Humorban nem ismerek tréfát – mondta Karinthy Frigyes, és egyet is értünk vele, hogy a vicc komoly dolog. Komoly hasznot hozhat az üzleti élet több területén. Kiváló „jégtörő”, üzletek és hasznos kapcsolatok múlhatnak rajta, nem beszélve a lelki békéről, ami a feszült vállalkozói létben szintén nem megvetendő szempont. Mint az elviselhetetlenhez közelítő helyzetek úgynevezett „copingja” – vagyis megküzdési stratégiája –, segíthet abban, hogy felálljunk a vállalkozói léttel elkerülhetetlenül együtt járó pofonok után, hogy elviseljük, hogy mi még mindig az íróasztalunknál görnyedünk, amikor (legalábbis úgy tűnik) mindenki más már réges-rég pihen. Hasznos menedzserkellék, hisz a vizsgálatok szerint növeli a kreativitást, jobb személyes interakciókat és kellemesebb hangulatot eredményez, és végül, de nem utolsósorban a termelékenységet is javítja a lelkesedés, elkötelezettség és szabadabb gondolkodás révén.
A személyes kapcsolatokban is hatékonyan használható, annál is inkább, mert jellemzően az intelligenciával társítják. Egy jól megválasztott és elhelyezett poén oldja a feszült helyzeteket, elsimítja a kommunikációs zökkenőket, segíthet, hogy helyreüssünk egy rosszul sikerült félmondatot. De a humor – természetesen az empátia mellett – nagy segítséget jelent a munkahelyi konfliktusok feloldásában is, akár a különböző munkastílus, generációs szakadék vagy tudáshiány okozza őket. Ilyenkor nemcsak az érzelmi reakció dolgozik nekünk, hanem a nevetés fizikai hatása is. A humor krízishelyzetekben segíthet eltávolítani és relativizálni a negatív környezetet. De vigyázni kell, mert a krízisben közvetlenül érintettek erős érzelmi kitettségük miatt személyük elleni támadásnak vehetik az ezzel kapcsolatos viccet. Minél nagyobb az (időbeli és érzelmi) távolság a krízistől, annál inkább működik a humorterápia.
Bár csodaszernek tűnik, nagyon óvatosan kell bánni vele. Ha nem megfelelő helyen vagy nem megfelelő stílusban jelenik meg, visszavonhatatlan károkat okoz. A mértéket sem jó eltéveszteni. Ahogy a só az ételben, kismértékben elengedhetetlen, de túl sok már ehetetlenné teszi a fogást. Hogy mi az ideális szintje a humornak, az jelentős részben a cégkultúrán múlik. A kevésbé hierarchikus cégeknél, ahol ösztönzik, hogy a dolgozók vállalják önmagukat és véleményüket, az emberek általában a humorra is nyitottabbak. Ugyanakkor egyértelmű, hogy egyenrangú felek között könnyebb viccelni, hiszen a főnök mindig kockázati tényezőt jelent. Ilyen viszonyban pedig elsősorban a magasabb státuszú félnek kell tudnia, hol a határ. Ami biztosan működik, az az önirónia. Ha magunk vagyunk vagy cégünk a humor cégtáblája, anélkül vidámkodhatunk, hogy akár csak véletlenül is megsértenénk másokat. Ha nem ezt választjuk, akkor is tilos egy másik jelenlévőt tenni céltáblává.
Az eladásban
Ha viszont jól használjuk, a humor kiválóan alkalmas arra, hogy kiemelje a tömegből például a hosszú konferencia huszadik előadóját, akinek így sikerül fenntartania a hallgatóság figyelmét. Egy poén még visszajelzésnek is kiváló, hisz ha a közönség nevet, az azt jelenti, hogy meg is értették a mondanivalót. Kiváló eszköz a felhasználói élmény fokozására, és egy jól elhelyezett viccnél szinte semmi nem teszi elkötelezettebbé a vevőket. Az eladás alapja a potenciális vevőben kiépített bizalom, a bizalom pedig mindig érzelemmel kezdődik. A humor pedig érzelmeket – elsősorban meglepődést és szórakozást – generál. Azt mondják, ha sikerül megnevettetni egy ügyfelet, az már nem fog üres kézzel távozni, mert ezzel az aktussal kilép védekező szerepéből, és átadja magát a pillanatnyi helyzetnek.
A siker titka, hogy meg kell találnunk a megfelelő helyet, és pontosan érezni kell a határokat. Aki például a pénzügyi vagy panaszkezelési osztállyal van kapcsolatban, nem biztos, hogy értékel egy viccet, egy értékesítő viszont lehet, hogy épp ezzel lopja be magát a vevő szívébe. A jó vicc a marketingben kreatív, rövid és frappáns, összhangban van a márkánkkal (bármilyen viccesen szidjuk is a politikusokat, de hogy segít ez eladni bármit?), SENKI ellen nem irányul. Nem könnyű eltalálni azt a szűk mezsgyét, ami működik, de megéri