„A magas egyéni vállalkozói szám mindig is jellemezte a taxis világot, de az elmúlt években magánszemélyek ezrei döntöttek úgy, hogy szerencsét próbálnak ezen a piacon” – mondja Pertics Richárd, az Opten elemzője.Talán 2019-ben nem volt annyira rivaldafényben a taxis társadalom, mint 2014-15 környékén, amikor mind a szabályozás, mind az Uber jelentős hatással volt a működésükre, de a cégadatok azt mutatják, hogy a piac továbbra is dinamikusan változik. A klasszikus értelemben vett taxitársaságok száma 2013 óta fokozatosan csökken, és ez sokáig az egyéni vállalkozók számára is igaz volt. 2016 óta azonban az egyéni vállalkozók száma dinamikus növekedésbe kezdett.
Az egyéni vállalkozói szám növekedése ágazattól függetlenül általánosnak nevezhető, ugyanakkor a taxis személyszállítás területén a növekedést vélhetően nem lehet csupán az új adózási formák bevezetésének számlájára írni.
„A jelenséghez az is hozzájárult, hogy a belépési küszöb viszonylag alacsony sok egyéb szakmához képest, de hosszú távon nyereségesen működni már komoly kihívás” – mondja az Opten elemzője.Sokan nem tudják venni az akadályokat és kihullanak a piacról. Az egyéni vállalkozók kihullása a hazai szabályozásnak köszönhetően ugyanakkor nem feltétlen jelenti az egyéni vállalkozók számának csökkenését. Sok a passzív, vagy teljesen szüneteltetett egyéni vállalkozás is.
A magas egyéni vállalkozói szám mellett a cégek alkalmazotti létszáma stagnál, a cégek száma pedig továbbra is csökken. Ugyanakkor ez csak a taxis piac koncentrálódására utal, a taxitársaságok összesített árbevétele 2018-ban még 7 százalékos növekedést is produkált. A taxis személyszállítással foglalkozó vállalatok közel 9 milliárd forintos nettó értékesítési árbevételről adtak számot 2018-ban, és ennek 65 százalékát a 10 legnagyobb vállalkozás hozta össze.
Taxitársaságok összesített árbevétele és adózás előtt eredménye
Év | Nettó árbevétel összesen (eFt) | Adózás előtti eredmény összesen (eFt) |
2012 | 5 022 266 | -306 571 |
2013 | 7 155 405 | -160 322 |
2014 | 8 782 917 | 55 869 |
2015 | 10 047 203 | 143 377 |
2016 | 9 867 709 | 402 048 |
2017 | 8 305 479 | 310 235 |
2018 | 8 914 428 | 321 971 |