Hatvan éve csapott le Londonra a "Nagy szmog"

Hatvan évvel ezelőtt, 1952. december ötödikén vastag, korom és pára nyelte el Londont. A „Great Smog” öt teljes napig tartotta fogságában a várost, a sokmilliós metropolisz iparosítás utáni történetének legsúlyosabb környezeti katasztrófáját okozva. A tömegközlekedés összeomlott, a mérgező ködben emberek ezrei vesztették életüket.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

„Olyan volt, mintha az egész világ elmerült volna” – nyilatkozta még 2002-ben Barbara Fewster a BBC-nek. „Este hazafelé indultunk, de a köd olyan volt, mint valami fal, még az utca szélét sem lehetett látni, nemhogy más autókat” – mesélte akkor a szmog túlélője. A hölgy az autó előtt ment néhány centiméterrel, míg a vőlegénye az ablakon kidugott fejjel figyelte a volán mögött, de még úgy is szem elől tévesztette olykor, hogy közvetlenül a jármű előtt állt. Órákon keresztül tartott az útjuk hazáig a ködben. Egyszer megelőzte őket egy autó – csak felvillant és már el is tűnt. Később rátaláltak: egy fának ütközött és teljesen összeroncsolódott, a sofőrje eltűnt. Hajnali öt is elmúlt, mire hazaértek, mikor odahaza felkapcsolták a villanyt akkor látták, hogy mindkettejük ruhája, keze arca teljesen fekete volt a ködből ráragadt koromtól.

December ötödikén csapott le a köd a városra

Pedig ez a fajta köd nem volt ismeretlen a londoniak számára – „Pea Soup”, azaz borsóleves volt a köznyelvi elnevezése. Szélcsendes őszi, vagy téli időben a Temzéről felszálló pára összekeveredett a sok százezer szénnel fűtött kályha, tűzhely, az ipari negyedekből szálló kazánok, a mozdonyok füstjével és áthatolhatatlan egyveleget képezett, amiben néhány lépésnél messzebbre nem lehetett ellátni. A londoniak ezért először nem vették komolyan a ködöt: csak a közlekedésben okozott a szokásosnál is nagyobb fennakadást. Az ötvenes évek motorizációjának következtében a sok tízezer gépjármű amúgy is dugókba fullasztotta a várost, ahol még mindig a háború utáni újjáépítési munkálatok folytak, így az utcák a köd miatt káoszba fulladtak, a járművek csak egymás lámpáit követve haladtak az utakon. Ebből egészen furcsa helyzetek is kialakultak: egy teherautó, amely egy szállítmányt vitt a szomszédos kerületbe szerencsésen visszakeveredett a telephelyre, azonban több tucatnyi más jármű követte, köztük emeletes buszok szorultak be a zsákutcába.

Csakhogy ez a köd sokkal rosszabb volt, mint a szokásos: különleges időjárási tényezők is közrejátszottak a létrejöttében. Dél-Anglia felett egy magasnyomású légörvény alakult ki, amely együtt a szokatlan, napokig tartó szélcsenddel, valóságos takaróként borította be meleg levegővel a földközeli hűvös levegőt, ahol megszorult a füst, koromrészecskék, a vízpára és a kén-dioxid, amiket a széntüzelésű kályhák és kazánok megállás nélkül árasztottak a levegőbe. A londoniak ebből nem sok mindent érzékeltek, csak annyit, hogy a szokásosnál is hidegebb van, így még jobban befűtöttek a kazánokba.

 

December hetedikére a városközpontban a látótávolság 30 centiméterre csökkent. Ekkor már a napfény sem hatolt át a ködön, délben is félhomály uralkodott. Az utcákon százával álltak az elhagyott autók. Az emberek már a zárt ajtók mögött sem voltak biztonságban: a British Museum-ban ködpászmák kavarogtak a polcok között, a Sadler's Wells színházban az első felvonás után félbe kellett szakítani a Traviatát, mert a közönség semmit sem látott az előadásból. A Smithfield melletti marhavásáron sorra rosszul lettek az eladásra szánt jószágok: 13 a helyszínen elpusztult, 160 másik állatot csak az állatorvos tudta megmenteni. A tetemek boncolásánál kiderült, hogy a marhák tüdejét szénfeketére színezte a korom.

Nemcsak az állatok voltak veszélyben, a hatóságok azonban akkor nem fújtak riadót, eleinte fel sem tűnt senkinek, milyen sokan lesznek rosszul a ködben. „Az első rossz jel az volt, hogy a temetkezési vállalatok kifogytak a koporsókból és a virágosok a virágokból” – emlékezett vissza tíz évvel ezelőtt Robert Waller, aki a St. Bartholomew's Hospital orvosa volt. A szemtanú szerint már a köd első napjaiban drámaian megnőtt a keringési, valamint légzőszervi panaszokkal érkezők száma. Mivel a mentők a köd miatt nem tudták elszállítani a betegeket, így százával botladoztak be a kórházba keresztül a ködön. „Nem tudtunk mindenkit elhelyezni, így sokakat kint kellett ápolni. Sokan a kórházig sem jutottak el, az utcán haltak meg. Az ajkuk kék volt, mintha megfulladtak volna” – emlékezett vissza Waller. A betegek elsősorban a tüdejükben lerakodó koromrészecskék és porszemek miatt lettek rosszul, míg mások a kén-dioxid mérgezés következtében.

Elsősorban öregebb emberek estek áldozatául a ködnek, halálukat azonban családtagjaik akkor még nem hozták összefüggésbe a szmoggal. Csak miután december 9-én a feltámadó délnyugati szél elsodorta a ködöt, lehetett számba hányan estek áldozatul. Törvényszéki orvosszakértők szerint az ötnapos köd alatt 12 ezer ember vesztette életét a szmoghoz kapcsolódó halálesetben és legalább százezren szenvedtek tartós légzőszervi károsodást. Statisztikusok szerint az öt nap alatt a londoni halálozási ráta meghaladta az 1884-es kolerajárvány, vagy az 1918-as spanyolnátha alatt mértet. A kormányzat azonban ezt csak nehezen ismerte be.

Amikor 1953 elején részletes jelentés készült a londoni városi tanács megrendelésére, Harold MacMillan – későbbi miniszterelnök, akkori önkormányzati miniszter – úgy vélekedett: nem lát okot a légszennyezési szabályok megváltoztatására. A nyilvánosság nyomásának is csak 1956-ban engedett a brit kormány, a Tiszta levegő Törvény, azaz a „Clean Air Act” korlátozta a széntüzelést a házi kazánokban, egyes kerületekben pedig kategorikusan megtiltották, hogy bármilyen égésterméket a levegőbe juttassanak. Az ipart azonban csak 1968-ban érte utol a szabályozás: akkor rögzítették, hogy az ipari telepeknek magasabb gyárkéményeket kell építeniük. Az intézkedések hatására a levegőminőség gyorsan javult Londonban, így az esélye egy újabb Nagy Köd kialakulásának jelentősen csökkent. Napjainkban azonban a városokban található több millió autó jelent veszélyt, szélcsendes, ködös időszakokban már Magyarországon is többször kellett szmogriadót elrendelni.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo