A klímapolitika rejtelmei

VITAINDÍTÓ ÖSSZEÁLLÍTÁSCSÖKKENTÉS? ALKALMAZKODÁS? MINDKETTŐ? A klímapolitika rejtelmei

A fokozatosan kialakuló klímaváltozást tényként kezelik a tudományos körök, a társadalmi mozgalmak, az üzleti-gazdasági szférák, sőt már a politikusok is. A klímaváltozás - amely a szélsőségek meteorológiai és hidrometeorológiai események felgyorsuló sorozatának formájában jelentkezik - nem az ok, hanem az okozat, amelynek súlyos gazdasági, társadalmi és környezeti következményei vannak. Ezek döntő többsége kedvezőtlen hatású. De mi az ok, ami beindította ezt a folyamatot?

Az ok az elmúlt két évszázadban kifejtett emberi tevékenység: a Föld népességének robbanásszerű megsokszorozódása és ezzel párhuzamosan a fosszilis energiaforrások felhasználásának hihetetlen mértékű megnövekedése.

Vannak tények és vannak magyarázatok. A következő adatok a Vital Signs 2006-2007 kiadványból származnak

  1. A Föld lakosság 1950-ben 2,5 milliárd fő volt, (Krisztus idején a becslések szerint 150 millió). 2005-ben már 6,4 milliárd. A növekedés fél évszázad alatt több mint két és félszeres.
  2. A fosszilis tüzelőanyagok felhasználása millió tonna olajegyenértékben 1950-ben 1 715, míg 2004-ben 8 965 millió tonna. A növekedés fél évszázad alatt több mint ötszörös. 
  3. A légkör CO2 tartalma az ipari forradalom kezdetén 280 ppm értéket mutatott, 1960-ben 316 ppm, 2006-ban 380 ppm. A növekedés 35%.
  4. A Föld felszínének átlaghőmérséklete 1950-ben 13,87 Celsius fok volt, 2005-ben 14,60. Fél évszázad alatt 0,73 Celsius fok növekedés.
  5. A légkör összetételének változása, a földfelszín átlaghőmérsékletének növekedése, a szélsőséges meteorológiai és hidrometeorológiai események gyarapodása "véletlenül" egybeestek az emberiség számának és energiaigényének robbanásszerű növekedésével.

Miért nem volt ilyen légköri és hőmérsékleti gyors változás az elmúlt néhány százezer évben? A válasz egyértelmű: a változások okozója döntő mértében az emberiség jelenlegi, nem fenntartható termelési és fogyasztási rendszere, amihez azonban kisebb mértékben a természeti folyamatok is hozzájárultak. A tudományos szakértők döntő többségének ez a véleménye, és az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület (IPCC) közelmúltban publikált jelentése is ezt támasztja alá.

Következésképpen ez lehet a hosszú távú megoldások alapja. Leegyszerűsítve azt jelenti, hogy radikális csökkentést szükséges elérni az üvegházhatású gázok globális kibocsátásában viszonylag rövid idő, mindössze néhány évtized alatt. A regionális csökkentés nem hozhat átütő eredményt, mert a légkörön keresztül minden ország érintett, és a kölcsönös függőség érvényesül.

Közös jövőnk

A Környezet és Fejlődés Világbizottsága 1987-ben publikálta a "Közös Jövőnk" jelentést, amelyben már sürgette a nemzetközi szabályozást a kibocsátások csökkentésére. 1992-ben Rióban, az ENSZ Környezet  és Fejlődés Konferenciáján elfogadták az Éghajlatváltozási Keretegyezményt, amely jogilag nem kötelező kibocsátás korlátozási kötelezettséget tartalmazott a fejlett országokra. 1997-ben aláírták a Kiotói Jegyzőkönyvet, amelyben az iparilag fejlett országok 5,2%-os csökkentést vállaltak 2012-ig az 1990-es szinthez viszonyítva. A fejlődő országok semmilyen korlátozást nem fogadtak el.

Később az USA és Ausztrália nem ratifikálta a Jegyzőkönyvet. Oroszország hét évig lebegtette a csatlakozást, végül is pozitívan döntött. Ily módon 2005. februárban lépett jogilag érvénybe a megállapodás. Időközben Rió óta 13 év, Kiotó óta 8 év telt el. A kiotói megállapodást vállaló országok a világ teljes CO2 kibocsátásának mindössze 30%-át jelentik. Vagyis a megállapodás nem globális és a csökkentés mértéke csekély.

A világ teljes szén-kibocsátása a légkörbe 1997-ben (Kiotó) 6,68 milliárd tonna volt, 2004-ben 7,57, vagyis csökkenés helyett 13%-os a növekedés. Közben a szélsőséges meteorológiai, illetve hidrometeorológiai események okozta gazdasági károk mértéke 1997-ben 42,9, 2002-ben 57,3, 2004-ben 60,8, 2005-ben 109,1 milliárd USA dollárt ért el.#page#

Következetes akarat

A fosszilis tüzelőanyagok felhasználásának csökkentése három területen eredményezhet pozitív hatást: rövidtávon megjelenik az anyagi megtakarítás háztartási, közületi és vállalati szinten egyaránt, illetve növekedhet a vállalati versenyképesség, új munkahelyek teremtődhetnek; középtávon csökken a fosszilis tüzelőanyagoktól való importfüggőség, ami fontos biztonságpolitikai tényező; hosszútávon kialakulhat a fenntartható fejlődés elveinek megfelelő "carbonszegény-termelésen és fogyasztáson alapuló társadalom", továbbá mérsékelhető, esetleg visszafordítható a klímaváltozás. Ezért célszerű és szükséges támogatni a szén-dioxid kibocsátást csökkentő nemzeti és nemzetközi intézkedéseket.

A klímaváltozás lassításához, kedvezőtlen hatásainak mérsékléséhez nagyon hosszú időre és rendkívüli intézkedésekre, következetes politikai akaratra van szükség. A jelenlegi technológiai eljárások többségét kell megváltoztatni, és ami talán még ennél is bonyolultabb, a fogyasztói szokásokat és az életmódot indokolt átalakítani.

A G-8 országok vezetőinek ez év júniusában tartott értekezletén biztató eredmény született, amit később nemzetközi megállapodásokban szükséges rögzíteni. Nevezetesen: 2050-ig mintegy 50% csökkentést kellene elérni globális mértékben az 1990-es szinthez képest. Más szavakkal legalább félévszázadra van szükség a cél eléréséhez a mai naptól számítva. Ez az optimista variáns, de lehet ennél hosszabb periódus is. Kína és India még nem nyilatkozott a kezdeményezésről. Ezen kívül nem szabad elfelejteni, hogy a következő fél évszázadban a Föld népessége minimálisan további 2 milliárd fővel gyarapszik.

Ez a realitás, de éppen ez jelzi, hogy nincs mire várni; cselekedni kell! De mit történik addig a következő évtizedekben? Folytatódnak a klímaváltozás várható negatív következményei. Előtérbe kerül a katasztrófavédelem és az elemi károk enyhítése, ezzel párhuzamosan megnövekszik a meteorológiai előrejelzések fontossága. Magyarország esetében az árvíz, a belvíz, az özönvízszerű esők, a jégesők, az aszályok, az új kórokozók és kártevők megjelenése, a korai és késői fagyok, a hóakadályok, a hőséghullámok, a szélviharok, az erdő- és bozóttüzek okozhatnak gazdasági károkat és társadalmi problémákat. Ezek ellen védekezni szükséges, amit összefoglalóan alkalmazkodásnak nevezünk. Ez magában foglalja a felkészülést, a megelőzést, a kárenyhítést és a helyreállítást.

Nem csak a csökkentés

Láthatóan egyoldalú és nem helyes az a klímapolitika, amely csak a csökkentésre koncentrál, de nem helyes az a klímapolitika sem, amely elhanyagolja a csökkentést, és csak, vagy elsősorban az alkalmazkodást preferálja. Nagyobb az eredményes megoldás esélye, ha a csökkentés és az alkalmazkodás együtt és kölcsönhatásaikkal számolva jelenik meg a különféle programokban és dokumentumokban. Nem elegendő egyedül a csökkentést ösztönözni és támogatni. Az alkalmazkodás, és ezen belül a védekezés is igényli az anyagi erőforrásokat.

A csökkentés nemzeti érdek és globális kötelezettség. Az alkalmazkodás elsősorban nemzeti érdek, mert helyettünk senki sem fog védekezni a szélsőséges meteorológiai és hidrometeorológiai események káros hatásai ellen.

Az a kívánatos, hogy a csökkentés és az alkalmazkodás "hívei" legalább fél évszázadra kössenek virtuális együttműködési szerződést, segítve egymás tevékenységét. És mi lesz utána? Majd meglátjuk.

Van véleménye? Szóljon hozzá Ön is!

Levelezési cím: [email protected]

Véleményvezér

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.
Magyarország költi a legkevesebbet az egészségügyre az unióban

Magyarország költi a legkevesebbet az egészségügyre az unióban 

Hová tűnik az adófizetők rengeteg pénze?

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo