Valamennyi érintett magánszemélynek és cégnek mielőbb fel kell készülnie, hogy transzparens módon kezeljék pénzügyeiket – figyelmeztet a Ryan Magyarország szakértője. A kettős adóztatást elkerülő kétoldalú egyezmények keretében konkrét adózóra vonatkozó kérés esetén már eddig is volt lehetőség információcserére, de sok esetben a banktitokra vonatkozó nemzeti jogszabályok akadályozták az érdemi együttműködést. Kivéve a büntetőjogi megkereséseket, ahol ez nem lehetett kifogás. Jelentős mérföldkő volt az EU megtakarítási irányelve, amely a magánszemélyek megtakarításai után keletkező kamatjövedelmekről már korábban is előírta az automatikus adatszolgáltatást. Az OECD nyilatkozata viszont ennél tovább megy: nem korlátozódik a kamatjövedelmekre, ráadásul nem csak az EU tagállamai csatlakoztak hozzá, hanem olyan országok is, mint Svájc vagy Szingapúr, amelyek korábban mereven őrizték banktitkaikat. Az adatszolgáltatás ráadásul nem csak a magánszemélyek, hanem a cégek számláira is kiterjedne.
A technológia megoldások kidolgozására 2014. harmadik negyedévéig szabtak határidőt az OECD nyilatkozatot aláíró országok, az automatikus információcserét pedig 2017-től kezdenék meg a 2015. december 31. után keletkező adatok vonatkozásában. „Ez sem jelenti azonban azt, hogy a banktitkok eddig a határidőig a megszokott védelmet élvezik majd. Egyrészt, több ország is jelezte már, hogy kétoldalú kapcsolataiban már ennél előbb is elindítanák az automatikus adatszolgáltatást, másrészt a technológia és jogszabályi háttér megteremtésével már korábban is hatékonyabbá fog válni az adózási információk megosztása, így a megkeresésen alapuló információcsere” – hívta fel a figyelmet Dr. Békés Balázs, a Ryan magyarországi és kelet-közép-európai régiójának vezetője.
A legnagyobb bajban azok lesznek, akik nem tudják majd igazolni a külföldi számlákon tartott vagyon eredetét. Az igazolt eredetű és adózott jövedelmek esetén is problémát okozhat, ha az azután keletkező kamatjövedelmet nem tüntették fel megfelelően a bevallásban. Emellett az agresszív adótervezést végző cégeknek is fokozottan kell majd ügyelniük arra, hogy az adóstruktúráik mögött valós gazdasági teljesítmény álljon. Az adóhatóságok ugyanis már az elmúlt években is nagyon szigorúan léptek fel azokkal megoldásokkal szemben, amelyek a nemzeti adórendszerek közötti eltéréseket kihasználva csökkentették az adóterheket. Bár a NAV gyakorlata az automatikus információcsere elindulása után forrhat ki igazán, az biztos, hogy jelentős szankciókra számíthatnak azok, akiknél az adófizetés elmaradását tapasztalja az adóhatóság.