Érdemes megvizsgálni, hogy az egyes pénzintézetek vállalati ügyfélköre, hogyan oszlik meg a cégek mérete alapján. Általában a kisebb és nagyobb vállalkozások hasonló arányban szerepelnek az egyes bankok és takarékszövetkezetek ügyfélkörében, azonban néhány pénzintézet szignifikánsan eltér ügyfélméret alapján az átlagtól.
Eltérő ügyfélösszetétel
A Citibanknál a bank közel 8400 vállalati ügyfele az átlagnál nagyobb mértékben kerül ki a több főt foglalkoztató, nagyobb cégekből. Az AXA Bankra és a Magnet Bankra jellemzőek a kis ügyfelek, és a bejelentett foglalkoztatotti létszám nélkül tevékenykedő betéti társaságok. A Volksbanknál az átlagnál felülreprezentáltabb az 1–9 főt foglalkoztató – még a mikro vállalkozásokhoz tartozó – cégvilág.
A Commerzbank ugyan nem szerepel a legnagyobb 15 vállalati ügyfélkörrel rendelkező pénzintézet között, mivel körülbelül 1300 vállalkozás vezet bankszámlát nála, viszont a banknál jelentős számban képviselik magukat a nagyobb cégek. Vállalati portfoliójának 22 százaléka ugyanis a 10–49 főt foglalkoztató kategóriából kerül ki, de az 50–249 fős kategória is 14 százalékot képvisel, a 250 fő feletti létszámú cégek pedig a Commerzbank ügyfeleink 5 százalékát adják.
Jelentős különbségek régiós bontásban
Régiós bontásban vizsgálva a pénzintézetek vállalati ügyfélkörét, egyértelmű, hogy a takarékszövetkezetek egy régióban érdekeltek jelentősen, de a legnagyobb vállalati ügyfélkörrel rendelkező bankok portfoliójának területi megoszlása is különböző.
Az összes vállalati bankszámlából kiindulva, elemezve a számlavezető pénzintézetek részesedését, azt látjuk, hogy az OTP részesedése minden régióban 12 és 18 százalék között mozog, de nem minden területen piacvezető. A K&H a Dél-Alföldön és a Közép-Dunántúlon is megelőzi a legnagyobb magyar bankot 16 százalékos számlavezetésből való részesedésével. Az Erste-nek jelentős a részesedése az Észak-Alföldön, míg a Volksbank még Közép-Magyarországhoz képest is nagyobb arányban van jelen a Nyugat-Dunántúlon 4 százalékos részesedésével.
Hol bankolnak a legkockázatmentesebb ügyfelek?
A Bisnode Rating előrejelzi, hogy milyen valószínűséggel kerül egy adott cég az elkövetkező 12 hónap során csőd-, felszámolási eljárás alá, vagy a fizetésképtelenség állapotába. A bankok vállalati portfólióját vizsgálva ez alapján megállapítható, hogy mely banknál kötnek szerződést a kevésbé kockázatos, valamint a kockázatosabb vállalkozások.
A 15 legnagyobb vállalati ügyfélszámmal rendelkező pénzintézet közül az AXA Bank és a Pátria Takarék rendelkezik átlagosan a legkisebb kockázatú ügyfelekkel, míg a Volksbank és az FHB ügyfelei a 15-ös toplistában a legkockázatosabbak.
Ha az 1000 vállalati ügyfél feletti pénzintézetet vizsgáljuk, akkor nagyrészt takarékszövetkezeteket találunk a legkevésbé kockázatos ügyfélportfolióval rendelkező pénzintézetek között. A legkisebb kockázatú ügyfelekkel a Savaria takarékszövetkezet dicsekedhet, míg a 15 legnagyobb pénzintézet listájából csupán az AXA Bank és az OTP szerepel az 1000 céges ügyfél feletti legkisebb kockázatú ügyfélkörű pénzintézetek 10-es listáján.
Az elmúlt évek gazdasági helyzete a körültekintőbb kockázatkezelés és credit management felé tereli a pénzintézeteket is. A bankok érdeke, hogy biztonságos portfólióval működjenek, mivel megbízható vállalati ügyfélkör esetén nagyobbak a biztonságos hitelkihelyezés esélyei, amit a gazdasági helyzet egyre inkább megkövetel. Tendenciaként elmondható, hogy nemcsak a bankszektorban, hanem a többi iparágban is egyre fontosabbá válik a megbízhatóbb, kevésbé rizikós megrendelőkör, ami sokszor a kockázatos vevőkről való lemondással jár.