Az adóhatósági ellenőrzések és a transzferár dokumentáció pontos és szakszerű elkészítése eddig is kihívás elé állította a cégeket és adótanácsadókat, a tavalyi év során azonban számos alkalommal változtak az irányadó jogszabályok: első körben a nyári adócsomagban, a társasági adótörvényt és az eljárásjogi szabályokat illetően, az év második felében pedig a transzferár dokumentáció készítésről szóló rendelet változott meg jelentősen.
Új elem például, hogy a transzferárazásban érintett adózóknak a kapcsolt tranzakciókra vonatkozó piaci árat és azzal kapcsolatos további információkat már az éves társasági adóbevallásban rögzíteni kell. A mulasztásokra vonatkozó büntetési tételek pedig többszörösükre emelkedtek: a bírság felső határa a korábbi 2 millió forintról 5 millió forintra, az ismételt pontatlanságok miatti bírság pedig 4 millió forintról 10 millió forintra nőtt. Nagyon fontos változás, hogy a NAV a korábbi gyakorlattal szemben nem egységként vizsgálja az adott adóévben összeállított nyilvántartást, hanem dokumentumonként, tranzakciónkként, ami azt jelenti, hogy több probléma esetén ezek az összegek összeadódhatnak.
Könnyítést is tartalmaz a szabályozás
“Magyarországon soha nem kellett az adózóknak korábban ilyen szintű riportálást teljesíteni az adóhatóság felé. A transzferár-dokumentációról szóló rendeletben ugyan van némi könnyebbség is: mostantól a dokumentációs kötelezettség-mentesség értékhatára tranzakciónként, ill. tranzakció típusonként 100 millió forintra emelkedett a korábbi 50 millió forintról - de alapvetően elmondható, hogy szigorítások történtek” - mondta Molnár Ádám, a Deloitte transzferárazási csoportjának menedzsere.