17 PET-palackért kapsz egy pár sportcipőt

Szaporodnak a környezettudatos divatcégek, melyek hulladékból készítik el termékeiket, ezzel csökkentve ökológiai tehertételüket. A nagy márkák és az ismeretlen startupok is újrafeldolgozott műanyagból gyártanak sportcipőket.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A fogyasztók hajlandók olyan árukat venni, amik nemcsak gyártóik profitráját, hanem nemes ügyeket (is) szolgálnak. Például bolygónk megmentését, a környezetszennyezés csökkentését.

PET-armageddon

A PET-palackok az elmúlt években kedvelt alapanyagai lettek a divatipar és más szektorok cégeinek, hiszen elképesztően felpörgött az italospalackok forgalma az elmúlt tíz évben, s többségük az óceánokban végzi. A PET strapabíró anyag, és ráadásul 100 százalékban újrahasznosítható.

2016-ban a hat legnagyobb globális italgyártó által piacra dobott PET-palackoknak csak kevesebb, mint 50 százalékát gyűjtötték be, és kevesebb mint 7 százalékukat hasznosították újra, állította a Greenpeace. A hat nagy italgyártó, a Coca-Cola, a PepsiCo., a Suntory, a Danone, a Dr. Pepper Snapple és a Nestlé száz százalékban újrahasznosítható palackokba adagolják nedűiket, azonban ezek a palackok csak 6,6 százalékban tartalmaznak újrahasznosított műanyagot, és 93,4 százalékban újonnan gyártott műanyagból állnak.

Fotó: Facebook/Vivobarefoot

Ha folytatjuk a műanyag-csomagolások és -palackok elhajítását, 2050-re – súlyát tekintve – több műanyag lesz az óceánokban, mint hal. A csendes-óceáni műanyagszemét-sziget tíz éve még Franciaország méretének megfelelő kiterjedéssel bírt, ma már a háromszorosa.

A világmárkák közül eddig az Adidas tudta a legsikeresebben és legrámenősebben kiaknázni a fogyasztók környezettudatosságát, vagyis hogy hajlandók olyan cipőket vásárolni, amik hulladékot terelnek el a szeméttelepekről – és az óceánokból, amik korunk új szeméttelepei –, hogy inkább alapanyagként szolgáljanak új termékek gyártásához.

Az Adidas olyan cipőket dobott piacra, amelyek az óceánból kifogott plasztikból készültek, s olyat is, mely biológiailag lebomló.

Fotó: Vivobarefoot

Újrahasznosított plasztikban – zokni nélkül

A zokni nélkül is viselhető cipőkre szakosodott Vivobarefoot minden pár cipője elkészítéséhez 17 PET-palackot használnak fel, amik így nem 400 évig bomlanak le a természetben, hanem újra hasznosulnak.

A Vivobarefoot adatai szerint 2017-ben az emberiség másodpercenként egymillió műanyag italospalackot vásárolt.

A 2015-ben elindított fenntartható gyártás jegyében a cég egész termékvonallal állt elő, az újraplasztikot beépítik városi cipőkbe, túracipőkbe, sportcipőkbe, tengerparti sétára alkalmas lábbelikre is. A cipők ára 75 és 210 dollár között mozog, azaz 63 és 185 ezer forint közötti összegekről van szó.

A Vivobarefoot „vegán” termékvonallal is rendelkezik, s 2018-ban ezek 50 százalékánál is elkezdte alkalmazni az újrahasznosított műanyagokat. A cég kecskebőr cipőibe és tornacipőibe is beépít 50 százalékban újrahasznosított műanyagot.

Fotó: Facebook/Vivobarefoot

Ideges lábfej

A vállalkozás meg is ideologizálja a zokni nélküli cipőviselés gyakorlatát. Szerintük a lábfej tökéletes biomechanikai gép, amit az evolúció tökéletesített ki. Lábfejünkben 200 ezer ideg található, ugyanannyi, mint a kézfejünkben. Ha kibélelt cipőkbe rakjuk lábunkat, csökkentjük a szenzuális, érzéki információk befogadását, ezzel tompul a lábfej érzékenysége, s végeredményben a képessége is, hogy fürge, gyors, érzékeny eszközünk legyen a járásra.

(Business Insider)

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo