Túl drága az elektromos autók állami támogatása

Egy kanadai tanulmány szerint olcsóbb módja a légszennyezés csökkentésének az emissziókereskedelem, mint az elektromos autók állami támogatása. De mihez képest? Az emissziókereskedelemhez hasonlítják, ami nem fair, mert a karbonárfolyam a padlón van. Túl sok a kibocsátási kvóta a világban.

Quebec azt a célt tűzte ki, hogy 2030-ra egymillió elektromos autó futkározik majd az utakon. Jelenleg számuk mindössze 6000. Ontario is ugyanezt a célszámot állította fel.

  • Quebec légszennyezése így 3,6 százalékkal csökkenne. Ontario emissziója ezzel 2,4 százalékkal esne vissza.
  • A két tartomány együttesen 37 százalékkal kívánják csökkenteni emissziójukat 2030-ra az 1990-es bázisév kibocsátásához képest.
Kicsit megtolják

A zérókibocsátású autók elterjesztéséhez természetesen állami segítséget is bevetnek.

  • Quebec 8000 kanadai dollárnyi (1,68 millió forintnyi) adóvisszatérítést kínál azoknak, akik elektromos autót vásárolnak.
  • Ontario 14 000 kanadai dollárt (2,94 millió forintot) térít vissza a járművek vételárából.
Az elektromos autók ára a nagy márkáknál 30 000 és 50 000 dollár között mozog.

Ez a támogatási gyakorlat került most össztűz alá Kanadában: azon vitatkoznak, hogy vajon felesleges szórják-e az adófizetők pénzét az villanymeghajtású autókra.

Kép:Flickr

A Montreal Economic Institute kutatása szerint az elektromos autók dotálása nem tartozik az emissziócsökkentés leginkább költséghatékony módjai közé. A visszatérítés ugyanis az adófizetőknek üvegházgáztonnánként (ÜHG) 523 kanadai dollárjába kerül Ontarióban és 288 dollárba Quebecben. Ennél olcsóbban lehet visszafogni a légszennyezést az emissziókereskedelemmel - igaz ez strukturálisan másfajta klímavédelem, mert ekkor a nehézipar légszennyezése csökken, nem a közlekedésé.

Karbonkvóta-túltengés

A montreali intézet szerint az említett állami támogatással Ontarióban huszonkilencszer, Quebecben tizenhatszor többet költenek az elektromos autók által megtakarított ÜHG-tonnára, mint amennyibe az ipari szennyezőknél kibocsátott ÜHG-tonna kerül az emissziókereskedelemben, ahol a piaci szerpelőket kibocsátási kvótavásárlás kötelezettsége sújtja, vagyis ily módon adóztatja meg a szennyezésüket az állam.

Idáig a kanadai hír. Mindehhez azonban hozzá kell tennünk itt a klimablogon, hogy nem biztos, az érvelés igazságos: az emissziókereskedelemben az ÜHG-tonnák meglehetősen nyomott áron vannak, részben azért mert túl sok a kibocsátási kvóta a világban. A probléma megoldására már az EU is kidolgozta tervét, milyen ütemezésben csökkentenék a karbonkvóták számát (melyek egy részét ráadásul ingyen osztogatják), hogy ne legyen túlkínálat a piacon és emelkedni tudjon a karbonárfolyam.

Forrás: phys.org

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo