Egyre több cégvezető véli kevésbé nehéznek a pályázati források elérhetőségét, másrészt ismét növekedni tudott az egy vállalkozásra eső benyújtott pályázatok aránya, indokolja Németh László, a K&H kkv marketing főosztály vezetője, hogy miért érzik jobbnak a pénzhez jutás feltételeit a kis- és közepes vállalkozások. Az igénybe vehető pályázati lehetőségekről továbbra is a pályázati tanácsadó cégeken, valamint az interneten hozzáférhető információkon keresztül kapnak a legtöbb segítséget a vállalkozások, mutatott rá a bizalmi index kutatás eredményére a szakember.
A pozitív megítélésnek az sem mond ellent, hogy a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások idei harmadik negyedévi pályázati hajlandósága még mindig elmarad a tavalyi eredményektől. Érdekes, hogy miközben az új pályázati struktúra főként a mikro- és kisvállalkozások pályázati terheinek csökkentését szolgálná, leginkább a középvállalatok látják úgy, hogy a pályázati adminisztráció egyszerűsítése könnyebbé tette az uniós források elérhetőségének. A 300 millió forint éves árbevételt meghaladó középvállalatok esetében 41 százalékról 20 százalékra csökkent azoknak az aránya, akik nehéznek ítélik az uniós források elérhetőségét. A kisvállalkozások esetében ez az arány 43 százalékról 35 százalékra, a mikrocégek esetében pedig 43-ról csupán 40 százalékra mérséklődött az elmúlt egy évben. (Segítő tanácsadást is lehet pályázati pénzből igénybe venni.)
Az újraindult pályázatoknak köszönhetően a kkv-k által benyújtott pályázatok átlagos száma kis mértékben növekedni tudott, jelenleg ez az arány 0,77 pályázat vállalkozásonként. Legmagasabb arányban az agrárcégek nyújtottak be uniós pályázatot. A szektor szereplőinél 1,75 az arány, vagyis egy vállalkozásra közel két pályázat jut. A kkv-kon belül a kereskedelmi szektorban a legkisebb az egy vállalkozásra eső pályázatok aránya: fél pályázat sem esik egy cégre (0,41).
A kkv-k számára a pályázatokról való informálódás legfontosabb forrását továbbra is a pályázati tanácsadó cégek jelentik, mivel a cégek mintegy fele elsősorban hozzájuk fordul tájékoztatásért. Szerepük különösen a kisvállalatok esetében kiemelkedő. Az uniós pályázati lehetőségekről a vállalkozások 65 százaléka az interneten keresztül értesül, míg személyesen 36 százalékuk, szaklapokból pedig 29 százalékuk tájékozódik.