Egy a Magyar Nemzeti Banknak készített tanulmány szerint (Nagy Márton–Vonnák Balázs: Egy jól működő magyar bankrendszer tíz ismérve) a fair bankokhoz egymással versengő bankrendszerre van szükség, amely tisztességes profitot termel, és annak nagyobb része vissza is folyik magába a bankrendszerbe, amely így önmagát finanszírozva képessé válhat arra, hogy folyamatosan és gördülékenyen ki tudja szolgálni a gazdaság mindenkori hiteligényét. A fair bank egyszerre lenne hatékony és átlátható, állapítja meg a szerzőpáros.
A kontinentális európai és a szigorúbb brit szabályozás szerint a fair bank nagyon leegyszerűsítve azt jelenti, hogy nem akarom az ügyfelemet átverni értékaránytalan árazással, valamint hogy a bank képes az ügyfele érdekeit képviselni akár vele szemben is.
Múlt és jelen
A pénzintézetekre a legtöbb ember úgy tekintett mostanáig, hogy nincs más feladatuk, mint hogy betéteket gyűjtsenek és hitelezzenek. A teljesítményüket is főképp annak alapján ítélték meg, hogy mennyire képesek maximalizálni a pénzügyi eszközeiket, mekkora nyereséget könyvelnek el a befektetési döntéseiken, mekkora profitot realizálnak a hitelkihelyezéseken. Az innovatív – főképp profitmaximalizálásra törekvő – termékfejlesztés és a kockázatok sikeres porlasztása is fontos ismérve a hagyományos banknak.
Miközben a pénzintézetek működése és kockázatkezelése egyre komplexebbé és szofisztikáltabbá vált, az ügyfelek informatikai adatokká silányultak a szoftveres elbíráló rendszerekben. Sem a transzparens működést, sem a nyílt kommunikációt nem kérte számon senki a biztosítókon, a hitelintézeteken, sem a befektetési szolgáltatókon. Mintahogyan azt sem, hogy felelősen működnek-e, törődnek-e azzal, hogy az adós hosszú távon is képes lesz-e a törlesztésre, vagy hogy a betéteseik pénzéből milyen üzleteket finanszíroznak.
A 2008-as válságot követően aztán sok országban fókuszba került a bankok tisztességes viselkedésének kérdése, Magyarországon pedig legfőképpen a devizahitelezés kapcsán váltak a bírálat tárgyává.
A tavaly év végén elfogadott jogszabállyal egy alapjában véve fogyasztóvédelmi törvénnyel szeretnék kikényszeríteni a hazai bankok tisztességes működését. A jogszabály elsősorban a lakosság fogyasztási hiteleinek átlátható, apró betűk nélküli árazási rendszeréről szól, illetve a Magyar Nemzeti Bank mint felügyeleti szerv jogkörét erősíti. A kormány a nyilatkozatok szerint elsősorban a német és osztrák gyakorlatot tanulmányozta, és – ahogy Répássy Róbert államtitkár fogalmazott egy tévéműsorban – a fogyasztóvédelmi szabályoknál, különösen, ami a hitelezésre vonatkozik, szeretnének más európai uniós országokhoz képest akár szigorúbb környezetet létrehozni.
Kérdés, hogy pusztán hatalmi szóval, felülről elérhető-e, hogy a bankok a tőlük elvárható módon tisztességesen működjenek, vagy csupán a hitelezési kedvüket veszik el így. Különösen, ha értelmezzük, hogy mit is jelent az, hogy egy bank fair módon működik.
– Az elsősorban önszabályozásra épülő angolszász jogszabály kulcsszava az „affordability”, azaz „megfizethetőség”. Ez azt jelenti, hogy a bankárnak tanácsadóként kell segítenie az ügyfelet, hogy csak olyan hitelt vegyen fel, amit megengedhet magának. A helyzet az, hogy a bank hitelezni akar, az ügyfélnek pedig pénzre van szüksége. Az is lehet, hogy a bemutatott dokumentumok alapján abban a pillanatban akár hitelezhető lenne, a bankárnak bizonyos esetekben mégis vissza kell utasítania a hitelkérelmet még akkor is, ha a növekedési elvárások miatt amúgy nagyon szeretne hitelezni. Arról kell meggyőződnie, hogy hosszú távon az adósságszolgálati arány az ügyfél számára mekkora kockázatot jelent – magyarázza a fair bank fogalmát Pozsonyi Gábor, a MagNet Bank vezérigazgató-helyettese, aki szerint egy így működő bank az ügyfél hosszú távú érdekeit veszi figyelembe a finanszírozásnál, még akkor is, ha az adott pillanatban a döntése miatt konfliktus keletkezik bankár és ügyfél között. Ennek érdekében egy-két kulcsváltozót kell az ügyféllel átbeszélni, megértetni: mekkora részt képvisel az adósságszolgálat a folyó jövedelméből, és mi lesz akkor, ha a jövedelme, tegyük fel, három év múlva megváltozik, illetve, hogy a hitelcél – például figyelembe véve az ingatlanpiaci volatilitást – vajon a jövőben is fog-e annyit érni, mint amennyi a tartozása.
Könnyen lehet, hogy előáll egy furcsa helyzet: az ügyfél szeretné a hitelt, a bank szeretne finanszírozni, a bankár mégis elutasítja a kérelmet, még akkor is, ha adott pillanatban akár hitelezhető lenne az igénylő, és a bankár bónusza is kárát látja az elutasított kérelemnek.
A fair bank lényege, hogy tud-e a bank adott esetben a saját rövid távú üzleti érdeke és az ügyfél rövid távú érdeke ellenében az ügyfél hosszú távú érdeke és ilyen értelemben a saját hosszú távú érdeke szerint működni. A szabályozásnak ez az időtávnyújtás lehet a feladata a szakember szerint. A brit jogrendszerben ez önszabályozó jelleggel valósul meg, a kontinentális Európában jobbára intézményi módon szabályozott.