Lízing: új irány?

A hazai lízingfinanszírozóknak egy időben kellett szembesülniük a finanszírozási piac drasztikus csökkenésével és a finanszírozott portfólió fokozatos romlásával.

A lízingfinanszírozási forma Magyarországon elsősorban a kis- és középvállalati szektorban volt jellemző, ám a válság ezt a szektort érintette a legnagyobb mértékben. E folyamatok eredményeként a hazai lízingpiaci szereplők száma jelentősen csökkent: egy részük nem élte túl a válságot, a banki hátterűek közül pedig többen beolvadtak az anyavállalatba. Azok, amelyek túlélték ezt az időszakot, jelentős lépéseket tettek a költséghatékony működés felé, igyekeztek szervezetileg közelebb kerülni az anyabankjaikhoz, ami egyes backoffice funkciók közös használatában, illetve a lízing termék banki palettára emelésében is megnyilvánult.

A válság hatására ugrásszerűen megnőtt a nem fizető adósok aránya a banki portfóliókon belül, különösen azon bankok és lízingcégek esetén, amelyek a kis- és középvállalati szegmensben voltak erőteljesen jelen. Mind a finanszírozás indulásakor, mind pedig a problémás ügyletek átstrukturálásakor a finanszírozók igyekeztek egyre nagyobb arányú fedezetet állítani az ügyletek mögé. „Mivel azonban a lízing eszköz alapú finanszírozást tesz lehetővé, a finanszírozók számára a tulajdonjoghoz kapcsolódó előnyök egyértelműen előtérbe kerültek. A Bázel II által megkövetelt szigorúbb tőke megfelelési követelmények miatt a bankok számára is kedvezőbb, ha a vállalatokat lízing formában finanszírozzák" -véli Dömötör Attila, az ING Lízing Magyarország vezérigazgatója.

A gépjárműpiac húzza az ágazatot

„Közben a hazai lízingpiacra is visszatérni látszanak a korábbi húzóágazatok. Ha nem is a 3 évvel ezelőttihez hasonló szintre, de ismét nőtt a haszongépjármű finanszírozás volumene, ami mögött a több éve elhalasztott beruházások pótlása áll." - tette hozzá az Dömötör Attila. A gazdaság fokozatos beindulásával együtt járó infrastrukturális beruházások felfutásával egyre nagyobb igény mutatkozik az eszközfinanszírozás iránt is, ami elsősorban gyártósorok és berendezések finanszírozását jelenti. A korábban jellemzően lízinggel finanszírozott szektorok esetében még nem látszanak a fellendülés jelei: az építőiparban jellemző körbetartozás miatt elszenvedett veszteségek miatt az ügyfelek és a finanszírozók egyelőre kivárnak.

„A haszongépjármű szegmensben a gyárakhoz tartozó finanszírozók minden korábbinál jobb pozícióra tettek szert a hazai piacon, és az adott szegmensben bekerültek a piacvezető 5 finanszírozó közé. Ezek a cégek ugyanis - éppen a gyártói tulajdonosi hátterük miatt - a válság előtti kockázatvállalási szinten tudnak járműveket finanszírozni a nehéz időkben is." - magyarázza a vezető. A haszongépjármű piac áraiban jelentkező ciklikusságot ezek a szereplők jól ki tudják használni, hiszen ki tudják várni, amíg az új autók iránti kereslet növekedésével együtt megnő a használt autók iránti kereslet is, és az árak elindulnak felfelé, így biztosítva a problémás ügyfelek eszközeinek hatékonyabb újraértékesítését.

Eltűnő ügynökök
A lízingpiacon is nagy változását jelentett az ügynöktevékenység szigorúbb szabályozása, amelynek következtében az ügynökök 20-40 százaléka kiszorult a piacról. A lízingcégek vegyes érzelmekkel fogadták ezt a helyzetet, hiszen a csökkenő a piaci volumen, és az erős árverseny mellett az ügynöki jutalék nehezen fért bele a konstrukciókba.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo