A kínai nagyvárosokban – nem is elsősorban a hírekben sokat emlegetett Pekingben, hanem főként Hopejben és Sangtunban – olyan mértékű a légszennyezés, hogy az európai szemmel nehezen elképzelhető. Bár a hivatalos médiumok ritkán számolnak be róla, a helyzet már olyan súlyos, hogy gyakran a közlekedést is le kell állítani, mivel a szmog miatt néhány méterre csökken a látótávolság – írta együttműködő partnerünk, az Energiainfo.hu.
A kínai kormányzat eddig is drasztikus lépéseket tett a főváros levegőjének megtisztítására, Pekingben az elmúlt két évben 12 milliárd jüant (1,9 milliárd dollárt) költöttek a széntüzelésű fűtőberendezések lecserélésére a belvárosi részeken, összesen 160 ezer háztartásban. A kormányzat külön támogatást ad azoknak, akik télen árammal fűtenek, és már a téli széntüzelés teljes betiltása is szóba került. Több mint száz gyárat leállítottak, vagy más városokba költöztettek, amivel a főváros a kevésbé reflektorfényben lévő területekre tolta át a problémáját. (Halálbüntetést is kaphat, aki szennyezi a levegőt.)
Ezzel együtt 2013-ra csak alig, mindössze 7 százalékkal sikerült csökkenteni a szénfogyasztást (19 millió tonnára évente) a fővárosban, ami ráadásul jelentős részben a szokásosnál enyhébb téli időjárás miatt visszaesett keresletnek is betudható. Ennek ellensúlyozására a pekingi kormányzat most még az eddigieknél is komolyabb csökkentési tervet fogalmazott meg, eszerint a fővárosi szénfogyasztást nem az eddigi tervek szerinti éves 15, hanem 10 millió tonnára szorítanák le 2017-ig.
Ennek keretében további szénerőműveket állítanak le, amelyeket gázüzeműekre cserélnek: Ezenkívül a levegőminőség javítása érdekében folytatják az elöregedett járművek cseréjét: eddig az első félévben 176 ezer régi gépkocsit cseréltek le, a következő években a tervek szerint összesen ötmillió gázolajzabálót cserélnek le roncsprémiummal megtámogatva. Ebből egyedül Pekingben a szándékok szerint 330 ezer, a vonzáskörzetében 660 ezer jármű részesülhet.