Nem használni "pénzügyi" öngyilkosság

Van olyan ország, ahol a béren kívüli juttatások akár azt is lehetővé teszik, hogy adott számú extra szabadnapot "vásárolhassanak" a dolgozók - derül ki a PricewaterhouseCoopers legfrissebb felméréséből. Nálunk erre ugyan még nincs mód, de azért óriási és sok cég által még ki nem aknázott lehetőségeket rejt a béren kívüli juttatások hazai rendszere is.

Munkavállalónként közel egymillió forintnyi adó- és járulékmentes béren kívüli juttatás adható 2008-ban. S bár a vállalatok kiadásainak tetemes hányada - szektortól függetlenül - a bérek és azok járulékai, még mindig csupán a munkaadók mintegy 54 százaléka alkalmazza ezt a javadalmazási formát. Annak ellenére, hogy ez nemcsak a leginkább költséghatékony megoldás, hanem többféle módon is nyújtható, s nem utolsósorban növeli az alkalmazotti elégedettséget, és megerősíti, illetve javítja a munkaadó munkaerő-piaci pozícióját. Magyarországon még mindig igen kevéssé elterjed ez a módszer, bár egyre több cég ismeri fel előnyeit, többek között azt, hogy ha nem béren kívüli juttatásként nyújt kedvezményeket alkalmazottainak, akkor a ráfordításainak csupán a 38-42 százaléka jut el azokhoz.

Előny a cafeteriánál

A flexibilis dolgozói juttatásoknak Magyarországon három jellemző módja terjedt el: két tiszta és egy vegyes modell jellemzi a béren kívüli juttatásokat nyújtó vállalatokat. A tiszta modellek közé tartozik, amikor minden dolgozójának ugyanazt adja egy vállalat. Ez ma a legelterjedtebb. A másik, ugyancsak tiszta modellnek nevezhető megoldás az úgynevezett cafeteriarendszer, ahol minden munkavállaló szabadon gazdálkodva maga állíthatja össze a költségkeretéből a neki leginkább megfelelő, saját béren kívüli juttatási csomagját. A harmadik, a vegyes forma az, amikor a munkáltató cafeteriát is üzemeltet, de bizonyos elemeket fixen mindenkinek nyújt.

Az alapvető különbség a béren kívüli juttatások és a cafeteria között a választás szabadsága. Amíg ugyanis az előbbinél az egyéni igényeket figyelmen kívül hagyva minden munkavállaló ugyanazt kapja - vagy rosszabb esetben nem is tud igénybe venni egy juttatást, mert ha például nincs gyermeke, akkor kimarad az egységesen adott iskolakezdési támogatásból -, az utóbbinál egy előre meghatározott éves keretből gazdálkodhat a munkavállaló, és így építheti fel magának a saját juttatási csomagját. Ez a cafeteriarendszer nagy előnye, hiszen minden munkavállaló mást szeretne: az idősebb, közeledve a nyugdíj felé, biztosan szeretne nyugdíj- és egészségpénztári megtakarítást, a fiatalabbak sok esetben az előtakarékosság elé helyezik például az internettámogatást, a középkorúak általában életbiztosítást is igényelnek, a családosak pedig legfőképp a beiskolázási segélyt, az étkezési jegyeket és az egészségpénztári hozzájárulást favorizálják.

A béren kívüli juttatások és ezzel együtt a cafeteriarendszerek térhódításához egyfajta szemléletváltás is szükséges. Korábban a munkavállaló csak a készpénzt, a nettó fizetést tartotta jövedelemnek, a juttatásokat nem kalkulálta hozzá a fizetéséhez, napjainkra azonban ez kezd megváltozni. Míg korábban egy munkavállaló jobban örült a bruttó 10 ezer forintos fizetésemelésnek vagy egy egyszeri bónusznak, ma már a sokkal inkább a kedvére való lehet egy egészségpénztári vagy önkéntes nyugdíjpénztári tagdíjátvállalás.

Törvényes kiskapu

Ez a paradigmaváltás - túl azon, hogy egy jól megtervezett cafeteriarendszer szinte minden igényt ki tud elégíteni, hiszen választható elemei széles skálát ölelnek fel a hideg-, melegétkezési utalványoktól az egészségpénztári, önkéntes pénztári befizetéseken át az internettámogatásig vagy utazási bérletig - leginkább e juttatások járulékmentességének köszönhető, ami a cég és a munkavállaló számára is kedvező, a két fél járulék- és adómegtakarítása együttesen elérheti a 60 százalékot is.

Ez a törvényes kiskapu nem csak a nagy cégek kiváltsága. A cafeteriát már egy háromfős cégnél is érdemes lehet bevezetni, egy háromszáz fős vállalkozás esetében pedig pénzügyi öngyilkosság nem alkalmazni. Igaz, egy pici cégnél sokkal egyszerűbb megegyezni a juttatásokról, éppen ezért körükben még kevéssé elterjedt a cafetéria. A Piac és Profit által megkérdezett szakértők szerint a kkv-szektorban a rendszert könyvelni és nyilvántartani képes megoldások hiánya is az okok között szerepelt. Ám mára a piaci igények hatására erősödött verseny a könyvelőirodák között, s azok a kisebb vállalkozások, amelyek alkalmazni kívánták a béren kívüli juttatásokat vagy könyvelőt váltottak, vagy megkövetelik a cafeteria ismeretét.

Az egy munkavállalóra szánt cafeteriakeret alsó pénzügyi határa évi 60-70 ezer forint körül mozog kisvállalkozások esetében, ez azonban a cég méretétől és az egyedi döntési folyamatoktól függően változhat. Közepes méretű cégeknél az éves átlag elérheti a 150-200 ezer forintot is. Valamilyen béren kívüli juttatás számos felmérés szerint összességében a vállalatok 54 százalékánál található meg, további 16 százalék pedig mérlegeli a bevezetést.

A pénztári szféra tapasztalatai alapján az is elmondható, hogy a cafeteriarendszerben a munkavállalók kb. 70 százaléka választ egészségpénztári és 25-30 százalékuk nyugdíjpénztári tagdíjátvállalást magának juttatásként.

Megjelent a Piac és Profit magazin januári számában

Véleményvezér

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.
Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos

Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos 

Kísértetvasútállomás Csisztapusztán.
Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket

Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket 

Immár sehol nincsenek biztonságban az orosz katonák és hadi eszközök.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo