Tréningezünk, de nem tudjuk, használ-e

Egyre több időt töltenek képzéseken, tréningeken a magyar munkavállalók, 10 év alatt átlagosan két és fél nappal nőtt az erre fordított munkaidő tartama. Ugyanakkor sok cég egyszerűen nincs tisztában azzal, hogy mennyire hatékonyak ezek a programok, mert nem vizsgálják a megtérülésüket – derült ki egy friss kutatásból.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kép: Pixabay

A különféle szervezeteknél (vállalatok és intézmények) folyó képzések és tréningek hatékonyságának értékelése olyan régóta meg nem oldott problémakör, amelyre a vezetők és HR-szakemberek hosszú idő óta keresik a leghatékonyabb eszközöket és módszereket. A nemzetközi kutatások ugyanakkor azt mutatják, hogy egyre növekszik a cégek humán erőforrás fejlesztési hajlandósága. Az elmúlt 10 év alatt az éves képzési napok száma munkavállalóként átlagban 2,45 nappal növekedett, miközben a képzésre fordított költséghányad a bérköltség arányában közel 0,5 százalékkal emelkedett. (Ráadásul nem csak a nagy cégeknél, mert a kkv-knak is fontos lehet képezni a munkavállalókat!)

A képzések, tréningek hatékonyságáról a szervezetek alig fele készít értékelést, leginkább a képzési célok megvalósulását vizsgálva és a reakcióértékelést használva, miközben a befektetésmegtérülés használata elenyésző.

A hazai gyakorlatról, tendenciákról jelenleg nem áll rendelkezésre releváns információ. Ezért indította el a „Tréningek és képzések hatékonysága Magyarország 2016” című online kérdőíves felmérést a Grow Szervezetfejlesztési Tanácsadó Zrt. kezdeményezésére a Szent István Egyetem Menedzsment és HR Kutató Központja (SZIE-MHR).

Tréning ajándékba
Sokszor hallani, hogy egy vállalkozás képzi az alkalmazottait, azok mégis lelépnek – akár a konkurenciához. Ez valós veszély, ám ennél csak az árt többet a cégnek, ha nem képezi a kollégákat, és azok maradnak.
Poór József, a kutatást végző team vezetője szerint az összes szervezetet tekintve a legnagyobb arányban a munkahelyen történő betanítási folyamatot, a csapatépítő tréninget, valamint a konferenciákat alkalmazzák a válaszadó szervezetek. A közszférában nagyobb arányban készítenek képzési tervet, mint a magánszférában. Az ilyen tervek tipikus időintervalluma  6–12 hónap. A kérdőívet kitöltő szervezetek valamivel több mint 50 százaléka szisztematikus igényfelmérést alkalmaz a személyzet képzésének és fejlesztésének megalapozásához.

„A felmérésünkből egyértelműen kiderült, hogy minél magasabb rangú beosztásban dolgozik a munkavállaló, annál több a képzésekben való részvételének az átlagos ideje. Ez a különbség átlag 7 nap/év a vezetők és a fizikai dolgozók éves képzési ideje között” – mondta az eredményeket ismertetve Suhajda Csilla kutató. Annak ellenére, hogy egyre elterjedtebbek az ilyen képzések, azoknak költséghatékonyságát ritkán mérik. A legkevesebbet használt értékelési mód a nemzetközi tendenciákhoz hasonlóan a képzésekbe történő befektetések megtérülési vizsgálata. A tréninghatékonyság értékelésének elmaradását a következő két tipikus okkal jelölték a válaszadók: még „nem szokták meg”, vagy „nincs még megfelelő módszer erre”. Amennyiben egy szervezet használja a képzések hatékonyságmérését, akkor is inkább csak a képzési terv összeállításánál és a teljesítményértékeléshez alkalmazza.

Nem sok értelme van, ha kirándul a cég
A vállalati motivációs eszközök sorában outdoor programokat is szervezők az együttműködés javítását tűzik ki célul, zömében mégis ennek ellenében ható tematikával dolgoznak. Ennek köszönhetően az eredmény is alig-alig jelentkezik.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo