Virtuális marketing: csak óvatosan!

A 21. század eleje robbanásszerű változásokat hozott a marketing területén. A korábbi megoldásokhoz képest ma jóval egyszerűbben és olcsóbban szerezhetnek maguknak klienseket a talpraesett cégek, a szabályok azonban szigorúak, így érdemes tisztában lenni vele, hogyan és hová lehet reklámot küldeni, ha nem akar valaki méretes hatósági büntetésbe belefutni.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A virtuális marketing hasznos, de érdemes vigyázni vele, mert a büntetések is méretesek – Kép: SXC

Az elektronikus hirdetés és a telemarketing kiváló lehetőséget jelent azoknak a cégeknek, amelyek célzottan szeretnének nagy tömegeket megszólítani, lehetőleg minél olcsóbban. De kiket is szólítsanak meg valójában? Hogyan áll össze egy, a cég számára valóban használható adatbázis?

Kifejezett hozzájárulás

Akit ébresztett már fel hajnalok hajnalán marketingcélú telefonhívás, kap naponta több reklámcélú SMS-t, vagy törölget hosszasan felesleges hirdetéseket az e-mail fiókjából, az pontosan tudja, hogy mennyire bosszantó a kéretlen reklám. „Biztos bekerültem valami adatbázisba” – kel ki magából ilyenkor az egyszeri állampolgár, elfeledkezve arról a fontos tényezőről, hogy minden bizonnyal maga adott felhatalmazást arra, hogy az adatait reklámcélra használják. Legfeljebb nem tudott róla.

Magyarországon az elektronikus hirdetéseket szabályozó két legfontosabb – a 2008. évi XLVIII., valamint a 2001. évi CVIII. – törvény még az uniós előírásoknál is szigorúbb. Kimondja ugyanis, hogy kifejezett hozzájárulást kell a hirdetőnek beszereznie ahhoz, hogy direkt reklámüzenetet küldhessen, vagyis „elektronikus hirdetés természetes személynek akkor küldhető, ha ahhoz a reklám címzettje előzetesen egyértelműen és kifejezetten hozzájárult”. Annak, aki úgy dönt, saját adatbázist épít – például nyereményjátékok vagy webshop-regisztráció útján –, meg kell szereznie a kifejezett hozzájárulást.

Mobilmarketing: trükkök a sikerhez
Mostanra annyi ember használja mindennap az okostelefonját, hogy a cégeknek muszáj ott is elérhetőnek lenniük. Azonban nemcsak többet szörföznek az emberek telefonról, de máshogy is keresnek. Szakértői tippeket adunk, hogy itt is előkelő helyen legyen a találati listában!
Saját adatbázis

Az interneten általában egy hozzájárulást jelző checkbox beikszelésével – sokszor anélkül, hogy pontosan tudnánk, mibe mentünk bele – adjuk meg a hozzájárulást. Pedig fontos kitétel a törvényben, hogy minden esetben egyértelműen ki kell derülnie az ügyfél számára, mihez járul hozzá. Ezenfelül az adatkezelés (adatbázis-építés) megkezdése előtt a cégnek kérelmeznie kell a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál (NAIH) a piackutatási és egyéb marketingtevékenység-célú adatkezelés nyilvántartásba vételét is.

De különbséget kell tenni a kifejezetten cégeknek címzett hirdetések és a természetes személyeket célzó reklámok között. Mivel a cégek adatainak védelméről a 2011. évi CXII. adatvédelmi törvény rendelkezik, a nyilvános cégadatbázisokban is fellelhető céges e-mail címre küldött kéretlen reklám adatvédelmi szempontból nem kifogásolható. Ugyanez természetes személyek esetében már hatósági eljárást vonhat maga után, ráadásul rögtön kettőt is, hiszen a terület a NAIH és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) párhuzamos jogkörébe tartozik.

Ne vegyen meg mindent!

Rendkívül veszélyes tehát, ha valaki az interneten fellelhető szolgáltatóktól vásárol e-mail listákat, kockáztatja ugyanis, hogy jogellenesen, tehát a természetes személyek kifejezett hozzájárulása nélkül megszerzett címekre küldi ki a reklámokat. Ebben az esetben az eladónak és a listát megvásárló félnek is adatkezelőként kell felelnie a NAIH előtt.

A reklámkampány levezénylését kifejezetten erre specializálódott cégekre is bízhatjuk. Ebben az esetben jó eséllyel egy naprakész, az adatminőség fontos adatkezelési elvének megfelelő adatbázis alapján keresik meg az érintetteteket, és továbbítják számukra a reklámokat. Ha pedig a teljes marketingkampányt a megbízott cég végzi, és csak az eredményeket továbbítja a megrendelőnek, utóbbi nem is tekinthető adatkezelőnek, így a felelősség alól is felmentést kap. A hatóság azonban minden esetben a felek közt fennálló szerződés alapján állapítja meg a felelősségi kört és annak mértékét.

Nem minden spam, ami annak látszik

A spam jogilag nem definiált fogalom, idetartoznak például a vírusok által küldött levelek, az adathalász (phishing) levelek, az elektronikus levelező-, tartalom- és vírusszűrő rendszerek által generált automatikus üzenetek vagy a levélben, vírusszerűen terjedő téves információk, vagyis hoaxok is. Az NMHH – hatáskör hiányában – az ilyen jellegű üzenetekkel kapcsolatosan eljárást nem indít. A hatóság hatásköre csak a Magyarország területéről küldött vagy a Magyarország területére irányuló elektronikus hirdetésekre terjed ki. Az idegen nyelvű elektronikus hirdetés nem minősül ilyennek.

Termékfejlesztés „önök kérték” módra
A közösségi oldalakon folyó össznépi csevegés átveszi a fókuszcsoportok szerepét a termékdizájn és a fejlesztés terén. Így a fogyasztók közvetlenül elmondhatják, hogy mit és hogyan szeretnének – csak győzzék követni őket a fejlesztők!

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo