Változóképesség nélkül lehúzhatjuk a rolót

A multikulturális környezetben működő cégeket nem lehet már ugyanolyan módszerekkel és attitűddel sikerre vinni, mint húsz éve. Dinamizmus, innováció képesség - kortól függetlenül erre van szükség.

Folyamatosan változó környezet, hiperösszekapcsolt világ, különböző országokban lévő piacok, iroda és munkatársak. Ezek a legalapvetőbb jellemzői a 21. századi vállalatoknak, amelyek már egy cseppet sem emlékeztetnek a múlt század elején működő szigorúan bürokratikus szervezetekre. Akkor a centralizált irányítás, a munkák pontos és szigorú felosztása, a részletes szabályok, a vezetők és beosztottak éles különválasztása és a vezetők és beosztottak személytelen viszonya vitt sikerre egy céget. Száz évvel később pedig a decentralizált szervezetek tudnak növekedni.

Kép:Pixabay

A fejlett piacgazdaságban a hatvanas években kerültek előtérbe a személyes kapcsolatok, az empátia, a bizalom. (Ld. keretes írásunkat) Élőlényként kezdtek a szervezetekre tekinteni, amelyek egymással szoros kapcsolatban álló alrendszerekből épülnek fel, állandó kölcsönhatásban állnak a környezettel, és amelyben a dolgozók elvárásai, érdekei is szerepet játszanak. A kilencvenes években már a vízió, a hosszú távú stratégiai gondolkodás vált általánossá, a 21. század elején pedig megjelentek a lapos struktúrák: szűkültek a hatókörök, a vezető kénytelen volt jogkörének egy részét átadni a beosztottjainak.

Egy irritálóan egyszerű modell a hatékony csapatért
Célokat kitűzni, irányítani és fejleszteni a csapatot, hogy azt minél hatékonyabban elérjék – ez minden vezető alapvető célja. És van rá egy döbbenetesen egyszerű, ugyanakkor hatékony módszer. Alapja nem más, mint a bizalom.
Ebben a modellben az általános felfogás szerint az emberek többségének van kezdeményezőkészsége, leleményesek, kreatívak, és a képességeiket a szervezet problémáinak a megoldása érdekében használják.

– Ma minden a hálózatról szól – mutat rá Deborah Ancona, a MIT, az egyik legrangosabb amerikai vezetőképző intézet professzora. – Ha megértjük a vállalatunk belső hálózatát, nagyobb az esélyünk, hogy előrelépjünk.

Az elmúlt tíz évben több új műszaki tudás született, mint korábban összesen, a technológia és a kommunikáció robbanásszerűen fejlődött, a gazdasági környezet megváltozott – a piacok nemzetközivé váltak, a gyártott termékek élettartama csökkent, nehezebbé vált az értékesítés –, az emberek értékrendszere pedig módosult. Manapság a vállalkozások képesek őrült, robbanásszerű növekedésre: akár néhány hónap alatt a semmiből viruló céggé fejlődnek, vagy új üzleti lábat növesztenek.

Az új kihívásokra csak a lapos szervezetek tudnak jó választ adni, azok, amelyekben viszonylag kevés a hierarchia, a határok elmosottak, és amelyek vezetői képesek gyorsan dönteni, tökéletes csapatot építeni, olyat, amelynek a tagjai azonnal tudnak reagálni a legváratlanabb helyzetekre is, lehetőleg önállóan. (Nem csak cégek, egész országok esetében is úgy tűnik, aki képes a változásra, gyorsabban gyarapodhat.)

5 dolog, amit egy sikeres vezetőnek sürgősen el kell felejtenie
Már senki nem a telefonkönyvből keres szakembert, ahogy számos cég megvált a fax készülékétől. Nem adunk fel állásajánlatot a hirdetési lapban, helyette a LinkedIn-t vagy speciális weblapokat használunk. Az ügyfeleknek pedig már egyáltalán nem kell bejönniük a boltunkba ahhoz, hogy eladhassunk nekik valamit. A mai korra szokták azt mondani, hogy a változás benne az egyetlen állandó. Összeszedtünk 5 olyan dolgot, ami sürgősen el kell felejtenie, ha lépést akar tartani a modern biznisz világgal.
– Az alacsonyabb beosztásban dolgozóknak megnőtt a hatáskörük és a szabadságuk. Mivel a döntéshozatal nemcsak felülről lefelé, hanem alulról felfelé is történik, tökéletesen átlátható folyamatokra van szükség. A feladatok és jogkörök delegálása akkor hatékony, ha mindenki tisztában van azzal, hogy mi miért történik, érti az üzleti modellt, és képes a stratégiai gondolkodásra.

Ez azonban nem azt jelenti, hogy a szervezetnek nincs feje. Sőt, talán minden korábbi időszakhoz viszonyítva ma van a legnagyobb szükség a karizmatikus vezetőre, aki át tudja adni az alatta dolgozóknak azt, ami őt hajtja, fogalmazhatunk akár úgy is: a személyisége rányomja a bélyegét a cégre.

A szervezetek élén állótól függ, hogy a szervezet képes-e megújulni, megfelelő módon reagálni az üzleti kihívásokra, ráadásul mindezt folyamatosan és ugyanakkora energiával.

Véleményvezér

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.
Amerika ellen konspiráló kommunista diktátorokkal menetelt együtt a magyar külügyminiszter

Amerika ellen konspiráló kommunista diktátorokkal menetelt együtt a magyar külügyminiszter 

1956 népének külügyminisztere együtt ünnepelt egy volt KGB ügynökkel.
Ötödik helyen a magyar eladósodás

Ötödik helyen a magyar eladósodás 

A lengyelek jobban sáfárkodtak a hiteleikkel.
A szegénység mércén hetedik helyen Magyarország

A szegénység mércén hetedik helyen Magyarország 

Mennyit kell dolgozni egy lakásért?
Szijjártó Péter fia sem veti meg a luxust

Szijjártó Péter fia sem veti meg a luxust  

Magánrepülővel utazott, amelyről Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő osztott meg képeket. 
Cenzúrázta magát a köztársasági elnök

Cenzúrázta magát a köztársasági elnök 

Minden idők leggyengébb köztársasági elnöke címre pályázik Sulyok Tamás.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo