Túl drága az elektromos autók állami támogatása

Egy kanadai tanulmány szerint olcsóbb módja a légszennyezés csökkentésének az emissziókereskedelem, mint az elektromos autók állami támogatása. De mihez képest? Az emissziókereskedelemhez hasonlítják, ami nem fair, mert a karbonárfolyam a padlón van. Túl sok a kibocsátási kvóta a világban.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Quebec azt a célt tűzte ki, hogy 2030-ra egymillió elektromos autó futkározik majd az utakon. Jelenleg számuk mindössze 6000. Ontario is ugyanezt a célszámot állította fel.

  • Quebec légszennyezése így 3,6 százalékkal csökkenne. Ontario emissziója ezzel 2,4 százalékkal esne vissza.
  • A két tartomány együttesen 37 százalékkal kívánják csökkenteni emissziójukat 2030-ra az 1990-es bázisév kibocsátásához képest.
Kicsit megtolják

A zérókibocsátású autók elterjesztéséhez természetesen állami segítséget is bevetnek.

  • Quebec 8000 kanadai dollárnyi (1,68 millió forintnyi) adóvisszatérítést kínál azoknak, akik elektromos autót vásárolnak.
  • Ontario 14 000 kanadai dollárt (2,94 millió forintot) térít vissza a járművek vételárából.
Az elektromos autók ára a nagy márkáknál 30 000 és 50 000 dollár között mozog.

Ez a támogatási gyakorlat került most össztűz alá Kanadában: azon vitatkoznak, hogy vajon felesleges szórják-e az adófizetők pénzét az villanymeghajtású autókra.

Kép:Flickr

A Montreal Economic Institute kutatása szerint az elektromos autók dotálása nem tartozik az emissziócsökkentés leginkább költséghatékony módjai közé. A visszatérítés ugyanis az adófizetőknek üvegházgáztonnánként (ÜHG) 523 kanadai dollárjába kerül Ontarióban és 288 dollárba Quebecben. Ennél olcsóbban lehet visszafogni a légszennyezést az emissziókereskedelemmel - igaz ez strukturálisan másfajta klímavédelem, mert ekkor a nehézipar légszennyezése csökken, nem a közlekedésé.

Karbonkvóta-túltengés

A montreali intézet szerint az említett állami támogatással Ontarióban huszonkilencszer, Quebecben tizenhatszor többet költenek az elektromos autók által megtakarított ÜHG-tonnára, mint amennyibe az ipari szennyezőknél kibocsátott ÜHG-tonna kerül az emissziókereskedelemben, ahol a piaci szerpelőket kibocsátási kvótavásárlás kötelezettsége sújtja, vagyis ily módon adóztatja meg a szennyezésüket az állam.

Idáig a kanadai hír. Mindehhez azonban hozzá kell tennünk itt a klimablogon, hogy nem biztos, az érvelés igazságos: az emissziókereskedelemben az ÜHG-tonnák meglehetősen nyomott áron vannak, részben azért mert túl sok a kibocsátási kvóta a világban. A probléma megoldására már az EU is kidolgozta tervét, milyen ütemezésben csökkentenék a karbonkvóták számát (melyek egy részét ráadásul ingyen osztogatják), hogy ne legyen túlkínálat a piacon és emelkedni tudjon a karbonárfolyam.

Forrás: phys.org

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo