Az életminőséggel szoros összefüggésben áll egy személygépkocsi fenntartásának képessége. A KSH adatai szerint Magyarországon 2019-ben, a gazdasági növekedés csúcspontján, 3,8 millió darab személygépkocsi volt. 2010 és 2019 között a reálkeresetek 85 százalékkal emelkedtek, miközben a személygépkocsik száma 28 százalékkal (828 ezer darabbal) növekedett.
Ennek következtében minden száz (15-ödik életévét betöltött) magyar állampolgárra 44 darab személygépkocsi jutott, ami 11-gyel több, mint 2010-ben. A 2008-as válságot követő gazdasági fellendülés idején, 9 év alatt, a személygépkocsik életkora 3 évvel nőtt. Ennek oka az új és a használt autók árában meglévő jelentős különbség, valamint az állami beavatkozás (pl. roncsprémium rendszer) hiánya - írja friss elemzésében a GKI.
A személygépkocsik száma településtípusonként és átlagos életkoruk alakulása
Település típus | 2010 | 2019 | Növekedés | |
Budapest | 573 315 | 684 197 | 110 882 | 19% |
Megyei jogú városok | 628 079 | 768 245 | 140 166 | 22% |
Városok | 970 536 | 1 253 892 | 283 356 | 29% |
Községek | 812 133 | 1 105 679 | 293 546 | 36% |
Ország összesen | 2 984 063 | 3 812 013 | 827 950 | 28% |
Átlagos kor | 11,3 év | 14,4 év | 3,1 év |
2019-ben a személygépkocsik 19 százaléka Budapesten, 21 százaléka a megyei jogú városokban, 33 százaléka a városokban, míg 27 százaléka a községekben volt. Az arányok 2010 óta stabilnak tekinthetők. Az ország déli, keleti és főleg észak-keleti településein jóval az országos átlag alatt volt a 15 év feletti lakónépességre jutó autók száma, a települések között 20-szoros különbség is előfordult.
Jelentős eltérés van a személygépkocsik számának növekedésében a megyék között. A regisztrált személygépkocsik száma Győr-Moson-Sopron (37 százalék) Pest (36 százalék) és Szabolcs-Szatmár-Bereg (34%) megyében nőtt legjobban, legkevésbé pedig Tolna (22 százalék), Békés (21 százalék) és Baranya (20 százalék) megyében. Budapesten „csak” 19 százalékkal nőtt a számuk, viszont a fővárosban élők vásárolták a második legtöbb új autót (110 882 darabot) 2010 és 2019 között. A megyék autóállománya (száz 15 éves kor feletti lakosra vetítve) 39 és 53 gépkocsi között volt.
Regisztrált személygépkocsik számának növekedése, 2010 és 2019 között (százalék)
Bács-Kiskun | 27 | Csongrád-Csanád | 26 | Jász-Nagykun-Szolnok | 29 | Szabolcs-Szatmár-Bereg | 34 |
Baranya | 20 | Fejér | 33 | Komárom-Esztergom | 31 | Tolna | 22 |
Békés | 21 | Győr-Moson-Sopron | 37 | Nógrád | 28 | Vas | 33 |
Borsod-Abaúj-Zemplén | 27 | Hajdú-Bihar | 28 | Pest | 36 | Veszprém | 33 |
Budapest | 19 | Heves | 24 | Somogy | 25 | Zala | 27 |
Száz 15 év feletti lakosra jutó személygépkocsik száma 2019-ben (db)
Bács-Kiskun | 49 | Csongrád-Csanád | 42 | Jász-Nagykun-Szolnok | 40 | Szabolcs-Szatmár-Bereg | 41 |
Baranya | 44 | Fejér | 48 | Komárom-Esztergom | 48 | Tolna | 47 |
Békés | 40 | Győr-Moson-Sopron | 49 | Nógrád | 43 | Vas | 50 |
Borsod-Abaúj-Zemplén | 39 | Hajdú-Bihar | 40 | Pest | 53 | Veszprém | 50 |
Budapest | 45 | Heves | 43 | Somogy | 46 | Zala | 49 |