Az energiacégek a nyerők!

Továbbra is az energiacégek uralják a régió 500 legnagyobb vállalatát rangsoroló, a Deloitte által évente összeállított toplistát. A trend globálisan is igaz, nem véletlenül tartja úgy a befektetési guru, Mark Mobius, hogy a nyersanyagpiacok terén a 21. század két iparági megatrendje, az energia és az olaj, számos vonzó befektetési lehetőséget rejt.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 

A legnagyobbak
2011-ben a régió tíz legnagyobb vállalata között továbbra is a MOL képviseli Magyarországot, rögtön a második helyen, a lengyel PKN Orlen mögött. A top 10-be ugyan nem került be, de 12-dik helyével a térség domináns nagyvállalata az Audi Hungária is. Az idei Deloitte `Régiós 500` listát a lengyel cégek uralják, a vállalatok több mint egyharmadát Lengyelország adja, összesen 173 vállalattal, míg Csehországot 80, Magyarországot pedig 68 cég képviseli a rangsorban.

Mark Mobius, a Templeton Emerging Markets Group ügyvezető elnöke szerint elég a gyorsan fejlődő ázsiai óriáspiacokra gondolunk, mint Kína vagy India, ahol a naponta rohamos léptékben növekvő energiaigény nincs lefedve.

- Ezekben az országokban ma még több fronton zajlik a kényszerű energiatakarékosság, beleértve olyan, számunkra talán jelentéktelennek tűnő megoldásokat, mint az éttermek egy-egy részének lezárása a vendégek elől, hogy a lekapcsolt villannyal is takarékoskodjanak. Az energiaszükséglet piacot teremt az energiaellátó cégek számára, s mindez vonzó, és hosszú távon is stabilan pozitív eredményekkel kecsegtető befektetési lehetőségeket jelent - állítja a Citigold meghívására nyáron Budapesten járt befektetési szakember.

A nyertesek és vesztesek

A Deloitte friss Régiós 500 Toplistája is igazolja a Mobius szavait: A korábbi évekhez hasonlóan a ranglistát továbbra is a régió energiaipari vállalatai dominálják. Jelenlétük a top 10-ben és a teljes rangsort tekintve is meghatározó. A válság vesztesei pedig a technológia, média és telekommunikációs iparág cégei (számuk a 2009-es 43-ról 39-re csökkent), illetve a fogyasztási cikkeket gyártó, a kereskedelmi és a szállítmányozó vállalatok, amelyeknek száma a korábbi 169-ről 157-re csökkent az 500 legnagyobb között.


Pénzügyileg jó befektetés az energiaszektor

A legnagyobb számbeli növekedést azonban a gyáripar produkálta, mely jól tükrözi a 2010-es év export orientált ipari termelésnövekedését. A listán szereplő gyártó cégeknek 2010 során nem csupán a száma nőtt 16-tal (összesen 117-re) de az euróban mért 23 százalékos átlagos bevételnövekedésük is lényegesen nagyobb volt, mint a többi iparágé.

Illékony növekedés

Két szűk esztendő után, amely időszakban Közép-Európa 500 legnagyobb cége a szervezeti hatékonyság érdekében komoly megszorító intézkedéseket hozott, 2010-ben az egy évvel korábbi 16 százalék után a cégeknek már csaknem 80 százaléka növekvő bevételt könyvelhetett el.

Seres Béla, a Deloitte közép-európai pénzügyi tanácsadási üzletágának ügyvezető partnere szerint azonban a növekedés illékony. A válságból kilábaló országok - mint például Lengyelország, Csehország és Szlovákia - és a válságot lassabban leküzdő országok - Románia, Magyarország és Horvátország - idén ugyanazokkal a gondokkal szembesülnek: a fogyasztás fokozatos visszaesése; szigorú költségmegszorítás a cégeknél; az exportlehetőségek fenyegetettsége a nyugati gazdaságok lassulása miatt.

A vállalatok nyereségességére, az állami költségvetésekre és a piacokra nehezedő fokozódó nyomás közepette a legfőbb kérdés az, hogy a 2010-es bevételnövekedés vajon értelmezhető-e a régió tartós stabilitásának biztos jeleként, vagy csupán lélegzetvételnyi időt nyertünk egy újabb zűrzavaros időszak beállta előtt.

Amibe még érdemes befektetni
Ami viszont biztos Mark Mobius szerint, hogy az arany és ezüst ára is várhatóan hosszú távon növekvő pályán marad, hiszen az arany iránti kereslet is folyamatosan növekszik. Az egyes országok kultúrájában, mint például Indiában, a jelentős részben aranyból álló hozományt már a lánygyermekek születésekor elkezdi gyűjteni a család, miközben az aranybányászat egyre nehezebb feladat világszerte. Kína 3000 milliárd dolláros devizatartalékának kisebb részét teszi ki az arany, mint az USÁ-ban, ami tovább növeli az arany iránti keresletet. A befektetési guru megemlítette még a platinát és palládiumot, amelyek iránt szintén növekvő kereslet várható, mivel ez a két fém szükséges a katalizátorok előállításához. Érdekes kérdés, hogyan tudják majd a cégek a jelentős kiadáscsökkentések után tovább növelni nyereségességüket. A kereslet, a pénzügyi feltételek és a működési környezet változásaira válasz lehet az innováció, ám a globális gazdasági folyamatok hatásai alól várhatóan egyetlen nagyvállalat sem vonhatja ki magát.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo