Virtuális marketing: csak óvatosan!

A 21. század eleje robbanásszerű változásokat hozott a marketing területén. A korábbi megoldásokhoz képest ma jóval egyszerűbben és olcsóbban szerezhetnek maguknak klienseket a talpraesett cégek, a szabályok azonban szigorúak, így érdemes tisztában lenni vele, hogyan és hová lehet reklámot küldeni, ha nem akar valaki méretes hatósági büntetésbe belefutni.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A virtuális marketing hasznos, de érdemes vigyázni vele, mert a büntetések is méretesek – Kép: SXC

Az elektronikus hirdetés és a telemarketing kiváló lehetőséget jelent azoknak a cégeknek, amelyek célzottan szeretnének nagy tömegeket megszólítani, lehetőleg minél olcsóbban. De kiket is szólítsanak meg valójában? Hogyan áll össze egy, a cég számára valóban használható adatbázis?

Kifejezett hozzájárulás

Akit ébresztett már fel hajnalok hajnalán marketingcélú telefonhívás, kap naponta több reklámcélú SMS-t, vagy törölget hosszasan felesleges hirdetéseket az e-mail fiókjából, az pontosan tudja, hogy mennyire bosszantó a kéretlen reklám. „Biztos bekerültem valami adatbázisba” – kel ki magából ilyenkor az egyszeri állampolgár, elfeledkezve arról a fontos tényezőről, hogy minden bizonnyal maga adott felhatalmazást arra, hogy az adatait reklámcélra használják. Legfeljebb nem tudott róla.

Magyarországon az elektronikus hirdetéseket szabályozó két legfontosabb – a 2008. évi XLVIII., valamint a 2001. évi CVIII. – törvény még az uniós előírásoknál is szigorúbb. Kimondja ugyanis, hogy kifejezett hozzájárulást kell a hirdetőnek beszereznie ahhoz, hogy direkt reklámüzenetet küldhessen, vagyis „elektronikus hirdetés természetes személynek akkor küldhető, ha ahhoz a reklám címzettje előzetesen egyértelműen és kifejezetten hozzájárult”. Annak, aki úgy dönt, saját adatbázist épít – például nyereményjátékok vagy webshop-regisztráció útján –, meg kell szereznie a kifejezett hozzájárulást.

Mobilmarketing: trükkök a sikerhez
Mostanra annyi ember használja mindennap az okostelefonját, hogy a cégeknek muszáj ott is elérhetőnek lenniük. Azonban nemcsak többet szörföznek az emberek telefonról, de máshogy is keresnek. Szakértői tippeket adunk, hogy itt is előkelő helyen legyen a találati listában!
Saját adatbázis

Az interneten általában egy hozzájárulást jelző checkbox beikszelésével – sokszor anélkül, hogy pontosan tudnánk, mibe mentünk bele – adjuk meg a hozzájárulást. Pedig fontos kitétel a törvényben, hogy minden esetben egyértelműen ki kell derülnie az ügyfél számára, mihez járul hozzá. Ezenfelül az adatkezelés (adatbázis-építés) megkezdése előtt a cégnek kérelmeznie kell a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál (NAIH) a piackutatási és egyéb marketingtevékenység-célú adatkezelés nyilvántartásba vételét is.

De különbséget kell tenni a kifejezetten cégeknek címzett hirdetések és a természetes személyeket célzó reklámok között. Mivel a cégek adatainak védelméről a 2011. évi CXII. adatvédelmi törvény rendelkezik, a nyilvános cégadatbázisokban is fellelhető céges e-mail címre küldött kéretlen reklám adatvédelmi szempontból nem kifogásolható. Ugyanez természetes személyek esetében már hatósági eljárást vonhat maga után, ráadásul rögtön kettőt is, hiszen a terület a NAIH és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) párhuzamos jogkörébe tartozik.

Ne vegyen meg mindent!

Rendkívül veszélyes tehát, ha valaki az interneten fellelhető szolgáltatóktól vásárol e-mail listákat, kockáztatja ugyanis, hogy jogellenesen, tehát a természetes személyek kifejezett hozzájárulása nélkül megszerzett címekre küldi ki a reklámokat. Ebben az esetben az eladónak és a listát megvásárló félnek is adatkezelőként kell felelnie a NAIH előtt.

A reklámkampány levezénylését kifejezetten erre specializálódott cégekre is bízhatjuk. Ebben az esetben jó eséllyel egy naprakész, az adatminőség fontos adatkezelési elvének megfelelő adatbázis alapján keresik meg az érintetteteket, és továbbítják számukra a reklámokat. Ha pedig a teljes marketingkampányt a megbízott cég végzi, és csak az eredményeket továbbítja a megrendelőnek, utóbbi nem is tekinthető adatkezelőnek, így a felelősség alól is felmentést kap. A hatóság azonban minden esetben a felek közt fennálló szerződés alapján állapítja meg a felelősségi kört és annak mértékét.

Nem minden spam, ami annak látszik

A spam jogilag nem definiált fogalom, idetartoznak például a vírusok által küldött levelek, az adathalász (phishing) levelek, az elektronikus levelező-, tartalom- és vírusszűrő rendszerek által generált automatikus üzenetek vagy a levélben, vírusszerűen terjedő téves információk, vagyis hoaxok is. Az NMHH – hatáskör hiányában – az ilyen jellegű üzenetekkel kapcsolatosan eljárást nem indít. A hatóság hatásköre csak a Magyarország területéről küldött vagy a Magyarország területére irányuló elektronikus hirdetésekre terjed ki. Az idegen nyelvű elektronikus hirdetés nem minősül ilyennek.

Termékfejlesztés „önök kérték” módra
A közösségi oldalakon folyó össznépi csevegés átveszi a fókuszcsoportok szerepét a termékdizájn és a fejlesztés terén. Így a fogyasztók közvetlenül elmondhatják, hogy mit és hogyan szeretnének – csak győzzék követni őket a fejlesztők!

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo