Lejtőn, hátszéllel sem annyit fogyasztanak, mint kellene

Brutális, 360 millió dolláros büntetést szabtak ki a Hyundai és a Kia dél-koreai autógyártókra, mivel kozmetikázták több modelljük fogyasztási adatait is. Nem ez volt az első ilyen eset, de messze ez a legnagyobb büntetés, amit ezért fizettek.

Kép: SXC

A Hyundai és a Kia 360 millió dolláros büntetést fizet az amerikai környezetvédelmi ügynökségnek, miután a hatóság vizsgálata megállapította, hogy a két cég meghamisította járműveinek fogyasztási adatait. A cégek hétfőn egyeztek meg az összegben a hatósággal. Az autógyártók 100 milliót közvetlen polgári bírságként, 210 milliót az üvegházhatást okozó gázok kibocsátására vonatkozó minősítések elvesztésének eredményeképpen, további 50 milliót pedig a független auditálás költségeinek fedezeteként fognak kifizetni.

A két cég a fent említett büntetéseken kívül tavaly 395 millió dollárnyi kártérítés kifizetésébe egyezett bele a félrevezetett autótulajdonosok számára. A teljes összeg így meghaladja a 790 millió dollárt, azaz a 180 milliárd forintot.

Ekkora kártérítést még sohasem fizetett autógyártó az Egyesült Államokban a levegőtisztasági (Clean Air Act) törvény megsértése miatt. A Hyundai Motor Corp. és leányvállalata, a Kia Motor Corp. 2011 és 2013 között 1,2 millió gépkocsi üzemanyag-takarékossági mutatóival kapcsolatban közölt szépített adatokat - gallononként (mintegy 3,8 literenként) átlagosan 1 mérfölddel (1,6 kilométerrel) "kerekítették" felfelé az adatokat. A Hyundai az Accent, Elantra, Veloster és Santa Fe, míg a Kia Rio és a Soul modelleknél kozmetikázott az adatokon. (A környezetbarát autók támogatást is kapnak.)

Az alulbecsült fogyasztás miatt az említett modellek a számítások szerint 4,75 millió tonnával több üvegházgázt bocsátottak ki, mint az előzetes jelentések szerint. – közölte az USA Környezetvédelmi Ügynöksége (US Environmental Protection Agency). A két cég részvényei zérés előtt 6 százalékkal estek a tőzsdén a hír hatására, ami további milliós veszteséget jelent a gyártóknak.

Nem ez volt az első eset, hogy autógyártókat azon kaptak, hogy a reklámokban hirdetett fogyasztási adatok köszönőviszonyban sincsenek a valósággal: néhány hónapja az olasz Altronconsumo fogyasztóvédelmi szervezet a Fiat Panda és a Volkswagen Golf 1.6 TDI modelleknél tapasztalta, hogy többet esznek „hagyományos” körülmények között, mint kellene. A gyártók a tesztek során ugyanis túlfújatják a gépkocsik gumijait, így a „keményebb” abroncsokon csökken a fogyasztás illetve egyes esetekben ragasztószalaggal körbe is tekerik őket, hogy csökkentsék légellenállásukat. Tavaly a Ford került nehéz helyzetbe, mert több hibrid modelljénél is jelentősen, csaknem húsz százalékkal alulbecsülte a fogyasztási adatokat, 2010-ben pedig Németországban robbant ki botrány amiatt, hogy a gyártók adatainál 20-25 százalékkal fogyasztanak többet a gyártók modelljei.

Már a benzinfalókat is visszafogják
Még a határtalan fogyasztású autók földjére is begyűrűzött a klímavédelem az elmúlt években, amíg 2007-ben majdnem 12 liter benzint evett egy átlagos amerikai autó, addig mára csaknem ötödével csökkent az átlagfogyasztás.

Véleményvezér

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo