A cafeteria halála?

Ha a kormányzat szerdán bejelentett terve, hogy a cafeteria után fizetendő Eho 27 százalékra nő, megvalósul, félő, hogy az eddig cafeteriában adott pénzek a jövőben feketén, vagy sehogy nem kerülnek a dolgozókhoz. Az adóhatóság bevétele mindkét esetben csökken.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kormány szerda reggeli bejelentése nyomán valószínűsíthető, hogy a béren kívüli juttatások Eho mértékét felemelik 10-ről 27 százalékra.

Mit jelentene  a gyakorlatban, ha ez valóban bekövetkezik?

Megszűnik a különbség az eddig kedvezményes, összesen 30,94 százalék közterhet viselő juttatások, - ilyen az Erzsébet utalvány, SZÉP kártya, önkéntes pénztárak, stb. – és bármilyen más cafeteriában adott juttatás között.

Hiszen a cafeteria rendszer választéklistájába bármilyen áru, szolgáltatás beemelhető. Nem lenne különbség, hogy a dolgozó Erzsébet-utalványt vagy bármilyen más utalványt kap, - amire ráírják, hogy mire váltható be -, SZÉP kártyát kap vagy külföldi utazásra is beváltható utazási csekket. Viszont a minap megnyirbált kedvezményű biztosítások (a jövőre tervezett változásokról itt olvashat) sem kerülnek hátrányba, a befektetések ugyanannyiba kerülnének, mint az egészség- vagy nyugdíjpénztár.

Ez így önmagában még nem lenne tragikus, csakhogy a juttatások adóelőnye olyan

Kevesebben adnak kevesebbet
Több mint 14 százalékkal kevesebb vállalat ad béren kívüli juttatást dolgozóinak idén szemben az elmúlt évvel , mondja az OTP Pénztárszolgáltató kutatásra hivatkozva. A visszaesés elsődleges oka a pénzügyi keretek szűkössége. Az egy munkavállalóra jutó béren kívüli juttatások összege átlagosan hét százalékkal csökkent a legalább 100 alkalmazottat foglalkoztató cégek körében végzett OTP kutatás szerint. A K&H A kisebb vállalatok körében végzett felmérése is hasonló eredményt mutat: minden cafeteria elem esetében jelentős visszaesés tapasztalható a néhány évvel ezelőtti alkalmazáshoz képest 2012-ben, amikor vállalkozásoknak már csak 53 százaléka szeretné alkalmazni a cafeteria juttatásokat szemben a korábbi 70-80 százalékos aránnyal. 2012-ben a cégek 22 százaléka szabott 60 ezer forintos, vagy annál alacsonyabb éves cafeteria-határt. Kevesebb cég kisebb összeget szán tehát béren kívüli juttatásokra mostanában.
mértékben szűkül, hogy a munkáltatók nyilván elgondolkodnak rajta, hogy így megéri-e. A felmérések is azt mutatják, hogy a jelen gazdasági helyzetben könnyen feladják.

És ne felejtsük el, hogy a cafeteria nem kötelező, a munkáltató szándékán múlik. Könnyen bumeráng lehet az adóemelésből, ha a munkáltatók egyszerűen megszüntetik, és nem béresítik. Így nemhogy nem nő, hanem még csökken is az adóbevétel, a szolgáltatói szektor bevételkiesésével pedig még nem is számoltunk.

De ez még csak terv, talán a megvalósítás előtt újraszámolják…

P. Király Ágnes Top Cafeteria

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo