Egyre többen látják reménytelennek a hitelhez jutást

A magyarországi vállalkozások körében jelentősen nőtt azon vállalatvezetők aránya, akik úgy gondolják, hogy cégük hitelkérelmét elutasítanák egy esetleges hitelbírálat során. Emellett azok a cégek is pesszimistábbak, akik bíznak a sikeres hitelkérelemben - állapítja meg a GfK Hungária Corporate Banking Monitor felmérése.

 

Van, aki bizakodik
Úgy tűnik, a K&H kkv bizalmi index túljutott a mélyponton, mivel tavalyi drasztikus, 25 pontos visszaesését követően 2009. első negyedévében emelkedést mutat – így jelenleg -34 ponton áll. Az index emelkedése azt jelzi, hogy az elkerülhetetlennek tartott reformok kapcsán a vállalkozások alapvetően helyzetük javulására számítanak. Ennek egyértelmű jele, hogy a 4 éve tartó kutatássorozatban a fogyasztói és a kkv bizalmi indexek először mutatnak eltérő dinamikát. A fogyasztói index ugyanis továbbra is meredeken csökkent, és történelmi mélypontjára került.

A GfK Hungária évente vizsgálja a hazai vállalkozások bankolási szokásait. A legutóbbi, 2009 elején készített felmérés eredményei szerint az egy évvel ezelőtti állapothoz képest jelentősen csökkent azoknak a cégeknek az aránya, akik bíznak abban, hogy hitelkérelmüket a hazai bankok pozitívan bírálnák el. Ezzel a ténnyel együtt átalakulás figyelhető meg a vállalatvezetők finanszírozási stratégiájában is.

A GfK Hungária felmérése a legalább 20 millió forint éves nettó árbevételű cégek pénzügyi szokásait, stratégiáit vizsgálva jutott arra a megállapításra, hogy a 2007 utolsó negyedévében mért 7,5 százalékról 2008 utolsó negyedévére 13,5 százalékra emelkedett azon vállalatvezetők aránya, akik úgy vélik, cégük hitelkérelmét elutasítanák egy banki hitelbírálat során.

A 2000 cég megkérdezésével készült vizsgálat eredményei arra is rámutatnak, hogy azok a cégek, akik egyébként bíznak a sikeres hitelkérelemben, szintén pesszimistábbak az elérhető hitelösszeg mértékét illetően. A 2007-es 81 százalékról 73 százalékra esett azoknak az aránya, akik legalább az éves nettó árbevételük 10 százalékát elérő hitelösszeg elnyerését is elképzelhetőnek tartják.

Uniós pénzek és tagi kölcsönök

A banki hitellehetőségek szűkülése természetesen hatással van a vállalkozások finanszírozási stratégiájára is. Az egy évvel ezelőtt mért adatokhoz képest bizonyos átrendeződés figyelhető meg a vállalatok által figyelembe vett finanszírozási lehetőségekkel kapcsolatban is.

 
Természetesen továbbra is a bankhitel a legfőbb finanszírozási forma, viszont 7 százalékponttal csökkent azok aránya, akik a közeljövőben tervezik igénybe venni. Ezzel szemben nőtt az állami vagy EU források, pályázati pénzek szerepe, csakúgy, mint (főleg a kisebb cégek esetében) a tagi kölcsönök jelentősége.

Főleg a kisebb cégek esetében jelentős néhány kényszerből igénybe vehető eszköz, például a forgóeszköz igény csökkentése, a kifizetendő számlák átütemezése, vagy amikor a tulajdonos magánszemélyként vesz fel hitelt.

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo