EU-orosz gázalku: egymásnak feszülnek

A történelmi léptékű EU-orosz csúcstalálkozót után az orosz energiaügyi miniszter ismertette az EurActivval az orosz tárgyalási eredményeket. Oroszország a hosszú távú gázexportőri szerződések terén és a déli gázvezeték-háborúban is kisebb taktikai engedményeket ért el. Az éles hangnem ellenére sem Putyin, sem Barroso nem tudta a másikra kényszeríteni az akaratát. A taktikai engedmények sorsdöntőek lehetnek Közép-Európában.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A európai-orosz gáztárgyalásoknak három fontos vitapontja volt. Az egyik a Déli Áramlat gázvezeték jogi státusa. A Gazprom itt egy apró lépést tett azért, hogy az EU által favorizált Nabuccohoz hasonló jogi helyzetbe kerüljön. A másik kérdés, hogy a Gazprom árképlete fenntartható-e az új gázpiaci rendtartás szerint. Putyin szerint a napi árjegyzés kockázatát át fogják hárítani az európai fogyasztókra, ha az EU ehhez ragaszkodni fog. A harmadik vitapont az, hogy a Gazprom tulajdonát sértheti-e az EU harmadik irányelv-csomagja. Barroso megígérte, hogy a Gazpromot nem fogják diszkriminálni, és az elhangzottak alapján nem lehetetlen, hogy azok az országok, akik az orosz monopóliumot megpróbálják a földgázszállításból kizárni, valamilyen módon kénytelenek lesznek anyagilag kompenzálni az oroszokat. Eredményeket mindenki a júliusban kezdődő lengyel elnökség elejére vár.

Páneurópai korridort akarnak az oroszok

Az EurActiv munkatársának Szergej Smatko orosz energiaügy miniszter a csúcstalálkozó egyik mellékeseményén elmondta, hogy Günther Oettinger hozzájárult a Déli Áramlat áprilisi brüsszeli bemutatójához. A promóciós esemény az Európai Bizottságnál fogják tartani és sok fontos döntéshozó, többek között a részes országok nagykövetei és érintett nagyvállalatainak vezetői lesznek jelen. „Azt hiszem, hogy ez egy nagyon érdekes esemény lesz". Oettinger szóvivője, Marlene Holzner az EurActiv kérdésére megerősítette a megállapodás tényét, de úgy pontosított, hogy az Európai Bizottság nem lesz hivatalos házigazdája az események, csak Oettinger biztos jelen lesz rajta.


Északi-, Déli Áramlat és a Nabucco útjai - forrás: BBC

Smatko elmondta az EurActivnak, hogy az oroszok közvetlen célja az, hogy a Déli Áramlat ugyanolyan jogi státuszt szerezzen az Európai Unióban, mint amit a szintén Gazprom érdekeltséggel épülő, Balti tenger alatt húzódó, már részben elkészült Északi Áramlat. Az Északi Áramlat ugyanis páneurópai korridorként lett elismertetve az EU transzeurópai hálózatok listáján még 2006-ban, ami azért fontos, mert így a finanszírozói kockázat csökkenthető azzal, hogy a konstrukció EU-konformitása garantált, sőt, esetleg kapcsolódó létesítmények és projektek finanszírozásába maga az EU is bevonható. Az esemény azt jelzi, hogy ez nem lehetetlen, és mindez nagyon jelentős jogi fordulatot hozhatna a Déli gázfolyosón zajló vezetékháborúba. A versenyben lévő öt vezeték közül jelenleg az AGRI és a TAP pozíciója látszik a legszilárdabbnak, de a Déli Áramlat jogi státusából eredő hátrányának ledolgozása tovább ronthatná a „kiemelt európai projekt" címmel büszkélkedő, de pénz- és gázhiánnyal küzdő Nabucco esélyeit (EurActiv Dosszié: Déli gázfolyosó -  vezetékek versenye Európa gázellátásáért).

Az Északi Áramlat egykor Lengyelország heves tiltakozása ellenére, a német-orosz kormány különalkujaként került be Európába, amihez később Dánia is hozzájárult. Az Északi Áramlat magas fokú politikai támogatottságot élvez, felügyelőbizottságának elnöke az egykori német kormányfő, Gerhard Schröder, akinek közvetítését a német és az orosz fél is el szokta fogadni. A Déli Áramlat mellé ugyan az orosz kormánynak sikerült több délkeleti országot (Olaszország mellett Magyarországot, Bulgáriát és Romániát, valamint az EU-n kívüli Szerbiát) felsorakoztatnia, de egyelten jelentős felkért politikus sem vállalata el a Schröderéhez hasonló szerepet - Jacques Chirac egykori francia elnök egy éve utasította el az orosz felkérést.

Árazási képletek

Az orosz tárgyalódelegáció másik fontos, hónapok óta előkészítés alatt lévő célja a Gazprom árazási képletének megvédése. Oroszország más gázexportáló országokhoz hasonlóan a hosszú távú, nagybani szállításokat hosszú távon rögzített, és a napi árváltozásoktól megkímélt árazási rendszerben garantálja. Bár ezt a rendszert a nagybani gázvásárlók és a csővezetékes vállalatok is általában kedvelik, az EU új gázpiaci irányelvcsomagja a regionális gázpiacokon kialakuló, napi, tőzsdei jellegű árjegyzéseket favorizálja. Az irányelvcsomag márciusi hatályba lépése után nem világos, hogy a két rendszer megfér-e egymással. Egyes országok értelmezése szerint igen, másoké szerint nem: az E.On Ruhrgas a német hálózati iparági regulátor döntése értelmében felkérte a Gazpromot a napi árjegyzés bevezetésére. Ez a kérdés Magyarországon is bármikor felmerülhet. Ha a Gazprom kénytelen lesz megváltoztatni a gázár jegyzésének módját, akkor Magyarországon is éven belül többször változhat a gáz ára. (A jelenlegi rendszerben a gáz árát 9 havonta igazítják más fűtőanyagok, elsősorban a kőolaj átlagos árváltozásához). Ha ennek ellenére a lakossági közüzemi szolgáltatók egy fűtési szezonra fix árat akarnak jegyezni, akkor kénytelenek lesznek árbiztosítást kötni, aminek a költségét valakinek meg kell fizetnie. Ráadásul a szállítók arra hivatkozva, hogy az alacsony napi árak mellett veszteni fognak a szállításokon, eleve magasabb bázisárra térhetnek át, illetve visszafoghatják a kínálatuk bővülését. Az oroszok az elmúlt napokban minden ilyen lehetőséget szóbahoztak.

Putyin miniszterelnök saját tájékoztatóján részletesen érvelt amellett, hogy olyan jogértelmezést szeretnének elérni, ami a Gazprom számára lehetővé teszi a régi árazási rendszer működtetését, sőt, ha ez nem érhető el, akkor követelik az Oroszországgal kötött államközi egyezményeket felülíró jogszabály módosítását. „Jelenleg az azonnali piaci árak még a hosszú távú szerződésekben rögzített áraknál is magasabbak. Meg vagyok róla győződve, hogy az európai gazdaságok fundamentális érdeke a stabil hosszú távú szerződések megléte" - mondta Putyin Brüsszelben. Az orosz pozíció ezen a téren nem csak azért erős, mert Oroszországban vannak a gázmezők. Az EU irányelve ebben az esetben az Európai Gazdasági Térség részére kötelező érvényű jogszabályok, amelyek azonban az EGT-n kívüli Oroszországra nem érvényesek; az EU irányelvek a nemzetközi jogban élveznek elsőbbséget az Oroszországgal kötött államközi megállapodásoknál.

Putyin elmondta, hogy hiába próbálták elmagyarázni a közvetítői, hogy a Harmadik Irányelvcsomag nem javítani hanem rontani fogja az európai piacon működő orosz cégek helyzetét. „Ennek az eredménye pedig az európai fogyasztók által fizetett magasabb ár lesz". Az orosz miniszterelnök szavaival: „Tegyük a szélesebb közönség számára is érthetővé az álláspontunkat. Itt nincsen semmiféle titok. Önök azt mondják nekünk: adjuk el a gázt az EU kapujánál, és hagyjuk a szállítást más cégekre. Ennek a szállítás üzletnek azonban nagyon nagy a költségfedezete, legfeljebb 8-10 százalék, és ha ez a feladatot kisebb cégek veszik át, az árak fel fognak menni" - figyelmeztetett Putyin.

A harmadik vitapont az irányelvcsomag által felvázolt vertikális iparági struktúrák kérdése. Litvánia az irányelvre hivatkozva szétválasztotta a Lietuvos Dujoz korábban vertikálisan integrált gáztársaságát egy szállító és egy kereskedő vállalkozásra. Az eredeti cégben a Gazprom is részvényes volt, de a jogutódok egyikéből kihagyták. Putyin szavaival a „litván kormány csak ürügyet keresett az orosz tulajdon elkobzására".

Sokan a legszigorúbbat választották 

Az Európai Bizottság elnöke, José Manuel Barroso ennek kapcsán ragaszkodott annak leszögezéséhez, hogy az irányelvcsomag nem diszkriminatív az EU-n kívüli vállalkozásokra nézve sem, amelyekre azonos szabályok vonatkoznak mint az EU-n belüli cégekre. Barroso elismerte, hogy egyes tagállamok az Irányelv által kínált három modell közül a legszigorúbbat választották. „Megértem, hogy Putyin miniszterelnök úr miért érvel olyan energikusan ebben a kérdésben, de ez a szabály vonatkozik a norvég és az európai vállalatokra is" - tette hozzá Barroso.

A legszigorúbb szétválasztási szabályok szerint az eladóknak a birtokukban lévő gázt a független gázszállító cégeknek tényleg át kell adniuk. A Bizottság szóvivője szerint Litvánia mellett még további nyolc EU tagállam választotta ezt a megoldást. Ennek alternatívája az, hogy a gázszállítások rendszerét egy a szállítást és gázkitermelést végző cégtől független rendszerirányító végzi (Magyarország jelenleg ezt a modellt alkalmazza, legalábbis elméletben), a harmadik lehetőség pedig az, hogy egy különleges tanács dönt a vitás helyzetekben.  

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo