Nem a bankcsődtől kell rettegniük a cégeknek

A természeti tőke rohamos csökkenése egyre komolyabb figyelmet kap az eddig csak a pénztőke iránt érdeklődő pénzügyi szakemberek körében. A vállalatok számára elsősorban a vállalat hírnevének sérülése, a nyersanyagok drágulása és a működésben keletkező nem várt költségek jelentik a legfőbb rizikót.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A természeti tőke szerepe az utóbbi időben rohamosan felértékelődött. Az IMF és a Világbank becslései szerint 2050-re bolygónk népessége valószínűsíthetően eléri a 9 milliárd főt, a világ élelmiszer-, takarmány- és rostanyag-szükséglete pedig az előrejelzések szerint 70 százalékkal fog nőni – mutat rá legfrissebb tanulmányában az ACCA (Association of Chartered Certified Accountants). „A természeti tőke megőrzése nélkül aligha van esélyünk, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetből fenntartható módon lábaljunk ki. Ahhoz, hogy a tényleges károkat legalább megbecsülni tudjuk, elengedhetetlen, hogy a kormányzati- és magánszektor számszerűsíteni kezdje a környezetre gyakorolt gazdasági hatásokat” - mondta Katka Benesova, az ACCA Csehországért, Szlovákiáért és Magyarországért felelős területi igazgatója.

Előbb-utóbb figyelembe kell venni az ökológiai terhelést - Kép: SXC

A GDP-kalkuláció vagy a vállalatok éves jelentései jelenleg nem, vagy csak elvétve tükrözik a környezeti nyereségek és veszteségek tényleges értékét. Az ökológiai terhelést is számításba vevő könyvelési módszer elterjedésére ugyanakkor csak évek múlva kerülhet sor, pedig egyes szakértők szerint a kormányzatok 10, 20 vagy akár 30 százalékkal is bővíthetnék GDP-jüket ily módon. A folyamat felgyorsításához először azonban számos akadályt és félreértést kell tisztázni – mutat rá a szakmai szervezet.

Egyértelmű az összefüggés

A tanulmány rávilágít, hogy az értekezés alapjául szolgáló kutatás válaszadóinak egyértelmű a vállalati érték és a környezeti erőforrások közötti összefüggés. A felmérésben szereplő pénzügyi- és számviteli szakemberek 81 százaléka szerint a magánszektornak komoly felelőssége van a környezet megóvásában, és 63 százalékuk hiszi, hogy a szervezetük hosszú távú sikeressége erősen függ a természeti erőforrások fenntarthatóságától. Ennek ellenére csak kevesen tesznek konkrét lépéseket az ügyben. A megkérdezett szakemberek 62 százaléka dolgozik olyan szervezetnél, mely jelentései során nem veszi számításba az ökológiai ráfordításokat.

A válaszadók a legfőbb hátráltató tényezőknek az egységes metodika és a globális standardok hiányát (51 százalék), az elvárt szakértelem és a tapasztalat elmaradását (49 százalék), valamint a kiértékelési módszerek problémáját (48%) jelölték meg. „Számos kezdeményezés és iránymutatás született az elmúlt években, melyek a megfelelő irányba mutatnak. Félő azonban, hogy a természeti kincseink jelenlegi ütemben történő kiaknázásának következtében már így is késésben vagyunk” – mondta Katka Benesova. „Megfelelő képzés és egyértelmű iránymutatás nélkül továbbra is csak a sötétben tapogatózunk.”

Környezeti katasztrófák legsúlyosabb céges kockázatai
A vállalat reputációjának sérülékenysége (68%)
Problémák a napi szintű működésben (61%)
Bizonytalanság és megnövekedett költségek a nyersanyagok beszerzésekor (50%)
Ellátási-lánc kockázatok (47%)
Financiális kockázatok (46%)
Hány forint kárt okoz cége környezetszennyezése?

2000 és 3000 milliárd dollár közé tehető az az érték, amit a természet szolgáltatásai jelentenek a világgazdaság számára. A cégek mégis ingyen használják ezeket a természeti adottságokat, sőt csak 5 százalékuk vezet kalkulációt a cégek környezeti terheléséről – írta korábban a Piac&Profit. Pedig egyre több cég gondolja úgy, hogy a klímaváltozás fenyegetést jelent az üzlet számára.

A Deutsche Banktól az ENSZ-hez átigazolt Pavan Szukdev, a világszervezet jószolgálati nagykövete a Reutersnek úgy nyilatkozott, hogy a természetnek szüksége van képviseletre a vállalatok igazgatótanácsaiban. Példaként az Egyesült Államok gazdaságát hozta fel, ahol a GDP 75%-át a magánszektor szereplői termelik meg, tehát mindenképpen szükség van a magáncégek képviseletére ahhoz, hogy valódi előrelépés történhessen a környezet védelme szempontjából.

A marketing is lehet zöld
Egyedülálló kezdeményezést indít útjára a Magyar Marketing Szövetség. A Zöld Tagozat néven induló szakmai közösség létrehozásának célja, hogy platformot és tudásbázist teremtsen, illetve programokon keresztül járuljon hozzá a fenntarthatósághoz, felelősségvállaláshoz kapcsolódó kommunikációs megoldások sikeréhez.
 

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo