A külföldiek húzzák a hazai turizmust

A külföldi vendégeknek köszönhetően a vendégéjszakák számának élénkülése a forgalom több mint 80%-át kitevő szállodákban folytatódott, melyben a négycsillagos házak szerepe volt meghatározó. Az ötcsillagos szállodák forgalma az előző hónapok visszaesése után újból emelkedett. Összességében a kereskedelmi szálláshelyeken a szállásdíjbevétel 14%-kal nőtt.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 

A külföldi vendégek 928 ezer vendégéjszakát töltöttek el a kereskedelmi szálláshelyeken, számuk 9,1, az éjszakáké pedig 9,7%-kal nőtt 2011. április hónaphoz viszonyítva. A forint/euró árfolyam 296 forint volt áprilisban, 31 forinttal (11%-kal) gyengébb, mint egy évvel korábban. A vendégéjszakákban mért vendégforgalom 59%-a, a szállásdíjbevétel kétharmada származott a külföldiektől. A legjelentősebb küldő országokból érkező vendégek éjszakáinak száma - az Egyesült Királyság és Ausztria kivételével - nőtt. A külföldivendég-forgalom jelentős részét fogadó szállodákon belül - a kétcsillagos egységek kivételével - minden kategóriában növekedés volt. A korábbi hónapok visszaesését követően az ötcsillagos szállodák esetében a külföldi vendégek száma áprilisban 4,6, a vendégéjszakák száma pedig 5,9%-kal nőtt. A külföldi vendégek száma - Tisza-tó kivételével (ahol visszaesés volt) - mindegyik turisztikai régióban nőtt - áll a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb jelentésében.

Az év negyedik hónapjában a belföldi vendégek 656 ezer vendégéjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken, ez a teljes vendégforgalom 41%-a. Számuk 1,0%-kal csökkent, míg az éjszakáké 3,1%- kal emelkedett az egy évvel ezelőttihez képest. A vendégforgalom visszaesése kilenc turisztikai régióból egyet érintett. A belföldivendég-forgalom háromnegyedét fogadó szállodákban a vendégéjszakák száma 5,5%-kal nőtt.

A szállodák szobakihasználtsága átlagosan 48%-os volt, ezen belül az ötcsillagosok 71, a négycsillagosok 54%-os foglaltságot értek el. Áprilisban a kiadott szállodai szobák bruttó átlagára 9,6%-kal (14 924 forint), az egy kiadható szállodai szobára jutó árbevétel szintén (bruttó REVPAR) 14%-kal (7145 forint) nőtt 2011 azonos időszakához viszonyítva. Budapesten a vendégforgalom jelentős részét fogadó három-öt csillagos kategóriákban a szobák átlagára áprilisban 10 500 és 32 300, az egy kiadható szobára jutó árbevétel 5000 és 24 300 forint között alakult, ami 35-109, illetve 17-82 eurónak felel meg.

A kereskedelmi szálláshelyek összes árbevétele folyó áron 10%-kal emelkedett a vizsgált időszakban. Áprilisban a szálláshelyek 21,2 milliárd forint bruttó árbevételt értek el, ezen belül a szállásdíjbevétel 11,9 milliárd forint volt. A bevétel kétharmada származott a külföldiektől, a forint/euró árfolyam az első négy hónap átlagában 9,6%-kal volt gyengébb, mint egy évvel korábban. A szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás árindexe 4,3% volt. A forint árfolyamának gyengesége mögött elsősorban a külföldi piaci bizonytalanság áll. Részben a május eleji görögországi választások után kiéleződött politikai és fiskális válság az eurózónában, részint a magyar kormány és az IMF közötti tárgyalások megkezdésének elhúzódása, illetve az ezzel kapcsolatos ellentmondásos nyilatkozatok.

Az osztrákoknak olcsóbb Magyarország
Az idén Magyarországon több mint 75 százalékkal több turisztikai szolgáltatást lehet vásárolni ugyanannyi pénzből, mint a szomszédos Ausztriában - számolt be az MT Zrt. Az osztrák statisztikai hivatal kalkulációja szerint vásárlóérték paritáson számítva 76 százalékos az árelőnye Magyarországnak, azaz majd kétszer több turisztikai szolgáltatást tudnak vásárolni az osztrákok Magyarországon, mintha otthon költenék el ugyanezt a pénzt. A "Urlabseuro" listán Magyarországot egyedül Bulgária és Románia előzi meg, ám ezen úti célok nem számítanak az osztrákok kedvelt nyaralóhelyeinek. Olyan kedvelt turisztikai célországokat hagyott le Magyarország, mint Horvátország, Görögország, Franciaország és Olaszország. Tekintettel arra, hogy egybehangzó felmérések szerint az osztrákok számára nyaralási célpontjuk kiválasztásánál elsőrendű szempont a kedvező ár-érték arány, így a turisztikai főszezon előtt publikált "elfogulatlan és pártatlan" számítások igen biztatóak az Ausztriából várható vendégforgalom idei alakulását tekintve is. Az euró magyarországi kedvező vásárlóértékét utazási érvként használva a Magyar Turizmus Zrt. az osztrák piacon idén is folyamatosan szervez kampányokat. A külképviselet sajtóközleményekkel, tanulmányutakkal, online akciókkal, hírlevelekkel és sajtótájékoztatókkal hívja fel az osztrákok figyelmét, hogy nyaralásra szánt pénzük Magyarországon könnyen "gyarapítható". Az Ausztriából Magyarországra irányuló turisztikai forgalom az elmúlt években töretlen növekedést mutat. A gazdasági válság, az erőteljes osztrák belföldi kampány ellenére az elmúlt négy évben Ausztriából évről évre folyamatosan nőtt az érdeklődés Magyarország turisztikai kínálata iránt. 2011-ben minden eddiginél több osztrák vendégéjszakát regisztráltak a hazai kereskedelmi szálláshelyek, ahol 280 ezer osztrák vendég közel 770 ezer vendégéjszakát töltött el, ami – az összehasonlítható mutatók alapján – minden idők legjobb Ausztriából érkező vendégforgalmának számít. Magyarország számára a TOP 10 turista-küldőország alkotta piaci tortából Ausztria részesedése mára 12 százalékosra nőtt.

A működő kereskedelmi szálláshelyek közül áprilisban még 1764 egység fogadott el fizetőeszközként üdülési csekket és 1381 egység Széchenyi Pihenőkártyát, a belföldi vendégek 547 millió forint értékben fizettek ezen fizetőeszközökkel a szálláshely-szolgáltatásokért, melyből az üdülési csekkek aránya 63% volt.

Budapesten a vendégforgalom összességében 10%-kal emelkedett a külföldivendég-forgalom dinamikus növekedésének eredményeképpen, miközben a belföldivendég-éjszakák száma stagnált. A szálláshely-szolgáltatást nyújtó - több, különböző ágazatban működő - vállalkozások a szálláshelyeken áprilisban közvetlenül közel 28 ezer főt foglalkoztattak, ez 2,5%-kal magasabb, mint az előző év azonos időszakában. A részmunkaidős foglalkoztatás aránya a szállodákban kategóriánként változó, kölcsönzött munkaerőt lényegében csak a négy-, illetve az ötcsillagos egységek foglalkoztattak, minimális arányban.

 

A wellness a nyerő
Felemás évet tudhat maga mögött a hazai turisztikai piac. Az év egészét tekintve a KSH kereskedelmi szálláshelyekre vonatkozó éves adatai kismértékű visszaesést mutatnak, a belföldi vendégforgalom csökkenését ugyanis nem tudta ellensúlyozni külföldi beutazók számának növekedése. A szállodák - különösen a wellness - viszont jól teljesítettek, miközben a panziók és a kempingek egyre kevesebb vendéget vonzanak. Az elmúlt évben közel 20 millió vendégéjszakát töltöttek el hazai szálláshelyeken. A közel 3,7 millió külföldi vendég mintegy 10 millió éjszakát töltött el 2011-ben nálunk, ami ugyan növekedést jelent, de összességében ez nem tudta ellensúlyozni a belföldi kereslet csökkenését. A hazai utazók esetében ugyanis mind a létszám, mind az általuk eltöltött éjszakák száma kevesebb volt, mint egy évvel korábban. A 3,9 millió vendég ugyanis 9,5 millió éjszakát töltött el kereskedelmi szálláshelyeken.

A szálláshelyi kapacitásra egyszerre volt jellemző, hogy a gazdasági környezet változására a szállodák, a panziók, a kempingek stb. egy része beszüntette működését, míg mások bővítették a kínálatot. Ennek eredőjeként 2012. április 30-án a hazánkban működő kereskedelmi szálláshelyek száma 2416 volt, ezen belül 891 szálloda 53 ezer szobával, 941 panzió 10 ezer szobával működött. A szállodákban, áprilisban 2500 szobával több állt rendelkezésre, mint az előző év azonos időszakában. Budapesten a vizsgált időszakban 178 szálloda működött, ezek kapacitása 1100 szobával volt több, mint egy évvel korábban. Az egyéb szálláshelyek (üdülőház, kemping és közösségi szálláshelyek) száma országosan 584 volt.

Közelre és olcsóbban utazik a magyar

A turizmus még nem tért magához a válság után, a szakmai szervezetek a következő egy-két évben nem reménykednek a látványos fellendülésben. A szállodaipar kilátásai bizonytalanok, az utazásszervezők óvatosabb üzletpolitikát követnek. A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) szerint a hazai turizmus, szállodaipar fejlődésének kilátásai bizonytalanok, az utazási irodák szövetsége szerint legjobb esetben is csak stagnálás várható a következő egy-két évben a kiutazás és a beutazás területén. A szállodaszövetség és a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) is úgy látja, a bizonytalanságot, a stagnálást elsősorban a gazdasági válság idézte elő. A MUISZ szerint az utazási kedv ugyan nem tört meg, de az utazók nagy többsége az olcsóbb kategóriájú utakat keresi. Rövidebb időre, olcsóbb szálláshelyre, közelebbi úti célokra utaznak a legtöbben.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo