A lízingfinanszírozási forma Magyarországon elsősorban a kis- és középvállalati szektorban volt jellemző, ám a válság ezt a szektort érintette a legnagyobb mértékben. E folyamatok eredményeként a hazai lízingpiaci szereplők száma jelentősen csökkent: egy részük nem élte túl a válságot, a banki hátterűek közül pedig többen beolvadtak az anyavállalatba. Azok, amelyek túlélték ezt az időszakot, jelentős lépéseket tettek a költséghatékony működés felé, igyekeztek szervezetileg közelebb kerülni az anyabankjaikhoz, ami egyes backoffice funkciók közös használatában, illetve a lízing termék banki palettára emelésében is megnyilvánult.
A válság hatására ugrásszerűen megnőtt a nem fizető adósok aránya a banki portfóliókon belül, különösen azon bankok és lízingcégek esetén, amelyek a kis- és középvállalati szegmensben voltak erőteljesen jelen. Mind a finanszírozás indulásakor, mind pedig a problémás ügyletek átstrukturálásakor a finanszírozók igyekeztek egyre nagyobb arányú fedezetet állítani az ügyletek mögé. „Mivel azonban a lízing eszköz alapú finanszírozást tesz lehetővé, a finanszírozók számára a tulajdonjoghoz kapcsolódó előnyök egyértelműen előtérbe kerültek. A Bázel II által megkövetelt szigorúbb tőke megfelelési követelmények miatt a bankok számára is kedvezőbb, ha a vállalatokat lízing formában finanszírozzák" -véli Dömötör Attila, az ING Lízing Magyarország vezérigazgatója.
A gépjárműpiac húzza az ágazatot
„Közben a hazai lízingpiacra is visszatérni látszanak a korábbi húzóágazatok. Ha nem is a 3 évvel ezelőttihez hasonló szintre, de ismét nőtt a haszongépjármű finanszírozás volumene, ami mögött a több éve elhalasztott beruházások pótlása áll." - tette hozzá az Dömötör Attila. A gazdaság fokozatos beindulásával együtt járó infrastrukturális beruházások felfutásával egyre nagyobb igény mutatkozik az eszközfinanszírozás iránt is, ami elsősorban gyártósorok és berendezések finanszírozását jelenti. A korábban jellemzően lízinggel finanszírozott szektorok esetében még nem látszanak a fellendülés jelei: az építőiparban jellemző körbetartozás miatt elszenvedett veszteségek miatt az ügyfelek és a finanszírozók egyelőre kivárnak.
„A haszongépjármű szegmensben a gyárakhoz tartozó finanszírozók minden korábbinál jobb pozícióra tettek szert a hazai piacon, és az adott szegmensben bekerültek a piacvezető 5 finanszírozó közé. Ezek a cégek ugyanis - éppen a gyártói tulajdonosi hátterük miatt - a válság előtti kockázatvállalási szinten tudnak járműveket finanszírozni a nehéz időkben is." - magyarázza a vezető. A haszongépjármű piac áraiban jelentkező ciklikusságot ezek a szereplők jól ki tudják használni, hiszen ki tudják várni, amíg az új autók iránti kereslet növekedésével együtt megnő a használt autók iránti kereslet is, és az árak elindulnak felfelé, így biztosítva a problémás ügyfelek eszközeinek hatékonyabb újraértékesítését.