Átrendeződést hoz a fővárosi taxisrendelet, amely megszabja, milyen autókkal végezhetnek személyszállítást a fuvarozók. A rendelet, amely szerint tavaly szeptember 1-től csak hatósági ár alkalmazását teszi lehetővé Budapesten, már most átalakította a fővárosi taxispiacot. Elsődleges hatásként megszűnt a fuvarszervező irodák (taxitársaságok) közötti árverseny, így már nem az olcsó árakban, hanem az általuk kínált minőségi kiszolgálásban versenyeznek. „Megindult az átrendeződés is az irodák egybeolvadásával. Ez a folyamat és tisztulás azonban 2-3 évig is eltarthat még” – mondta a Piac & Profitnak Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke. (Korábban úgy becsülték, hogy akár ezer olyan taxis is lehet, aki nem tud megfelelni az elvárásoknak.)
A tavaly elfogadott rendelet szerint a fuvarszervezőknek komoly elvárásokat kell teljesítenie. „Minden piaci szereplőnek minősítő vizsgálaton kell átesnie, ahol igazolni kell az adó- és köztartozás-mentességüket, pénzügyi megfelelőségüket és megfelelő logisztikai, informatikai hátterüket is. Minősítés nélkül a fuvarszervezők nem végezhetnek szolgáltatást. Az eddigi 18-20 taxitársaságból csupán 10 iroda kérte és kapta meg a minősítést” – hangsúlyozta az érdek-képviseleti vezető.
Megszoktuk a hatósági árat
A szakember szerint azoknál a fuvarszervező irodáknál, ahol eddig is fontos volt a minőségi kiszolgálás, az utasforgalom emelkedett, vagy nem csökkent. Ennek magyarázata, hogy az utasok magasabb árért jogosan várnak megfelelő szolgáltatást. Azoknál az irodáknál, ahol csak a tarifa mértéke volt az irányadó, és ennek velejárója a silányabb szolgáltatás volt, érezhetővé vált a fuvarszám csökkenése. Az utasok könnyen megszokták és elfogadták a hatósági árat, mert számukra is kiszámíthatóvá vált az utazás költsége és annak ellenőrizhetősége. (Aki eltér a megszabott ártól, az az engedélyét kockáztatja.)
Január 15-ével lépett életbe az a szabályozás, amely szerint a főváros útjain nem lehet 15 évesnél idősebb autóval közlekedni. Mivel az érdekképviseletek kérését figyelembe vette a főváros, ezért a már engedéllyel rendelkező taxisoknak egy későbbi időpontban (2015. május) kell megfelelniük a szigorú követelményeknek (EU4, EU5 környezetvédelmi besorolás, méret stb.). „Közel 500 gépkocsi éri el a 15 éves kort a következő időszakban, amire már nem adható ki engedély” – mondta Metál Zoltán. Azok viszont, akiknek a rendelet kihirdetésének napján nem volt érvényes taxiengedélyük, már csak 10 évnél fiatalabb autóval kezdhetnek taxizni.
Mára a taxik több mint egyharmada besárgult, ezt a külsőben és szolgáltatásban (légkondicionált utastér, bankkártya-elfogadás) is megújuló elvárást idén augusztusig kell minden taxisnak vállalnia. Metál Zoltán szerint örömmel fogadták az utasok az új színt: már az első napokban megtapasztalták, hogy a sárgára festett taxikat szívesebben veszik igénybe az utasok. „Messzebbről is könnyen felismerhető és beazonosítható az új arculatú taxi, a külföldieknek ez nem jelentett újdonságot, mára viszont a budapestiek is keresik ezeket az autókat” – hangsúlyozta a Taxis Szövetség elnöke. Korábban a taxisok még panaszkodtak az átfestés költségei miatt, ám a jelek szerint a sárga szín nagyobb forgalmat is jelent.
Még nem osztatlan a lelkesedés
Ugyanakkor a sofőrök között még mindig nem osztatlan a lelkesedés. „Egy rendeletet, ami előír és kötelez, ami védi az utasok és a város érdekeit, nehéz egyik napról a másikra minden taxissal megértetni és elfogadtatni. Azok a taxisok, akik veszteseivé válnak a változásnak, sosem fognak ennek a rendeletnek örülni” – vélte Metál. Legújabban az úgynevezett „csendes címkiadás” miatt volt felhördülés. A GPS alapú címkiadó rendszerek bevezetésére ugyanis nem voltak felkészülve sem a társaságok, sem a taxisok. „Az új szoftverek tesztelése idő hiányában elmaradt, ezért „élesben” történt azok bevezetése. Ebből aztán rengeteg kellemetlenség és bosszankodás következett a taxisok részéről, ami érthető volt ” – hangsúlyozta az érdek-képviseleti vezető, aki szerint a jogosan felháborodott taxisok szerint olyan címkiadó rendszereket használnak, ahol nem tudták ellenőrizni és nyomon követni, hogy ki és miért kapott a környezetükben címet, illetve ők maguk mikor esélyesek arra, hogy munkához jussanak. A diszpécserszolgálatot megváltoztató új rendszer emberi beavatkozás nélkül tízméteres pontossággal, öt másodperces frissítéssel megmutatja, hogy hol található szabad autó a rendelt címhez képest. A fejlesztés több millió forintba került a társaságoknak, ám a taxisok szerint a rendelet azért is ellehetetleníti a munkájukat, mert azóta csupán a kijelölt taxiállomásokon várhatnak utasokra. „Ezen tényleg változtatni kell, de nem a rendeletalkotónak, hanem maguknak a fuvarszervezőknek” – hangsúlyozta Metál Zoltán.