Lejtőn, hátszéllel sem annyit fogyasztanak, mint kellene

Brutális, 360 millió dolláros büntetést szabtak ki a Hyundai és a Kia dél-koreai autógyártókra, mivel kozmetikázták több modelljük fogyasztási adatait is. Nem ez volt az első ilyen eset, de messze ez a legnagyobb büntetés, amit ezért fizettek.

Kép: SXC

A Hyundai és a Kia 360 millió dolláros büntetést fizet az amerikai környezetvédelmi ügynökségnek, miután a hatóság vizsgálata megállapította, hogy a két cég meghamisította járműveinek fogyasztási adatait. A cégek hétfőn egyeztek meg az összegben a hatósággal. Az autógyártók 100 milliót közvetlen polgári bírságként, 210 milliót az üvegházhatást okozó gázok kibocsátására vonatkozó minősítések elvesztésének eredményeképpen, további 50 milliót pedig a független auditálás költségeinek fedezeteként fognak kifizetni.

A két cég a fent említett büntetéseken kívül tavaly 395 millió dollárnyi kártérítés kifizetésébe egyezett bele a félrevezetett autótulajdonosok számára. A teljes összeg így meghaladja a 790 millió dollárt, azaz a 180 milliárd forintot.

Ekkora kártérítést még sohasem fizetett autógyártó az Egyesült Államokban a levegőtisztasági (Clean Air Act) törvény megsértése miatt. A Hyundai Motor Corp. és leányvállalata, a Kia Motor Corp. 2011 és 2013 között 1,2 millió gépkocsi üzemanyag-takarékossági mutatóival kapcsolatban közölt szépített adatokat - gallononként (mintegy 3,8 literenként) átlagosan 1 mérfölddel (1,6 kilométerrel) "kerekítették" felfelé az adatokat. A Hyundai az Accent, Elantra, Veloster és Santa Fe, míg a Kia Rio és a Soul modelleknél kozmetikázott az adatokon. (A környezetbarát autók támogatást is kapnak.)

Az alulbecsült fogyasztás miatt az említett modellek a számítások szerint 4,75 millió tonnával több üvegházgázt bocsátottak ki, mint az előzetes jelentések szerint. – közölte az USA Környezetvédelmi Ügynöksége (US Environmental Protection Agency). A két cég részvényei zérés előtt 6 százalékkal estek a tőzsdén a hír hatására, ami további milliós veszteséget jelent a gyártóknak.

Nem ez volt az első eset, hogy autógyártókat azon kaptak, hogy a reklámokban hirdetett fogyasztási adatok köszönőviszonyban sincsenek a valósággal: néhány hónapja az olasz Altronconsumo fogyasztóvédelmi szervezet a Fiat Panda és a Volkswagen Golf 1.6 TDI modelleknél tapasztalta, hogy többet esznek „hagyományos” körülmények között, mint kellene. A gyártók a tesztek során ugyanis túlfújatják a gépkocsik gumijait, így a „keményebb” abroncsokon csökken a fogyasztás illetve egyes esetekben ragasztószalaggal körbe is tekerik őket, hogy csökkentsék légellenállásukat. Tavaly a Ford került nehéz helyzetbe, mert több hibrid modelljénél is jelentősen, csaknem húsz százalékkal alulbecsülte a fogyasztási adatokat, 2010-ben pedig Németországban robbant ki botrány amiatt, hogy a gyártók adatainál 20-25 százalékkal fogyasztanak többet a gyártók modelljei.

Már a benzinfalókat is visszafogják
Még a határtalan fogyasztású autók földjére is begyűrűzött a klímavédelem az elmúlt években, amíg 2007-ben majdnem 12 liter benzint evett egy átlagos amerikai autó, addig mára csaknem ötödével csökkent az átlagfogyasztás.

Véleményvezér

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.
Magyarország költi a legkevesebbet az egészségügyre az unióban

Magyarország költi a legkevesebbet az egészségügyre az unióban 

Hová tűnik az adófizetők rengeteg pénze?

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo