Csökkentik a növények tápanyagtartalmát az üvegházgázok

Az üvegházhatás korunk legégetőbb környezeti problémája, mivel alapjaiban változtatja meg bolygónk éghajlatát. Ám ezen felül még az élelmiszernövények tápanyagtartalmát is csökkenti, derült ki a Harvard University tudósainak vizsgálatából.

A gabonának sem tesz jót a túl sok szén-dioxid - Kép: Pixabay

Eddig is tudtuk, hogy a légkör növekvő üvegházgáz-koncentrációja elsavasítja az óceánokat, a felmelegedés révén pedig növeli a sivatagok terjedését, de a szárazföldön még több káros hatást fejt ki a folyamat. A Harvard University tudósai először találtak közvetlen kapcsolatot a levegő széndioxid-szintje és a növények csökkent cink- és vas-tartalma között, számolt be a vizsgálati eredményekről a The Guardian brit napilap. A tudósok egyelőre viszonylag értetlenül állnak a jelenség előtt, mivel pontosan nem tudják megmagyarázni, milyen mechanizmus okozza a kölcsönhatást a növényekben.

A búza, a rizs, a kukorica és a szójabab 41 fajtátjának tápanyagtartalmát vizsgálták különféle széndioxid-szinteknél: a 380-390 ppm-es (partcile per million) szinten termesztett növényeket éppúgy figyelték, mint a 545-585 ppm-es levegőben növekvőket, 2050-re ugyanis ilyen fokú légszennyezettséget jósolnak a klimatológusok, ha a klímapolitika nem tud hatékonyan beavatkozni és jelentős emissziócsökkentéseket elérni.

Egészségünk szempontjából különösen fontos a cink és a vas, hangsúlyozta Samuel Myers, a vizsgálatot összegző tanulmány szerzője, mely a rangos Nature szakfolyóiratban jelent meg. Világszerte 2 millió ember szenved cink- és vashiányban, így az új felfedezés arra figyelmeztet, hogy a meglévő közegészségügyi problémákat tovább súlyosbíthatja a környezetszennyezés.

Tekintetbe véve, hogy a növekvő népsűrűség következtében 2050-ra 9 milliárd embert kellene ellátni, az a megoldás, hogy mindenki több élelmiszernövényt fogyasszon a kieső cink és vastartalom pótlására, aligha lesz kivitelezhető. A három növény 41 vizsgált változata közül egyeseknél kisebb tápanyagcsökkentést tapasztaltak, így valószínűleg ezeket kell majd használniuk a jövő agronómusainak.

Mennyivel csökkent?
  • Búza: 9 %-kal kevesebb cink, 5 %-kal kevesebb vas, 6 %-kal kevesebb fehérje.
  • Rizs: 3 %-kal kevesebb cink, 5 %-kal kevesebb vas, 8 %-kal kevesebb fehérje.
  • Kukorica: 3 %-kal kevesebb cink, 5 %-kal kevesebb vas, de hüvelyes növény lévén a fehérje-tartalma nem lett kevesebb.

Véleményvezér

Mulatságba fordult a magyar focibajnokság közvetítési jogának aukciója, senki nem jelentkezett

Mulatságba fordult a magyar focibajnokság közvetítési jogának aukciója, senki nem jelentkezett 

A politikusok, fene nagy étvágyukban, a sportot is bekebelezték.
Bezárási hullám Orbán Viktor szülőföldjén?

Bezárási hullám Orbán Viktor szülőföldjén? 

4 csillagos szállodát, stadiont zárnak be?
Halálzóna lett Ukrajna keleti része

Halálzóna lett Ukrajna keleti része 

Hatalmas emberveszteségeket szenvednek el az oroszok.
Teljes drónblokádot hirdetett Donyeck útjaira az ukrán hadsereg

Teljes drónblokádot hirdetett Donyeck útjaira az ukrán hadsereg 

A blokád lett a háborúk kulcsszava.
Beindultak a magyarok, dőlnek a részvételi rekordok

Beindultak a magyarok, dőlnek a részvételi rekordok 

Tényleg a demokrácia ünnepe lesz a nap.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo