Veszélyes anyagnak minősülnek a repülős menük

A repülőgépen felszolgált ételek nagy része szemétként végzi. Ennek az az oka, hogy az EU-n kívülről érkező ételt potenciálisan veszélyes anyagként kezelni, így az érintetlenül hagyott ételek újrafelhasználása is tiltott. A körforgásos gazdaságnak kedvező törvényekre van szükség.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2016-ban 5,2 millió tonna hulladékot termeltek a világ légitársaságai, ennek túlnyomó többsége élelmiszer - szól a Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) becslése. Csak, hogy érzékeljük a hulladékmennyiség nagyságát: ez épp annyi, mint 2,6 millió gépjármű súlya, állítja a The Guardian brit napilap. (A repülőgépek vécéinek tartalmát is belevették a kalkulációba. Akárcsak a használatlan minifogkeféket vagy az eldobott kis műanyag borospalackokat.)

A pocséklás 500 millió dollárjukba került a cégeknek. Mivel a nem használt dolgokat is kidobják, amikor a repülőgép landol, nagy szükség lenne az újrafelhasználás és újrafeldolgozás arányának növelésére. A már most is döbbenetes hulladékmennyiség viszont egyáltalán nem csökken. Sőt, a következő 15 évben várhatóan duplájára emelkedik az uniós szabályozások miatt.

Az EU-ba érkező élelmiszerekre potenciális veszélyes anyagként kell tekinteni a honos szabályozások szerint - az erre vonatkozó jogszabályok a száj- és körömfájásos járványra adott reakciója volt a törvényhozóknak.

Rakodják be az utasok ebédjét
(fotó: flickr/Mark Scheieferdecker)

 

A törvények értelmében minden repülőgépen felszolgált élelmiszert, amit nem fogyasztanak el vagy el kell égetni vagy el kell temetni a szeméttelepeken. Az, hogy mondjuk menhelyek lakóinak adományozzák, tiltva van.

Már a csomagolás is veszélyes anyagnak számít, ha például egy amerikai légitársaság gépén ittak belőle, mert EU-n kívüli tej érintette a műanyagpoharat. Ez a besorolás megakadályozza az újrafeldolgozást.

Az IATA hamarosan közzétesz egy jelentést, amelyben amellett száll síkra a szervezet, hogy a szigorú céges higiéniai előírásoknak már eleget tett ételeket ne kelljen veszélyes anyagként eldobni. A szervezet azt is igyekszik bizonyítani a tanulmányban, hogy az EU-n kívülről érkező repülőgépek élelmiszer-kínálatában a méz és a tejtermékek minimális veszélyt az állatállományra az unión belül.

fotó: flickr/Houston Ruck

 

A hulladékcsökkentés leginkább azon múlik majd, hogy a személyzetet képes lesz-e elvégezni a szelektív gyűjtést. A légi kísérőket már most is nagy terhelik, magas értékesítési kvótákat kell teljesíteniük (a fedélzeten árult termékskáláról van szó) és az utastömeg igényeit is ki kell elégíteniük. Ezt fejelné meg a leszállás utáni hulladékválogatás, mint pluszfeladat.

De a jelenlegi szabályozás mellett is van azért lehetőség a hulladék csökkentésére vagy felhasználására.

A londoni Gatwick repülőtéren 2016-ban biomassza erőművet adtak át, mely hulladékot éget el és az északi terminált fogja fűteni. A Heathrowhoz hasonlóan a Gatwick Airport is 70%-os hulladék-újrahasznosítási arányt szeretne elérni 2020-ra. Az East Midlands Airporton a Gatwickhez hasonlóan úgy válogatják szét az EU-s és EU-n kívüli hulladékot, hogy a szemeteszsákokon feltüntetik a származási helyet. Így a saját szemetünk mehet újrahasznosításra.

A United Airlines légitársaságnál a műanyag poharakat biológiailag lebomló papírpoharakkal váltották fel 2016-ban. A használatlan egészségügyi csomagokat (fogkefe, szappan stb.) pedig hajléktalan-menhelyeknek adományozzák. 2017 végére elvileg ezek révén már 27 tonna hulladékképződésnek vennék elejét. Richard Branson légitársasága, a Virgin a fülhallgatókat hasznosítja újra teljes egészében. Az így nyert anyagot lovardák padlóburkolataiba dolgozzák be.

Az újrafelhasználási arány jelentős növelését célozza meg a madridi Barajas repülőtér új projektje: 2020-ra 80%-kal szeretnék csökkenteni az utasterekből származó szemétmennyiséget, s ennek érdekében mintegy 2500 fedélzeti légikísérőt képeznek majd ki szelektív hulladékelosztásból. A Big Datát is segítségül hívják: a törzsutasok utazásairól szóló adatok elemzésével próbálják megjósolni, hogy a business classon ki milyen ételt preferál, s így hogy kevesebb adag elkészítésével tudják kielégíteni az igényeket. Anyagtakarékos csomagolás és újrahasználható evőeszközök bevezetésén is dolgoznak. A projekt vezetője az Iberia Airlines.

Forrás: The Guardian

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo