A befektetési szempontból vonzó cégek kritériumai iparágtól függetlenül többé-kevésbé azonosak. Vagy valamilyen egyedi termékkel, szolgáltatással vannak jelen a piacon, vagy innovatív üzleti modellt, megoldást alkalmaznak akár az értékesítés, marketing, termelés vagy más vállalati folyamatok területén. Nem minden esetben az a fontos, hogy a cégnek piacvezetői pozíciója, kizárólagossági jogai vagy a hatalmas forgalma és eredménye van-e, hanem sokkal inkább az, hogy a többi piaci szereplő közül a céltársaságot az által értékesített termékek, alkalmazott eljárások és folyamatok megkülönböztetik és ez által bizonyos szintű versenyelőnyt biztosítsanak számára.
„A befektetők a tőkén kívül általában szakértelmet is fektetnek egy vállalkozásba, segítve a fent említett versenyelőnyök azonosítását és kiaknázását, új piacokra való bejutást, kereskedelmi kapcsolatok bővítését. Ezen keresztül biztosítják a vállalat értékének növekedését és saját befektetésük megtérülését. A befektetőnek és a tulajdonosnak azonosak a céljai: a vállalat értékének növelése. A tulajdonosnál ez a forgalom és eredmények növekedésében, végeredményében a kivehető osztalék nagyságában, a befektető számára pedig a kiszálláskor realizált megtérülésben jelentkezik” – tette hozzá Sipeki Péter, a Niveus Consulting Group M&A üzletágának vezetője.
Számos esetben a megállapodás és a befektetés a felkészülésen bukik el, illetve azon, hogy a tulajdonos nem tudja azt az értéket prezentálni a befektető részére, amelyet saját maga lát cégében és így az ár-érték arány eltérő megítélése okozhat problémát. A felkészülés leginkább a jól kidolgozott, megvalósítható stratégia kialakítását és annak pénzügyi modellezését, egy alátámasztható üzleti terv kidolgozását jelenti. A tiszta, jól megfogalmazott célpiacok, felmért és kielemzett versenytársak, a kínált termék vagy szolgáltatás-portfolió, illetve az üzleti modell már az első pillanatban vonzó képet tud kialakítani a vállalkozásról.
Szakértő tanácsadók véleményének kikérése sok esetben segítséget jelenthet, hiszen ismerik a főbb befektetői elvárásokat, tudják, mely pontokra koncentrálnak a döntéseik meghozatalánál, milyen szempontok alapján minősítenek egy projektet és ezekre külön hangsúlyt fektetve megfelelő csomagolásban tudják prezentálni a lehetőséget. „A JEREMIE I. és II. programok, illetve a napjainkban egyre nagyobb hangsúllyal rendelkező start-up programok hatása lehet a tudatosan építkező tulajdonosi réteg kialakulása” – tette hozzá Sipeki Péter.