Steiner Attila elmondta: a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. pályázatán a nettó vételár fele, de legfeljebb 500 ezer forint támogatás nyerhető el.
A Klíma- és természetvédelmi akciótervhez kapcsolódó pályázat vissza nem térítendő támogatása a belvárosi térségekben szállítási tevékenységet, vagy gyakori utazásokat igénylő szolgáltatást végző cégeknek és civil szervezeteknek nyújt alternatívát. Az elektromos rásegítésű teherszállító kerékpárok a kisteherautóknál jóval olcsóbbak és kedvezőbbek a fenntartási költségeik, kisebb a helyigényük, emellett hozzájárulnak a levegőszennyezettség és a zaj csökkentéséhez - hangsúlyozta az államtitkár.
Pályázni szakaszosan, a rendelkezésre álló forrás kimerüléséig lehet majd a https://elektromobilitas.humda.hu oldalon.
Steiner Attila emlékeztetett, hogy a közlekedési szektor okozza a hazai károsanyag-kibocsátás 20 százalékát, a 2050-es klímasemlegességi cél eléréséhez ezen a területen is jelentős lépésekre van szükség.
Ezért is támogatta a kormány egyebek mellett az elektromos személygépjárművek vásárlását, csaknem 20 milliárd forintot fordítottak erre az elmúlt négy-öt évben - közölte. Példaként említette, hogy sikeres volt az elektromos rásegítésű kerékpárok vásárlását támogató program is.
A kormány álláspontja szerint a zöld átmenet esetében nem plusz terheket kell az emberekre hárítani, hanem olyan pályázati konstrukciókat kell kialakítani, hogy bevonható legyen a lakosság a programok megvalósításába - hangsúlyozta az államtitkár.
Steiner Attila előremutató kezdeményezésnek nevezte az elektromos rásegítésű teherkerékpárok beszerzésének támogatásáról szóló pályázati konstrukciót.
Révész Máriusz, aktív Magyarországért felelős kormánybiztos a sajtótájékoztatón úgy fogalmazott: robbanásszerűen fejlődik a hazai kerékpárút-hálózat, csak tavaly több mint 250 kilométernyi kerékpárút épült Magyarországon, 2010 óta pedig háromszor annyi, mint 2002-2010 között.
Az elektromos rásegítésű kerékpárok vásárlásának támogatási programjával a régióban úttörő volt Magyarország, a pályázat mintegy 7000 kerékpár megvásárlását segítette, hozzájárulva ezzel a környezeti terhelés csökkentéséhez - mondta.
A kormánybiztos kiemelte, hogy a régióban másodikként Magyarországon indult el a Google kerékpáros útvonal-tervezője. Felhívta a figyelmet arra is, hogy idén január 1-jétől a cégek ingyenesen biztosíthatnak biciklit és e-bike-ot a dolgozóiknak, aminek a költségeit elszámolhatják.
A HUMDA a Zöld Busz program mellett az elektromos meghajtású közlekedési eszközök támogatási rendszerének kezelését is átvette. Az e-cargo-pályázat lesz az első, amelyet már az ügynökség indít el - mondta Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója.
Hangsúlyozta, hogy komoly szemléletformáló hatást is várnak a pályázattól, mert a sűrűn lakott területeken az e-cargokat naponta több ezer ember láthatja majd, így a program hozzájárul az ilyen eszközök további terjedéséhez.
A HUMDA tájékoztatása szerint a magyarországi egyéni vállalkozók egy, a gazdasági társaságok, civil szervezetek, egyesületek, egyházi szervezetek és önkormányzatok maximum öt e-cargot szerezhetnek be utófinanszírozott támogatással.
A kereskedelmi forgalomban megvásárolható, elektromos segédmotorral felszerelt, pedálhajtású, kifejezetten teherszállításra kialakított felülettel rendelkező kerékpárok legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye 250 W vagy annál kisebb lehet. Olyan új biciklikre kapható támogatás, amelyeknél a motor kikapcsol, ha a kerékpáros nem folytatja tovább a pedálok hajtását, vagy ha elérné a 25 km/h sebességet. A hasznos teherbírásnak el kell érnie az 50 kilogrammot, valamint feltétel a nyomatékszenzoros vezérlés is. Kerékpáronként 1 pót akkumulátor beszerzése is támogatott. A kereskedők január 24-től tudnak regisztrálni a pályázatra. (MTI)