Amerikában idén januárban közel 12.000 elektromos autót adtak el, ami 59%-os növekedést jelent az előző év januárjához képest. Az európai piacon 11%-os a növekedés, 30.000-es értékesítéssel, Kínában pedig csak 2016 decemberében 44.874 új elektromos autót adtak el, 27%-al többet, mint az előző év ugyanezen időszakában. A megújuló energiaipar dinamikáját jól mutatja, hogy 2016-ra az amerikai állások száma a szektorban tizenkétszer gyorsabban nőtt, mint a földgáz- és olajiparban. A csökkenő árak miatt a napelemek telepítése 60%-al nőtt az elmúlt évtizedben, a 2006-os kezdeti időszakhoz képest – olvasható a Rentasystem közleményében.
A napenergia térhódítása megállíthatatlan, használatától feltehetően a nemrég bejelentett jövőbeni adók sem fogják eltántorítani a lakosságot és a vállalatokat, főképp, ha az energia tárolására is megoldást lehet találni, amin olyan nagyágyúk dolgoznak, mint a TESLA-vezér Elon Musk, mert ez elektromos energiában gyakorlatilag önellátóvá teheti a háztartásokat.
Hazánkban a 2015-ös értéknél 42,9%-kal több elektromos személygépkocsit helyeztek forgalomba a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint. Ez összesen 9412 autót jelent. Ami a naperőművek terjedését illeti, 2015-ben 10,5 gigawattóra mennyiségű napelemmel megtermelt áramot értékesítettek itthon, ami 54,4 %-os növekedést jelent a 2014-es adatokhoz képest. Az ugrásszerű növekedést mutatja, hogy míg a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal 2015-ben 65 kötelező átvételi rendszerhez való csatlakozási kérelmet bírált el, addig tavaly csak decemberben több mint 2000 kérelem érkezett. Azok a termelők, akik a rendszerhez csatlakoznak, az előállított villamos energiát a piaci árnál magasabb, jogszabályban meghatározott átvételi áron értékesíthetik.
Nagy kezdőtőkét igényel, ezért nem elég vonzó
Az elektromos autók és a napelemes rendszerek hosszú távon megtérülnek ugyan, de a kezdőtőke mégis elég magas: egy elektromos autó kb. duplája két-háromszorosa lehet nem elektromos társának, míg a napelemes rendszerek felállítása is tőkeigényes.
A magyar állam ugyan pénzzel támogatja az elektromos autók vásárlóit, a Nemzetgazdasági Minisztérium a 2017-es évre hárommilliárd forintot különített el erre a célra, de még ez sem teszi elég vonzóvá ezek megvásárlását. A kérdés azonban az itt és most.
Sok cégvezetőben fel sem merül egy racionális megoldás: a tartósbérlet
A napelemes rendszerek megtérülését egyrészt ma szakemberek már 8 év körül átlagolják. Másfelől, míg egy napelemes befektetés 12% körüli hozamot hoz, addig a bankbetétünk csak 2%-ot, így még versenyképesebb lehet a befektetésünk. A tartósbérlet esetében nem is magas a tőkeigény, havi ütemezéssel törleszthető a beruházás, az ÁFA visszaigényelhető, és a bérleti jogviszony jellegéből adódóan nem terheli a hitelkeretünket sem. Tavaly a tartósbérleti piac még a lízingpiacnál is gyorsabban nőtt. mégis, sok eszköz esetén a cégvezetőknek még mindig nem jut az eszébe, hogy racionális döntés lehet.
Sok vállalkozó szerint olyan bonyolultak a pályázatok, és annyi adminisztratív kötelezettséggel járnak, hogy ezekkel már egyáltalán nem kívánnak élni, ráadásul feltehetően egyre kevesebb energiaracionalizálásra használható lehetőség lesz a jövőben. A tartós bérlet, mint korszerű megoldás segíthetne abban is, hogy tartsuk az EU 2009-es megújuló irányelvét, miszerint 2020-ra Magyarország a bruttó energiatermelésének 20%-át fogja megújuló forrásból fedezni. Egyesek szerint a hibrid és az elektromos autók is csak átmenetet képeznek, amíg el nem jön a teljesen megújuló energiák kora, mert ezeknek az autóknak is csak akkor van jövőjük, ha megújuló energiából tudják majd előállítani az áramot, hiszen a villamos energia előállítása is jelentős részben szén- vagy gázerőművekkel történik. Emellett ma egy elektromos autóval minden megtett km-hez nagyobb szén-dioxid kibocsátás kapcsolódik, mint egy hasonló kategóriájú benzines modellnél. Többek között ezért is lenne fontos, hogy megújuló energiából állítsák elé a szükséges villamos áramot.
A 1050-1200 napsütéses óra már elég vonzó a hazai napenergia előállítás számára is. Egy 0,5 MW-os naperőmű 525-600 MWh villamos energiát tud előállítani évente, ami körülbelül 250 háztartás felhasználását fedezi, így a jövő egyik megoldása mindenképpen a napenergia lesz mind a vállalatok mind a lakosság számára. Az előrelátó vállalatok számára akár tartós bérlettel.