Quebec azt a célt tűzte ki, hogy 2030-ra egymillió elektromos autó futkározik majd az utakon. Jelenleg számuk mindössze 6000. Ontario is ugyanezt a célszámot állította fel.
- Quebec légszennyezése így 3,6 százalékkal csökkenne. Ontario emissziója ezzel 2,4 százalékkal esne vissza.
- A két tartomány együttesen 37 százalékkal kívánják csökkenteni emissziójukat 2030-ra az 1990-es bázisév kibocsátásához képest.
A zérókibocsátású autók elterjesztéséhez természetesen állami segítséget is bevetnek.
- Quebec 8000 kanadai dollárnyi (1,68 millió forintnyi) adóvisszatérítést kínál azoknak, akik elektromos autót vásárolnak.
- Ontario 14 000 kanadai dollárt (2,94 millió forintot) térít vissza a járművek vételárából.
Ez a támogatási gyakorlat került most össztűz alá Kanadában: azon vitatkoznak, hogy vajon felesleges szórják-e az adófizetők pénzét az villanymeghajtású autókra.
A Montreal Economic Institute kutatása szerint az elektromos autók dotálása nem tartozik az emissziócsökkentés leginkább költséghatékony módjai közé. A visszatérítés ugyanis az adófizetőknek üvegházgáztonnánként (ÜHG) 523 kanadai dollárjába kerül Ontarióban és 288 dollárba Quebecben. Ennél olcsóbban lehet visszafogni a légszennyezést az emissziókereskedelemmel - igaz ez strukturálisan másfajta klímavédelem, mert ekkor a nehézipar légszennyezése csökken, nem a közlekedésé.
Karbonkvóta-túltengés
A montreali intézet szerint az említett állami támogatással Ontarióban huszonkilencszer, Quebecben tizenhatszor többet költenek az elektromos autók által megtakarított ÜHG-tonnára, mint amennyibe az ipari szennyezőknél kibocsátott ÜHG-tonna kerül az emissziókereskedelemben, ahol a piaci szerpelőket kibocsátási kvótavásárlás kötelezettsége sújtja, vagyis ily módon adóztatja meg a szennyezésüket az állam.
Idáig a kanadai hír. Mindehhez azonban hozzá kell tennünk itt a klimablogon, hogy nem biztos, az érvelés igazságos: az emissziókereskedelemben az ÜHG-tonnák meglehetősen nyomott áron vannak, részben azért mert túl sok a kibocsátási kvóta a világban. A probléma megoldására már az EU is kidolgozta tervét, milyen ütemezésben csökkentenék a karbonkvóták számát (melyek egy részét ráadásul ingyen osztogatják), hogy ne legyen túlkínálat a piacon és emelkedni tudjon a karbonárfolyam.
Forrás: phys.org