Új szabályok vonatkoznak az előfizetőkre

Legkésőbb szeptember 1-jétől kell alkalmazniuk a hírközlési szolgáltatóknak a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) előfizetői szerződéseket szabályozó új rendeletét, amely az eddigieknél erősebb jogi védelmet nyújt a felhasználóknak az egyértelműen meghatározott helyzetek megteremtésével. A rendelet egyes pontjai később, november 1-jén lépnek majd hatályba, ezen előírásokat december 1-jétől kell majd alkalmazni.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Az NMHH keddi közleménye szerint a rendelet megújítja az előfizetői szerződésekre vonatkozó hírközlési szabályozást. Változást hoz többek között a szerződés megkötése, módosítása, megszűnése, a szolgáltatói felelősség, a kiskorúak védelme és az üzleti előfizetőkre vonatkozó előírások terén is. Az előfizetők ezentúl megalapozottabban dönthetnek a szerződéskötésről, az átláthatóbb általános szerződési feltételek (ÁSZF) alapján, valamint valamennyi előre látható költség előzetes ismeretében.

Az internet-szolgáltatóknak például a honlapjukon egy táblázatban, összehasonlítható formában közzé kell tenniük az összes általuk kínált szolgáltatás jellemzőjét és ajánlataik paramétereit. A szerződés változásai annak megkötése után is jól nyomon követhetők lesznek az előfizetők számára. A kétoldalú szerződésmódosításra csak a felek ténylegesen egyező akarata esetén kerülhet sor, az előfizetők hallgatásával nem lehet "észrevétlenül" módosítani. Határozatlan idejű szerződés egyoldalú módosításakor a szolgáltatók csak akkor változtathatják a szolgáltatás díját, ha azt meghatározott költségnövekedés vagy az infláció indokolja, és az emelés indokáról is tájékoztatniuk kell az előfizetőket.

A mobiltelefon-, mobilinternet-, műholdas és földfelszíni digitális televízió szolgáltatásoknál az előfizetők a szolgáltatásnyújtás megkezdésétől számított 14 napon belül felmondhatják a szerződést, ha a szolgáltatás nem, vagy nem megfelelően működik. A szerződés megszűnésének költségeit ebben az esetben a szolgáltatóknak kell állniuk.

A szolgáltatóknak biztosítaniuk kell, hogy az előfizetők a szerződés megszűnésekor a szolgáltató tulajdonában lévő eszközt bármelyik ügyfélszolgálaton visszaadhassák, a felmondás elfogadását pedig továbbra sem tehetik az eszköz leadásától függővé. Hívásindításkor a hívás díjmentes megszakítására a telefonszolgáltatók ezentúl kötelesek legalább 5 másodpercet biztosítani a hívó fél számára a korábbi 3 másodperc helyett a hangpostára irányítás előtt.

Hiába a sebesség, ha nem figyelnek a vevőre
A világ internetes lefedettségének rohamos bővülése miatt egyre nagyobb a nyomás a szolgáltatókon. Az infrastruktúra fejlesztése és a gyors sebesség már nem elégíti ki teljes mértékben az előfizetők igényeit – a ZyXEL hálózati kommunikációs gyártó Nyugat-Európában végzett kutatása szerint a fogyasztók nagy része elégedetlen a szolgáltatók által nyújtott támogatással probléma esetén.
Automatikusan jár a kötbér

Automatikusan kötbér jár majd az előfizetőknek a hibaelhárításról és a szolgáltatás újbóli elérési lehetőségéről szóló értesítés késésekor vagy elmaradásakor. A kiskorúak védelme érdekében az internet-szolgáltatók kötelesek a honlapjukon könnyen megtalálható helyen közzétenni a káros tartalmakat szűrő szoftverek elérhetőségét és a használatukra vonatkozó tájékoztatást.

December 1-jétől kell majd alkalmazni a ráutaló magatartással - nem írásban - kötött szerződésekre vonatkozó új szabályozást, amelynek értelmében ebben az esetben is kötelesek a szolgáltatók egy, a szerződés lényeges tartalmáról szóló írásos dokumentumot átadni az előfizetőknek. Az előfizetők évente egyszer ingyenesen kérhetik a szolgáltatóktól a szerződés - bármely időpontban hatályos - lényeges tartalmáról szóló dokumentum átadását.

A szolgáltatóknak a meghirdetett akciós feltételeket és azok módosításait szerepeltetniük kell az általános szolgáltatási feltételükben. Határozott idejű szerződéskötéskor a szolgáltatóknak a szerződés megkötése előtt tájékoztatniuk kell az előfizetőt az őt minimálisan terhelő minden költségről. Az ilyen szerződést csak akkor módosíthatják egyoldalúan a szolgáltatók, ha valamilyen jogszabályi változás vagy a hatóság döntése erre kötelezi őket, és a határozott idejű szerződést nem lehet majd ráutaló magatartással módosítani.

Így módosulnak a mobilelőfizetői szerződések
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megújítja a hírközlési piacszabályozást, így megreformálja a hírközlési fogyasztóvédelmet. Kiszámíthatóbbak lesznek a mobiltelefon és internet díjak, változik a szabályozás.
A kártyás előfizetés megszűnésekor a szolgáltatók a fel nem használt összeget kérésre kötelesek lesznek visszafizetni az ügyfélnek. Az előfizetők a jövőben akkor is jogkövetkezmények nélkül felmondhatják a határozott idejű szerződést, ha a szolgáltatás minősége hosszabb időn keresztül rendszeresen rossz, a szolgáltató a szerződés lényeges tartalmát jogsértően módosítja - például díjat emel -, vagy a szerződésben szereplő műsorcsatornák közül akár csak egyet is jogsértően kivesz.

A kisebb üzleti előfizetők védelmére is kitér az új szabályozás, a mikro- és kisvállalkozások szerződéseiben a felek csak a rendeletben tételesen felsorolt rendelkezésektől térhetnek el, annak érdekében, hogy a kis szervezetek a fogyasztókhoz hasonló erős előfizetői jog- és érdekvédelemben részesülhessenek. A nagyobb üzleti előfizetők számára - jobb érdekérvényesítő képességük miatt - az eltérés lehetősége jóval szélesebb körben válik megengedetté.

Az NMHH elnökének rendelete egyértelmű partneri helyzetet hoz létre szolgáltató és felhasználó között, a benne foglaltakról a hatóság saját készítésű internetes kisfilmben is tájékoztatást ad. Hatékonyabb fellépési lehetőséget teremt a tisztességtelen, az előfizetőknek és a piacnak egyaránt ártó szolgáltatói gyakorlatokkal szemben anélkül, hogy szükségtelenül korlátozná a piacot és az innovációt. Bátorítja a valódi versenyt, emellett javítja a hírközlési piac áttekinthetőségét, frissíti, modernizálja a szabályozást, így a szolgáltatók számára is világos kereteket, korrekt szabályozási környezetet biztosít - olvasható az NMHH közleményében.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo