Talán nem meglepő, hogy Kanadában fordítanak külön figyelmet az utak jégmentesítésének újabb és újabb módozatainak kitalálására, de a mostani tél alapján itthon sem árt foglalkozni a problémával.
Az észak-amerikai országban már egy ideje hígított anyaggal sóznak, ami csökkentette a felhasznált só mennyiségét, de nem segített azon a problémán, hogy ha felszáradnak az utak, a szél a sót a környező földekre viszi. Ráadásul ez a megoldás "csak" mínusz 20 fokig hatékony, utána ez a keverék is megfagy - írja a Huffington Post.
A legújabb megoldás, hogy az utak csúszásmentesítésére a répacukorgyártás melléktermékeként keletkező melaszt használják, ami több mint 10 fokkal tovább, vagyis mínusz 34 fokig hatékony. Valójában ez sem magában kerül az utakra, hanem egy hígabb levet készítenek belőle, amit aztán sóval és vízzel kevernek, ezt permetezik az utakra.
A keverékből mintegy 30 százalékkal kevesebbre van szükség, a jégtelenítéshez, mint a korábban használt oldatokból, a melasz pedig abban is segít, hogy a sót az utakra "ragasztja", így a szél nem tudja máshová sodorni később sem. Emellett a melasz vitathatatlan előnye, hogy nem marja az állatok lábát, az emberek cipőjét, sem az építmények fém elemeit.
A cukros keverék nem olcsó, de ha figyelembe vesszük, hogy mennyivel kevesebb kárt okoz, mint elődje, a számítások szerint bőven megérheti az egyelőre négyszeres ár. Az új keverék esetében ugyanis természetes, egy másik gyártási folyamat hulladékaként keletkező és kevesebb káros hatással bíró anyagról van szó.