Nagy utat tett meg a zöldülésben, pontosabban a fenntartható üzletvitele kommunikálásában az Apple, derül ki a Greenbiz.com cikkéből. 2005-ben még titokzatoskodott, alig közölt valami minderről (lehet, hogy azért, mert nem volt mit), ma már büszkén hirdeti, miben és hogyan mérsékeli a természeti környezetre gyakorolt káros hatását. Ehhez persze az is kellett, hogy megkérdőjelezhetetlenül az ökotudatos üzlet javára dőljön a közvélemény érzete: zöldnek lenni jó és szükséges. Ami verseny- és presztízselőnyt is jelenthet. Meg persze többletköltséget.
2007-ben Steve Jobs ígéretet tett rá, hogy a legszennyezőbb anyagokat mással cseréli fel az Apple termékeiben, s valóban, 2009-re eltűntek portékáiból a PVC-műanyagok és a brominált gyulladásgátlók. Ugyanakkor mivel adózási indokokkal és költségcsökkentés szándékával az Apple kihelyezte a gyártás Amerikán túlra, beszállítói lánca még bonyolultabb és átláthatatlanabb lett a külső szemlélők számára.
Tim Cook vezetése alatt tovább folytatódott a zöld átszervezés, s ne kerüljenek a termékekbe "konfliktus ásványok". Ezek olyan ásványok, melyeket törvényen kívüli, felkelő gerillacsoportok által birtokolt afrikai bányákból kerülnek ki, ahol a bevételt fegyverkezésre fordítják a bányát erőszakkal uraló csoportok, melyek terrorizálják a civil lakosságot, tömegesen követnek el nemi erőszakot és gyerekkatonákat kényszerítenek ölésre. Ez elsősorban a Kongói Demokratikus Köztársaságban működő bányákra vonatkozik. Mivel a világhírű márkák nem közvetlenül szerzik be ezeket az anyagokat, a teljes beszállítói, alvállalkozói lánc átvilágítása szükséges. A CFSI (Conflict-Free Sourcing Initiative) nevű kezdeményezés 5 éves fennállása során a közelmúltban tudott először kiadni igazolást kohóknak arról, hogy konfliktus ásvány-mentesek.
Az Apple-nek bedolgozó 59 kohó közül 23 tiszta. A szkeptikus olvasó persze hozzáteheti: a legjobb megoldás természetesen az lett volna, ha az Apple simán felmondja szerződéseit ezekkel a cégekkel... Az Apple álláspontja az, hogy könnyen átszervezhetnénk az anyagáramlást úgy, hogy az csak néhány "tiszta" kohón menjen keresztül, de többet tudnak tenni az ügy érdekében, ha a beszállítók százait próbálják a "tisztává" válásra rábírni. Érdekes válasz. Vagy elhisszük, vagy nem.
Nem véletlen, hogy a cég jelentésében (Supplier Responsibility 2014 Progress Report) szerepel a "progress" (haladás) szó. Vagyis van még teendő bőven, a folyamatnak nincs vége. A következő lépésben az arany, ón, és volfrám átvilágítása és konfliktus-mentessé tételét végzik el, közölte az Apple.
A januári Consumer Electronics Show-n Las Vegas-ban Brian Krzanich, az Intel első embere bejelentette, hogy azon vannak, termékeikből kiiktassák a konfliktus ásványokat - vagyis náluk is ez még a jövő zenéje. Ugyanakkor a félvezetőket gyártó multik érhetnek elsőként oda, hogy kijelenthessék, csipjeikben többé nincs konfliktus ásvány, mert náluk a felhasznált anyagfajták köre szűkebb.
- Számtalan bánya működik világszerte, melyek ellátják a high-tech ipart alapanyagokkal. Azonban csak néhány száz kohóban kerülnek ezek a természeti erőforrások feldolgozásra. Itt különböző bányákból és országokból származó fémek, ásványok is összeolvasztódnak, ami után már nem lehet kimutatni az anyag származási helyét. Ezért a kohóknál van az a pont, ahol dokumentálni kell a származást és megkövetelni, hogy konfliktus ásványokat ne fogadjanak be ezek az üzemek.
- A CFSI programját 150 vállalat támogatja hivatalosan, állítja a Greenbiz.com. Ez azt is jelenti, hogy több ezer piaci szereplő viszont elhatárolódik a beszállítói lánc megtisztításától, etikussá tételétől. Vélhetően azért, mert felesleges többletkiadásnak tartják.