Már nem csodabogár a fenntarthatósági szakértő

A társadalmi szerepvállalás alakíthat egy cég megítélésén, ami fokozhatja az eladásokat – mondja Szederkényi Zita, a Dreher vállalati kapcsolatok senior kommunikációs specialistája. Nem lehetőség, hanem szükséglet tehát figyelni erre a területre.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Mit jelent a fenntartható működés a söriparban? Mik a legfontosabb kulcspontok és területek? Mik a legnagyobb nehezítő tényezők?

A söripar a hazai FMCG szektor egyik legmeghatározóbb szegmense, ráadásul fenntarthatósági szempontból az egyik legkomplexebb területről van szó: a sör az egyik legnépszerűbb ital itthon, számos gyár található az országban, sok alapanyag érkezik a határokon belülről, a csomagolás is az esetek többségében itt készül, a keletkező hulladék okozta problémát is helyben kell kezelni, és az iparág kereskedelmi ökoszisztémában betöltött szerepéről még alig beszéltünk. A terület összetettsége olyan működést követel meg a szereplőktől, aminek keretében egyértelmű célok kerülnek meghatározásra, és a megvalósítás sikeressége folyamatosan mérhető annak érdekében, hogy ne csak szép szavakban merüljön ki a fenntarthatóság. A cég stratégiájának alap eleme lehet a fenntartható működés, nálunk például a vezetők eredményességének mérésében is nagy szerepe van annak, hogy mennyire tudják hatékonyan képviselni ezeket az alapelveket. Ez hatékony ösztönző.

Kép:PP archív

Alapvetően három területet határoztunk meg, amelyben a fenntarthatóság kulcsszerepet játszik: a felelős alkoholfogyasztás, a környezettudatos működés és a társadalomra gyakorolt hatás, melynek két fő lába dolgozóink és a kiskereskedelemben résztvevő cégek támogatása. Az eredményeket természetesen mérjük is – például termelési hulladékunk kevesebb, mint 1 százalékát rakjuk le, termékeink felét visszaváltható csomagolásban forgalmazzuk és a fémdobozos csomagolást használók között egyedülálló módon a sörgyártók kialakították az aludobozok visszagyűjtő rendszerét is. A sör több mint 90 százaléka víz, emiatt a vízfelhasználásunkra is különös figyelmet fordítunk, az elmúlt 4 évben mintegy 26 százalékkal tudtunk ezen csökkenteni.

Kolonc helyett iránytű a fenntarthatóság
A felelős üzleti működés lassacskán a helyére kerül: a céges stratégiák középpontjába. A vállalatok kezdik belátni: a túlélés feltétele, hogy reagáljanak a világ problémáira, és a maguk módján részt vegyenek azok megoldásában. Korántsem öncélú jótékonyságról van tehát szó.
Miért fontos, hogy egy cég működésébe alapvető, stratégiai szinten épüljön be a fenntarthatóság?

A magyar felnőttek körülbelül 40 százaléka szívesen választja a sört, ha alkoholos italt fogyaszt, ez azt jelenti, hogy a felnőtt lakosságból, 3-3,5 millió embert érünk el. Ez óriási embertömeget jelent, tudatos fenntarthatósági stratégia nélkül csak ad-hoc fenntarthatósági kampányaink lennének, amivel csak részeredmények érhetők el. A fenntarthatósággal külön szakemberek foglalkoznak, de eredmények a teljes vállalatra hatással vannak, ezért komplexen kell kezelni a témát. Minden területnek részt kell vállalnia az egy-egy cél megvalósításához szükséges feladatokból, ismerni kell a felelősségi köröket és természetesen fontos a közös gondolkozás és az egységes cél. A hatékonysághoz elengedhetetlen, hogy a fenntarthatóság együtt létezzen a vállalattal, valóban beépüljön.

Miért fontos, hogy a vállalatok szerepet vállaljanak a fenntarthatóság eszméjének terjesztésében? Milyen szerepet tudnak vállalni?

A fenntarthatóság nem pusztán a környezetvédelemről szól, konkrét üzleti-gazdasági érdekekhez is köthető. A felelősen gondolkozó, hosszútávon megbízható vállalatok, nagyvállalatok meghatározó véleményvezérekké is válnak. Nem csak a közvetlenül a vállalatukat érintő, de a globálisan meghatározó kérdésekkel kapcsolatban is fontossá válik a fellépésük, a felelősség így még nagyobb.

Az üzlet nem jótékonysági intézmény – de van, amelyik igen
Szokás mondani, hogy egy üzlet nem jótékonysági intézmény. Nos, az adománybolt igen. Újrafelhasználás, munkahelyteremtés és társadalmi szolidaritás, üzleti alapon – ezzel foglalkozik a Cseriti. Itt olvashat a modellről részletesen.
A számok nyelvére lefordítva üzletileg is megéri a fenntartható működésbe történő befektetés?

Egyértelműen igen. Vannak olyan fejlesztések, amik azonnal, vannak, amik hosszú távon hoznak eredményt. Például ha kevesebb vizet használunk, csökken a vízköltségünk, vagy ha a hosszabb kifutású célokat nézzük, társadalmi szerepvállalás alakíthat egy cég megítélésén, ami fokozhatja az eladásokat.

Hogy látja, mennyire terjed a magyarországi cégvezetők körében a fenntarthatóság, felelős működés fontosságának tudata?

Egyre jellemzőbb. Már nem egy csodabogár a szervezetben a fenntarthatósági szakértő, hanem valaki, akinek adnak a szavára, akit megkérdeznek az éves tervezésnél. Már a legtöbb multi cégnél a stratégia része a fenntarthatóság. Lassan kezdjük megtalálni a megfelelő egyensúlyt. Most azt kell leküzdeni, hogy egy cég, aki pozitív dolgokat tesz a társadalomért, ne kapjon emiatt a fejére, hogy mind ezt csak mutatóba csinálja, tehát a marketing kedvéért zöld, biztosan van valamilyen hátsószándéka. Hogyne lenne! Sikeres akar lenni, de már világos, hogy ez csak a fenntarthatóságon keresztül, annak beépítésével lehet, ez pedig mindannyiunk hasznára válik.

Mik a fejlesztendő területek?

Alapvetően fontos lenne a jó példák megosztása és több párbeszéd a multik és a civilek között. A partnerségek kialakítása is sokat segíthetne egy-egy projekten vagy terület hatékony fejlesztésén. A nagyvállalatoknak nem kell mindenhez érteniük, de állandó párbeszéddel megtalálhatják a megfelelő partnereket, akikkel szakmai tudást cserélhetnek és akikkel közösen sikereket érhetnek el. Fontos lenne sokszor a fogyasztók tájékoztatása, edukálása. Hajlamosak egy-egy trendre alapos utánajárás nélkül ráülni, majd ugyanilyen gyorsan csalódni is és váltani. Így a gyanakvó magatartástól is nehezebb megszabadulni, pedig a nyitott gondolkodás, építő kritikai hozzáállás minden szinten egy hatékonyabb jövőkép felé vezethet.

Véleményvezér

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo