Mitől válik egy cég jó befektetési célponttá?

Bár a vállalkozások finanszírozására, fejlesztésére, illetve célzott befektetések megvalósítására jelentős tőke áramlik az országba az Európai Unió által biztosított, illetve egyéb forrásokon keresztül, sok esetben a források felhasználásának útjába az előnyös befektetési lehetőséget kínáló céltársaságok hiánya áll.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A befektetési szempontból vonzó cégek kritériumai iparágtól függetlenül többé-kevésbé azonosak. Vagy valamilyen egyedi termékkel, szolgáltatással vannak jelen a piacon, vagy innovatív üzleti modellt, megoldást alkalmaznak akár az értékesítés, marketing, termelés vagy más vállalati folyamatok területén. Nem minden esetben az a fontos, hogy a cégnek piacvezetői pozíciója, kizárólagossági jogai vagy a hatalmas forgalma és eredménye van-e, hanem sokkal inkább az, hogy a többi piaci szereplő közül a céltársaságot az által értékesített termékek, alkalmazott eljárások és folyamatok megkülönböztetik és ez által bizonyos szintű versenyelőnyt biztosítsanak számára.

Megfelelő menedzsment nélkül nehéz befektetőt találni

„A befektetők a tőkén kívül általában szakértelmet is fektetnek egy vállalkozásba, segítve a fent említett versenyelőnyök azonosítását és kiaknázását, új piacokra való bejutást, kereskedelmi kapcsolatok bővítését. Ezen keresztül biztosítják a vállalat értékének növekedését és saját befektetésük megtérülését. A befektetőnek és a tulajdonosnak azonosak a céljai: a vállalat értékének növelése. A tulajdonosnál ez a forgalom és eredmények növekedésében, végeredményében a kivehető osztalék nagyságában, a befektető számára pedig a kiszálláskor realizált megtérülésben jelentkezik” – tette hozzá Sipeki Péter, a Niveus Consulting Group M&A üzletágának vezetője.

Számos esetben a megállapodás és a befektetés a felkészülésen bukik el, illetve azon, hogy a tulajdonos nem tudja azt az értéket prezentálni a befektető részére, amelyet saját maga lát cégében és így az ár-érték arány eltérő megítélése okozhat problémát. A felkészülés leginkább a jól kidolgozott, megvalósítható stratégia kialakítását és annak pénzügyi modellezését, egy alátámasztható üzleti terv kidolgozását jelenti. A tiszta, jól megfogalmazott célpiacok, felmért és kielemzett versenytársak, a kínált termék vagy szolgáltatás-portfolió, illetve az üzleti modell már az első pillanatban vonzó képet tud kialakítani a vállalkozásról.

Befektetőkereső
Hol vannak a befektetők? Mit tegyünk, hogy tetszünk nekik? Milyen paraméterek vonzzák a befektetőket? Milyen befektetési fajták, formák alakultak ki az üzleti világban? Mikor érdemes befektető után nézni? A Piac&Profit konferencia központja folytatja a KKV Akadémia programsorozatát, amelyben hasznos tudással látjuk el a jelentkezőket.
A felkészülésen kívül olyan vezetőre van szükség, aki megfelelő felkészültséggel, ambícióval és reális jövőképpel rendelkezik. A befektető számára fontos, hogy hinni tudjon a vállalkozás előtt álló hazai és külföldi növekedési lehetőségekben, a motivált és szakmailag képzett menedzsment képességeiben és mindenekelőtt a fenntarthatóságban. Akár szakmai, akár pénzügyi befektetőről beszélünk, sokat nyomhat a latba az együttműködés során kiaknázható lehetséges szinergia is, amely csoportszinten további értéknövekedést biztosít mind a tulajdonos, mind a befektető számára.

Szakértő tanácsadók véleményének kikérése sok esetben segítséget jelenthet, hiszen ismerik a főbb befektetői elvárásokat, tudják, mely pontokra koncentrálnak a döntéseik meghozatalánál, milyen szempontok alapján minősítenek egy projektet és ezekre külön hangsúlyt fektetve megfelelő csomagolásban tudják prezentálni a lehetőséget. „A JEREMIE I. és II. programok, illetve a napjainkban egyre nagyobb hangsúllyal rendelkező start-up programok hatása lehet a tudatosan építkező tulajdonosi réteg kialakulása” – tette hozzá Sipeki Péter.

A befektetőszerzés hat pontja
Mikor, mennyit finanszírozás érhető el kockázati tőkealap közreműködésével. Milyen feltételek mellett? A válasz minden cégnél egyedi, van azonban néhány mérlegelési szempont, amellyel érdemes számolni. A Magyar Kockázati- és Magántőke Egyesület (HVCA) blogján megjelent írás segít az eligazodásban.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo