Napenergia kerozin helyett?

Bő egy évtizedre vagyunk még attól, hogy akár kisebb utasszállító gépeket működtessünk fosszilis üzemanyagok nélkül. De az már nagy fegyvertény, hogy az egyszemélyes szolárrepülőgép körbe tudta repülni a földgolyót. Az előző modell 2012-ben még képtelen volt erre.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>


(fotó: solarimpulse.com)

Július 26-án fejezte be Abu Dhabiban világ körüli útját a Solar Impulse 2 névre hallgató repülőgép (ld.  a képen), melynek 16 hónapba telt, hogy több szakaszban megtegye az utat. Természetesen egy csepp kerozin nélkül. Az utazás 2015. március 9-én kezdődött, ugyancsak Abu Dhabiban. A szüneteket nem számolva, összesen 500 órányi repülés kellett ahhoz, hogy visszaérjen a közel-keleti városba a repülőgép. A túra 40 000 kilométert ölelt fel. Az egy éves időtartam oka az volt, hogy gyakran kedvezőtlen időjárás késleltette a felszállást, illetve szakította meg a repülést. A gépnek 16-szor kellett leparkolnia a szárazföldön. Több országokban hónapokig kellett várakozni.

Napfényes kilátások
A 2016-os év már az elején jól indult a globális napenergia-iparban: az első negyedévben Kínában több mint 7 gigawatt teljesítményű napelemet telepítettek, Európa átlépte a 100 gigawattos határt a telepített kapacitás tekintetében, de a világ más tájairól is jó hírek érkeznek.
A projekt mögött álló két svájci férfi, Bertrand Piccard és Andre Borschberg elsősorban a megújuló energiában rejlő potenciált szerették volna demonstrálni az expedícióval. Elmondásuk szerint inspirálni akarták a fiatalokat, merjenek innoválni, felfedezni, kísérletezni. Az utazás utolsó fázisában maga Piccard vezette a gépet.

A propelleres gép szárnyain 17 000 darab napkollektort helyeztek el. A gép meghajtásáról továbbá négy motor gondoskodott. A fölös energiát akkumulátorok tárolták. A gép szárnyainak nagyobb volt a fesztávolsága, mint a Boeing 747-es repülőgépnek, mégsem nyomott többet, mint egy átlagos, öt személyes családi kocsi. A legnagyobb kockázat az ilyen nagy szárnyú, kis törzsű gépeknél az, hogy könnyen felborulhatnak a levegőben.

A zöld repülőút kezdeményezése 2003-ra nyúlik vissza, amikor a svájci liftgyár, a Schindler és a belga vegyipari vállalat, a Solvay 10 évre 112 millió dollárt különített el a napenergiás repülőgép kifejlesztésére 10 éves távon. (Más forrás szerint 140 millió dollárt szedtek össze szponzoroktól.) A jelenlegi gép elődje, a Solar Impulse 1 első nemzetközi útját Spanyolország és Marokkó között tette meg 2012 júniusában. Arról a gépről nyíltan állították tervezői, hogy még nem alkalmas a föld körüli túra megtételére.

A mérnökök sokáig küzdöttek a technológia korlátaival: a korai modellek nem tudtak annyi energiát termelni a napsugarakból, hogy az elég legyen egy repülőgép és egy pilóta súlyának felemeléséhez. De ahogy javult a napelemek hatékonysága, javultak az esélyek is. A tervezőknek azonban az energiatárolás problémájával is szembe kellett nézniük, hiszen az esti órákra vagy a felhős időszakokra szükséges energiát valahol tárolni kell. Az erre szolgáló eszközök plusz súlyt jelentenek.

Hát ők mind nem tudnak felszállni a fedélzetre. A Solar Impulse 2 ugyanis egyszemélyes.

Piccard sajtóközleményben osztotta meg a nagyérdeművel technológiai jóslatát: szerinte 10 év múlva 50 fős utasszállító gépek is fel tudnak majd szállni pusztán napenergiás meghajtással, hogy "közepesen hosszú" távolságokban tegyenek meg utakat. Egyébként Piccard járta körül a Földet először egy hőlégbalonnal 1999-ben. Piccard hangsúlyozta, a Solar Impulse 2-höz szükséges technológiát mindennapi életünkben is sikerrel használhatjuk és általa felére csökkenthetnénk az emberiség széndioxid-emisszióját. Piccard és Borschberg olyan nemzetközi bizottság felállítását tervezik, mely tanácsadótestületként kezdeményezne és támogatna hasonlóan forradalmi horderejű fejlesztéseket, melyek megújuló energiákat használnak.

Egyre jobban megéri a napenergia
Már nagyon látszanak az újdonságok, amelyek hamarosan megreformálják az energiapiacot. Egyre olcsóbb lett a napelemmodulok gyártása. Már a 250 forint alatti kilowattóraár is meghaladta a fejlesztők fantáziáját, és most jön a következő etap, a cél most már a 70 forintos ár.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo