Van hova fejlődni ügyfélkezelésben

Az utazási irodák alig több mint fele reagál az emailes megkeresésekre, van olyan légitársaság, amelyet csak emelt díjas vonalon lehet elérni, sok étteremben azt sem tudják mi az a gluténérzékenység, a múzeumok negyede nem akadálymentesített. Több szálloda fogad viszont kisállatot is és azonnal felkapják a telefont.

Kép: SXC

Van még mit javítani a turisztikai szektorban az ügyfélkezelésen, ez lehet a tanulsága a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ) ügyfelelégedettség kutatásának. Ugyanakkor mint az az adatokból látszik, lassú javulás kezdődött meg a kommunikációs csatornák megfelelő használatában. (Csakhogy az ördög a részletekben rejlik.)

Összességében tavaly és idén is még mindig jobb volt az elérés telefonon, mint emailen. Idén - ugyan nem számottevően, de - kisebb volt a rosszul megadott telefonszámok és hibás email címek aránya. A kutatás a turisztikai desztinációk recepcióit, utazási irodákat és légitársaságokat tesztelt emailes és telefonos csatornákon. A szituációk egy üdülés tervezésekor felmerülő kérdéseket és nehézségeket rekonstruálták.

A DIMSZ és a Paradise Solution kutatásának másodlagos célja az volt, hogy a célpontok társadalmi ügyek iránti érzékenységét, problémamegoldási hajlandóságát térképezzék fel néhány aktuális téma mentén. A telefonos és emailes szituációk egy nyaralás, hosszú hétvége vagy egyéb program tervezésekor felmerülő kérdéseket és nehézségeket rekonstruálták minél életszerűbben. A szálláshelyek esetében a kutyával érkező, az éttermeknél a gluténérzékeny, a múzeumok és egyéb helyi látnivalók esetében pedig a mozgássérült vendég, illetve nagyobb létszámú csoport fogadását tesztelték.

Azonnal felkapják a telefont a szálláshelyeken

A felmérés során kiderült, hogy a szálláshelyek jellemzően vonalas telefonszámot adnak meg. A felkeresett szállodák, panziók 91 százalékával sikerült a próbavásárlóknak kapcsolatba lépniük, ők szinte várakozási idő nélkül felvették a telefont. Két százalékuk visszahívta a nem fogadott hívásokat. A kiküldött emailek 94 százalékára érkezett válasz – egy napon belül. A válaszoló szálláshelyek több mint fele egy órán belül küldött üzenetet.

Az értékelési szempontok alapján ez a vizsgált csoport a tavalyinál jobb eredményeket ért el, a próbavásárlók átlagosan 88 százalékra értékelték a válaszadók kedvességét, tájékozottságát, problémamegoldási hajlandóságát. A szálláshelyek 62 százaléka nyilatkozott úgy, hogy fogad háziállatot a tavalyi 65 százalékkal szemben. Jellemzően az elegánsabb 4-5 csillagos hotelek, wellness szállodák valamivel nagyobb arányban nyitottak a kisállatokra, ők 69 százalékban nyilatkoztak úgy, hogy fogadnak kutyát is.  A szállások kb. 75 százaléka kér ezért a szolgáltatásért felárat, ennek mértékéről azonban nem mindenki tudott tájékoztatást adni. A felár mértéke 2013 óta nem változott: 500-7800 Ft/nap/kisállat árig terjed.

Nagy kockázat, de lehetőség is a panaszos ügyfél
A cégek jelentős része nem fordít kellő figyelmet a panaszos ügyfelekre, és ezzel bevételük jelentős részét kockáztatják. Pedig a megfelelően kezelt panasz után az ügyfél elégedettebb a szolgáltatással, mint előtte.
Éttermek: mi az a glutén?

A mintába került éttermek többsége is vonalas telefonszámot biztosított az elérésre, a megadott számok közül azonban csaknem minden tizedik szám nem volt már élő. A tesztelt célhelyek 82 százalékát sikerült elérni, a hívásokat ez a csoport is várakoztatás nélkül megválaszolta. Az emailes megkeresésre a célhelyek 76 százaléka válaszolt, mindenki egy napon belül, a válaszadók fele 12 órán belül. Az éttermek 70,5 százalékos teljesítményt nyújtottak, ami a tavalyi eredményekhez képest visszaesést jelent.

A megkeresett éttermek 82 százaléka felvette a telefont és csupán 8 százalékot nem sikerült elérni. A tavalyi évhez hasonlóan, a gluténérzékenységgel kapcsolatban érdeklődtek a próbavásárlók; idén is több esetben a telefont felvevő személy nem tudott válaszolni, hanem kollégát, a szakácsot kérdezte vagy kapcsolta. A gluténérzékenységgel kapcsolatos tájékozottságuk eltérő volt, több esetben nem értették a felmerülő problémát.

A kérdésre az éttermek csaknem 85 százaléka mondta azt, hogy megoldható a lisztmentes étel. 40 százalékuk kérte, hogy előre jelezzük az igényt, 10 százalékuknál pedig az étlapon eleve feltüntetik a gluténmentes ételeiket.

Múzeumok és fürdők: abszolút pozitív hozzáállás

Az egyéb turisztikai desztinációk körében a megkeresett helyszínek 87 százalékát sikerült elérni telefonon, őket szintén várakozás nélkül. Az emailes megkeresésre a célpontok 78 százaléka küldött válaszüzenetet, kétharmaduk egy napon belül. A múzeumok, fürdők a vizsgált szempontok alapján nyújtott teljesítményét 79,5 százalékra értékelték. Ugyanúgy, mint 2013-ban a felhívott célhelyek 86 százaléka akadálymentesített, ebből: 91 százalék teljesen, az egész terület bejárható, látogatható kerekesszékkel, 9 százalék csak részlegesen.

A technika nem kezeli az ügyfelet helyettünk
Az okoseszközöknek és a közösségi oldalaknak köszönhetően az információáramlás olyan mértékben felgyorsult, hogy már egyetlen rossz benyomás jelentős ügyfélvesztéssel fenyeget az üzlet világában. Bár a modern ügyfélkezelési technikák és a technológia jó megoldást ad a problémára,  a magyar cégek még mindig nem veszik elég komolyan az ügyfeleiket, és nem fektetnek kellő időt és energiát a megértésükbe. 
Tehát az összes célhely 79 százaléka teljes mértékben akadálymentesített, jellemzően mozgássérült parkolóval, külön mosdóval, liftekkel, rámpákkal és a személyzet is segíti a mozgást és a tájékozódást a látogatónak. Azok a helyek, melyek nem akadálymentesítettek, főleg jellegükből adódóan nem tudják megoldani az akadálymentesített bejutást, pl. barlang, vár, műemlék épület. Jellemző a vizsgált célállomások abszolút pozitív hozzáállása, igyekeztek a tájékoztatással, tanácsaikkal segíteni.

Utazási irodák: emailben nem is érdemes próbálkozni

A kutatás során tesztelt irodák mindegyike csak vonalas telefonszámot adott meg, amelyen mindenkit el is értek, 97 százalékot rögtön első próbálkozásra, várakozás nélkül. Az utazási irodák csak 64 százaléka válaszolt a próbavásárlóknak emailen, annak ellenére, hogy nagy összegű nyaralásra kértek ajánlatot. Aki válaszolt, átlagosan 16 órán belül tette ezt meg, annak ellenére, hogy nagy összegű egzotikus nyaralásra kértek ajánlatot.

A válaszadók mindegyike részletes ajánlatot küldött. Az összbenyomást több helyen az húzta lejjebb, hogy alternatívát nem kínálva csak egy úticélról küldtek ajánlatot. 96 százalékos eredményt értek el az utazási irodák a kvantitatív szempontok értékelésekor. A telefonos megkeresésre az összes utazási irodát elsőre elérték, azonban arra a kérdésre, hogy ki vállal garanciát az utazásról, az ügyintézők sok esetben meglepődtek.

Légitársaságok: gyalázatos online eredmények

A teszt során minden kijelölt légitársaságot sikerült elérni: 6-ot első próbálkozásra. 2 esetben telefonos menürendszer is volt, amely azonban nem hátráltatta a gyors elérést. Érdekes, hogy 2 társaság csak emelt díjas vonalat biztosított.

7 légitársaság közül csak háromnak volt e-mail címe, a többinél csak a webodalon lehet keresgélni egy elérhetőség után. A tesztként kiküldött három  emailre egy válasz érkezett, illetve egy automatikus üzenet (nem a tárgyhoz kapcsolódóan), míg a harmadik pedig nem válaszolt.

Véleményvezér

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo