődését a FlyNiki iránt az Air Berlin csődgondnokának és

kíváncsian várja, meghívják-e egyáltalán a tárgyalásokra, hiszen azt nehezen állíthatják róla, hogy nem ért az üzlethez...
Lauda azt igényli, hogy ugyanolyan esélyeket kapjon a tárgyalásokon, mint a Lufthansa, amely már hosszú távon tervezte az ügyet. Csak a könyvek átvizsgálása, a helyzet megismerése után dönthet arról, van-e értelme a FlyNiki átvételének és ha igen, megfontolja. Gondol korábbi cége alkalmazottaira is, hiszen ha a Lufthansa átveszi a társaságot, átveszi a gépek személyzetét, az adminisztrációt, az igazgatás munkatársait azonban nem.

Egyébként a Ryanair ugyancsak a csődbiztoshoz fordult és bekapcsolódott az Air Berlin jövőjéről folyó tárgyalásokba az Easyjet is.

Véleményvezér

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo