Mit jelent a fenntartható működés a söriparban? Mik a legfontosabb kulcspontok és területek? Mik a legnagyobb nehezítő tényezők?
A söripar a hazai FMCG szektor egyik legmeghatározóbb szegmense, ráadásul fenntarthatósági szempontból az egyik legkomplexebb területről van szó: a sör az egyik legnépszerűbb ital itthon, számos gyár található az országban, sok alapanyag érkezik a határokon belülről, a csomagolás is az esetek többségében itt készül, a keletkező hulladék okozta problémát is helyben kell kezelni, és az iparág kereskedelmi ökoszisztémában betöltött szerepéről még alig beszéltünk. A terület összetettsége olyan működést követel meg a szereplőktől, aminek keretében egyértelmű célok kerülnek meghatározásra, és a megvalósítás sikeressége folyamatosan mérhető annak érdekében, hogy ne csak szép szavakban merüljön ki a fenntarthatóság. A cég stratégiájának alap eleme lehet a fenntartható működés, nálunk például a vezetők eredményességének mérésében is nagy szerepe van annak, hogy mennyire tudják hatékonyan képviselni ezeket az alapelveket. Ez hatékony ösztönző.
Alapvetően három területet határoztunk meg, amelyben a fenntarthatóság kulcsszerepet játszik: a felelős alkoholfogyasztás, a környezettudatos működés és a társadalomra gyakorolt hatás, melynek két fő lába dolgozóink és a kiskereskedelemben résztvevő cégek támogatása. Az eredményeket természetesen mérjük is – például termelési hulladékunk kevesebb, mint 1 százalékát rakjuk le, termékeink felét visszaváltható csomagolásban forgalmazzuk és a fémdobozos csomagolást használók között egyedülálló módon a sörgyártók kialakították az aludobozok visszagyűjtő rendszerét is. A sör több mint 90 százaléka víz, emiatt a vízfelhasználásunkra is különös figyelmet fordítunk, az elmúlt 4 évben mintegy 26 százalékkal tudtunk ezen csökkenteni.
A magyar felnőttek körülbelül 40 százaléka szívesen választja a sört, ha alkoholos italt fogyaszt, ez azt jelenti, hogy a felnőtt lakosságból, 3-3,5 millió embert érünk el. Ez óriási embertömeget jelent, tudatos fenntarthatósági stratégia nélkül csak ad-hoc fenntarthatósági kampányaink lennének, amivel csak részeredmények érhetők el. A fenntarthatósággal külön szakemberek foglalkoznak, de eredmények a teljes vállalatra hatással vannak, ezért komplexen kell kezelni a témát. Minden területnek részt kell vállalnia az egy-egy cél megvalósításához szükséges feladatokból, ismerni kell a felelősségi köröket és természetesen fontos a közös gondolkozás és az egységes cél. A hatékonysághoz elengedhetetlen, hogy a fenntarthatóság együtt létezzen a vállalattal, valóban beépüljön.
Miért fontos, hogy a vállalatok szerepet vállaljanak a fenntarthatóság eszméjének terjesztésében? Milyen szerepet tudnak vállalni?
A fenntarthatóság nem pusztán a környezetvédelemről szól, konkrét üzleti-gazdasági érdekekhez is köthető. A felelősen gondolkozó, hosszútávon megbízható vállalatok, nagyvállalatok meghatározó véleményvezérekké is válnak. Nem csak a közvetlenül a vállalatukat érintő, de a globálisan meghatározó kérdésekkel kapcsolatban is fontossá válik a fellépésük, a felelősség így még nagyobb.
Egyértelműen igen. Vannak olyan fejlesztések, amik azonnal, vannak, amik hosszú távon hoznak eredményt. Például ha kevesebb vizet használunk, csökken a vízköltségünk, vagy ha a hosszabb kifutású célokat nézzük, társadalmi szerepvállalás alakíthat egy cég megítélésén, ami fokozhatja az eladásokat.
Hogy látja, mennyire terjed a magyarországi cégvezetők körében a fenntarthatóság, felelős működés fontosságának tudata?
Egyre jellemzőbb. Már nem egy csodabogár a szervezetben a fenntarthatósági szakértő, hanem valaki, akinek adnak a szavára, akit megkérdeznek az éves tervezésnél. Már a legtöbb multi cégnél a stratégia része a fenntarthatóság. Lassan kezdjük megtalálni a megfelelő egyensúlyt. Most azt kell leküzdeni, hogy egy cég, aki pozitív dolgokat tesz a társadalomért, ne kapjon emiatt a fejére, hogy mind ezt csak mutatóba csinálja, tehát a marketing kedvéért zöld, biztosan van valamilyen hátsószándéka. Hogyne lenne! Sikeres akar lenni, de már világos, hogy ez csak a fenntarthatóságon keresztül, annak beépítésével lehet, ez pedig mindannyiunk hasznára válik.
Mik a fejlesztendő területek?
Alapvetően fontos lenne a jó példák megosztása és több párbeszéd a multik és a civilek között. A partnerségek kialakítása is sokat segíthetne egy-egy projekten vagy terület hatékony fejlesztésén. A nagyvállalatoknak nem kell mindenhez érteniük, de állandó párbeszéddel megtalálhatják a megfelelő partnereket, akikkel szakmai tudást cserélhetnek és akikkel közösen sikereket érhetnek el. Fontos lenne sokszor a fogyasztók tájékoztatása, edukálása. Hajlamosak egy-egy trendre alapos utánajárás nélkül ráülni, majd ugyanilyen gyorsan csalódni is és váltani. Így a gyanakvó magatartástól is nehezebb megszabadulni, pedig a nyitott gondolkodás, építő kritikai hozzáállás minden szinten egy hatékonyabb jövőkép felé vezethet.