Évente 68 ezren halnak meg a dízelgőz miatt

Napra két évvel a dízelbotrány kirobbanása után jelent meg az az összefoglaló tanulmány, amely bemutatja: a dízelautók nemcsak a levegőt szennyezik jobban, de az éghajlatra is károsabbak, mint a benzines autók. A tanulmányt az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség készítette, amelynek a Levegő Munkacsoport is tagja.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A tanulmány megállapítja: egy átlagos dízelautó a gyártásától a roncstelepre kerülésig 3,65 tonna széndioxiddal többet ereszt a légkörbe, mint egy hasonló teljesítményű benzines. Ennek okait a gázolajelőállítás nagyobb energiaigényében, valamint abban kereshetjük, hogy a dízelautókban több az anyag és többet futnak, mint a benzines autók.

Kép: Pixabay

Megdőlt tehát az autógyárak évtizedek óta hangoztatott érve a dízelek mellett, miszerint kevésbé járulnak hozzá a globális hőmérséklet emelkedéséhez, mint a benzines gépkocsik. Ráadásul egy dízelhajtású gépkocsi akár félmillió forinttal is többe kerülhet, mint a hasonló teljesítményű benzines. A széles körben elérhető benzines hibrid pedig ugyanazon az áron 20-25 százalékkal is kevesebb széndioxidot bocsáthat ki, mint egy dízelautó.

Évente mintegy 68 000 európai polgár fizet az életével egy elhibázott döntés miatt, amely a dízelautóknak biztosított előnyt hosszú évekig éghajlatvédelmi érvekre hivatkozva – és amiatt is, hogy a hatóságok nem szereztek érvényt a kipufogógáz nitrogéndioxid-tartalmát korlátozó jogszabálynak, és így azok akár negyvenszer többet is kibocsáthatnak ebből a súlyos egészségkárosító gázból, mint amit a jogszabály megenged.

„Szerencsére van megoldás ezekre a problémákra” – jelentette ki Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse. – „Elő kell

Próbapereket indítanak a német kormány ellen a dízelbotrány áldozatai
Egyre terebélyesedik a botrány a nagy német autógyárak dízelmotorjaival kapcsolatos manipulációk körül. Egy nagy ügyvédi iroda a manipulációk 35 ezer áldozatának képviseletében indított pert a német kormány, konkrétan a Közlekedésügyi Minisztérium és annak vezetője, a keresztényszociális Alexander Dobrindt ellen.
segíteni, hogy az emberek környezetkímélőbb módokon közlekedjenek. Ennek érdekében mielőbb szükséges a használat- és szennyezés-arányos útdíj bevezetése, az autók kibocsátásának ellenőrzése a közúti forgalomban, valamint a tisztább járművek elterjedésének elősegítése. A megoldásban fontos szerepet játszik az áttérés a villanyhajtásra. A villanyhajtás mindenképpen elterjed, de nem mindegy, hogy két-három, vagy hat évtized alatt. A folyamat felgyorsítása mindenkinek érdeke, az európai autóiparnak is, hiszen a fennmaradása múlik azon, hogy sikerül-e időben váltania. Mert ha nem, akkor az amerikaiak és a kínaiak kiszorítják őket a piacról.”

A T&E arra is felhívja a figyelmet, hogy össz-európai fellépés szükséges, nehogy a Nyugat-Európából kiszoruló dízelek a közép- és kelet-európai országokat árasszák el, amivel nem megoldanák, csak másokra tolnák át a környezeti problémákat.

 

 

Véleményvezér

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo