Nagyságrendileg 54 ezer privát banki számla van ma a piacon, (miközben a lakosság fele egyáltalán nem rendelkezik megtakarítással) a valós ügyfélszám pedig ennek 34-40 százaléka lehet, miután sok befektető több bankkal is kapcsolatban áll. Becslések szerint még egyszer ennyien vannak, akik a vagyonuk alapján a privát banki ügyfelek közé tartozhatnának, de sokan közülük még lakossági ügyfélként bankolnak. (Hogy hova kerülnek a magyarok megtakarításai, arról itt olvashatja további cikkünket.)
- A cégekben lévő vagyon egy része valószínűleg előbb-utóbb a bankokba kerül - állítja Somogyi Péter, a CitiBank számlavezetési és befektetési üzletágának ügyvezető igazgatója. Takács András, az OTP Bank befektetési szolgáltatásokért felelős ügyvezető igazgatója úgy véli, hogy az üzletág eddig rendkívül dinamikus bővülése ugyan lassulni fog, de a magyarországi szolgáltatók a fejlett piacokénál még mindig kedvezőbb eredményeket érhetnek el.
- Becsléseink szerint a hazai privát banki piacméret nagyjából 2000 milliárd forint körül alakul - mondja.
Nő a limit
A piac mérete nehezen azonosítható Konkoly Miklós, a Budapest Bank privát banki vezetője szerint, hiszen a prémiumbanki szolgáltatás megjelenésével folyamatosan változik az üzletág mérete. A kérdés, hogy egy-egy szereplő mekkora összeghatárnál különíti el a prémium-, illetve privát banki szolgáltatásait. Somogyi Péter szerint ebben van fejlődés, a szolgáltatók és az ügyfelek számára is tisztul a szolgáltatás mibenléte.
- A kilencvenes évek végén indult Magyarországon a privát banki szolgáltatás, de kezdetekben nem különbözött a kiemeltügyfél-kezeléstől. A VIP-szolgáltatás keretében az egyes pénzintézetek felkeresték a vállalatvezetőket, és ingyenes számlát ajánlottak számukra magas kamatozással. A privát bank azonban elsősorban a befektetésről szól. A szolgáltatás lényege, hogy egy megszerzett, megörökölt vagy vállalateladásból származó vagyon reálértéken őrizze az értékét. A vagyonos réteg bővülésével a legtöbb hazai szolgáltató is elindult ebbe az irányba - magyarázza Somogyi Péter, aki szerint a belépési limitek növelése is hozzájárult a szolgáltatás minőségének fejlődéséhez és ahhoz, hogy egyre élesebben elváljon a VIP-ügyfélkezelés a privát banki portfóliótól.
A prémiumszolgáltatás határát Takács András 5-10 millió forint likvid megtakarításnál húzza meg, míg a privát bankok szolgáltatásait legalább 20-30 millió forint likvid megtakarítással érdemes igénybe venni. Ugyanakkor, ha a presztízs, személyre szabott és kényelmi kiszolgálási elemeken túl a vagyonkezelés optimalizálása kerül inkább előtérbe, akkor az igazán hatékony vagyonmenedzselés körülbelül 50 millió forintos likvid vagyonnál kezdődik.
Konkoly úgy látja, hogy a privát banki belépési limitek emelkedése a prémiumbanki szolgáltatások markánsabbá válását eredményezte a hazai lakossági bankok kínálatában.
- A fejlődés jelenlegi fázisát mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az elnevezések keverednek, és a belépési összeghatárok között jelentős átfedések vannak. Ez az átalakulás természetes velejárója. A következő időszakban az lesz a döntő, hogy melyik szereplő hogyan tudja összehangolni az újonnan alakult kiszolgálási szinteket.
Hangsúly a minőségen
A hazai pénzintézetek által meghirdetett belépési limit 15-100 millió forint között mozog, ami elmarad a tőlünk nyugatabbra megszokottól, ahol az alsó határ egymillió euró vagy dollár, és nem ritka a tízmillió dolláros vagy eurós belépési korlát sem. Ennek megfelelően a szolgáltatási palettában is van különbség.
- Az alapszolgáltatások, kifejezetten a likvid megtakarítások menedzselése tekintetében az eszköztár már nem mutat jelentős elmaradást a nyugati szolgáltatókhoz képest, de a bonyolultabb struktúráknál - mint amilyen a komplex, minden vagyonelemre kiterjedő vagyontervezés, a generációkon átívelő vagyonkezelés és az ultra high net worth ügyfelek kiszolgálása - még számottevő az elmaradás a nyugat-európai privát bankokhoz képest. Ott azonban, ahol van üzleti racionalitása, a különbség várhatóan csökkenni fog - magyarázza Kovács.
A hazai bankoknál a befektetési specialisták köre is szűkebb, mint egy-egy neves külföldi privát banknál, és az alacsonyabb belépési limit miatt a szolgáltatás személyre szabhatósága is korlátos. Arra például kevés helyen van mód, hogy az ügyfél szájíze szerint készüljön a számlakivonat, igény szerint változzon a bázisdeviza, vagy elváljon a vagyonkezelési szolgáltatás és a saját befektetés hozama a portfólióban. Magyarországon az esetek többségében évekre, akár évtizedekre is szükség lehet a vagyon felhalmozásához, így a privát banki ügyfelek többségükben az életük érettebb szakaszában lévő, ötvenes üzletemberek. A bankároktól elsősorban a vagyonuk értékének megőrzését várják, nem pedig kiugró hozamot. Úgy tűnik, ők inkább a vállalkozásaikban - ott a kockázatért maguk felelnek - vállalnak nagyobb rizikót. Ez a magatartás alapvetően befolyásolja azt is, hogy mit várnak el a privát bankároktól.
- A fő cél a vagyon reálértékének megőrzése. Felmérések szerint a hazai privát banki szolgáltató kiválasztásakor a hozam legfeljebb ötödik, hatodik helyen szerepel, az első a bizalom. Miután az egyes szolgáltatók által kínált termékportfólióban viszonylag nagy az átfedés, a személyes kapcsolat, valamint a hosszú távú portfólióépítésre és vagyonkezelésre épülő befektetési kultúra fogja eldönteni, hogy a pénz melyik bankba vándorol - magyarázza Somogyi.
Komfortérzet és bizalom
A szervezet felépítése és a személyi tanácsadók tudása úgyszintén versenytényező, ahogyan a bank egyes területeinek összehangolt működése is. A privát banki ügyfél elvárhatja, hogy ha muszáj határidő után utalnia, a bank ezt megoldja számára.
- Ez apróságnak tűnhet, de a komfortérzet növeli az ügyfél bizalmát - mutat rá a szakember.
Konkoly Miklós is úgy látja, hogy a vagyonosok pénzügyeikben egyértelműen a bizalomra építenek, ezért is igénylik privát banki tanácsadóinktól a személyre szabott vagyonkezelési tanácsadást. Költési szokásaikat illetően elsődlegesen a minőségre helyezik a hangsúlyt, legyen szó akár termékről, akár szolgáltatásról. Vásárlásaik során jellemzően a prémiumtermékeket keresik, és többet költenek a manapság divatossá vált egészséges életmódra is.