Egyre többen látják reménytelennek a hitelhez jutást

A magyarországi vállalkozások körében jelentősen nőtt azon vállalatvezetők aránya, akik úgy gondolják, hogy cégük hitelkérelmét elutasítanák egy esetleges hitelbírálat során. Emellett azok a cégek is pesszimistábbak, akik bíznak a sikeres hitelkérelemben - állapítja meg a GfK Hungária Corporate Banking Monitor felmérése.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

 

Van, aki bizakodik
Úgy tűnik, a K&H kkv bizalmi index túljutott a mélyponton, mivel tavalyi drasztikus, 25 pontos visszaesését követően 2009. első negyedévében emelkedést mutat – így jelenleg -34 ponton áll. Az index emelkedése azt jelzi, hogy az elkerülhetetlennek tartott reformok kapcsán a vállalkozások alapvetően helyzetük javulására számítanak. Ennek egyértelmű jele, hogy a 4 éve tartó kutatássorozatban a fogyasztói és a kkv bizalmi indexek először mutatnak eltérő dinamikát. A fogyasztói index ugyanis továbbra is meredeken csökkent, és történelmi mélypontjára került.

A GfK Hungária évente vizsgálja a hazai vállalkozások bankolási szokásait. A legutóbbi, 2009 elején készített felmérés eredményei szerint az egy évvel ezelőtti állapothoz képest jelentősen csökkent azoknak a cégeknek az aránya, akik bíznak abban, hogy hitelkérelmüket a hazai bankok pozitívan bírálnák el. Ezzel a ténnyel együtt átalakulás figyelhető meg a vállalatvezetők finanszírozási stratégiájában is.

A GfK Hungária felmérése a legalább 20 millió forint éves nettó árbevételű cégek pénzügyi szokásait, stratégiáit vizsgálva jutott arra a megállapításra, hogy a 2007 utolsó negyedévében mért 7,5 százalékról 2008 utolsó negyedévére 13,5 százalékra emelkedett azon vállalatvezetők aránya, akik úgy vélik, cégük hitelkérelmét elutasítanák egy banki hitelbírálat során.

A 2000 cég megkérdezésével készült vizsgálat eredményei arra is rámutatnak, hogy azok a cégek, akik egyébként bíznak a sikeres hitelkérelemben, szintén pesszimistábbak az elérhető hitelösszeg mértékét illetően. A 2007-es 81 százalékról 73 százalékra esett azoknak az aránya, akik legalább az éves nettó árbevételük 10 százalékát elérő hitelösszeg elnyerését is elképzelhetőnek tartják.

Uniós pénzek és tagi kölcsönök

A banki hitellehetőségek szűkülése természetesen hatással van a vállalkozások finanszírozási stratégiájára is. Az egy évvel ezelőtt mért adatokhoz képest bizonyos átrendeződés figyelhető meg a vállalatok által figyelembe vett finanszírozási lehetőségekkel kapcsolatban is.

 
Természetesen továbbra is a bankhitel a legfőbb finanszírozási forma, viszont 7 százalékponttal csökkent azok aránya, akik a közeljövőben tervezik igénybe venni. Ezzel szemben nőtt az állami vagy EU források, pályázati pénzek szerepe, csakúgy, mint (főleg a kisebb cégek esetében) a tagi kölcsönök jelentősége.

Főleg a kisebb cégek esetében jelentős néhány kényszerből igénybe vehető eszköz, például a forgóeszköz igény csökkentése, a kifizetendő számlák átütemezése, vagy amikor a tulajdonos magánszemélyként vesz fel hitelt.

Véleményvezér

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo