Egyedül nem megy. Minden kkv-nak szüksége van üzleti partnerekre, és nem csak vevőkre gondolunk! Akár költségcsökkentés, akár értékesítés, ügyfélszerzés céljából jobb másra is támaszkodni, nem utolsósorban pedig a megfelelő üzleti partnerek lehetnek akár a külpiaci terjeszkedés sikerének kulcsai is. Csakhogy az üzleti partneri viszony éppolyan gyorsan válhat ingataggá mint egy párkapcsolat, a felek ugyanazokat a hibákat követik el, pedig könnyen elkerülhetjük ezeket. Megmutatjuk hogyan.
Keresd az igazit!
Ne engedjünk a legelső kérőnek, aki az utunkba kerül, hanem keressük meg az igazit. Ahhoz hogy több vasat tarthassunk a tűzben fel kell tehát vennünk a kapcsolatot a hozzánk hasonló cipőben járó cégekkel. A kapcsolatépítésre a legjobb módszer az üzleti klubokon, konferenciákon való részvétel, ahol a hasonló cégekkel találkozhatunk. (Kapocsnak lenni két ember között az egyik leghatékonyabb kapcsolatépítő trükk! De van további 6 jó tippünk.)
„Te tedd le! Te tedd le előbb!”
Ha megtaláltuk azt az üzleti partnert, aki első pillantásra az igazi lehet, éppúgy a mézeshetek következnek, mint egy párkapcsolatban, amikor a friss szerelmesek nem tudnak dűlőre jutni, ki tegye le előbb a telefont. Ebben a szakaszban az üzleti partnerségben is az őszinteség a legfontosabb, hogy ne csúnya kiábrándulás legyen a nagy lángolás vége. Tárjuk fel készségeinket és üzleti potenciálunkat őszintén a partner előtt és várjunk el hasonló nyíltságot!
Ha már kialakult a partnerség, következik a bizalom kiépülésének a szakasza. Ebben a fázisban az üzleti partnerek már egymásra támaszkodnak, de köztük a bizalom még törékeny, mint egy friss párkapcsolatban, ahol már tisztában vagyunk a saját érzéseinkkel de nem bízunk a partnerben. Ebben a szakaszban sok cég azt a hibát véti, hogy kihasználva a partner bizalmát a megállapodás feltételeinek megváltoztatására törekszik, az partner igényeinek figyelembevétele nélkül. Ám ezzel éppen azt a kialakuló bizalmat rombolják le, ami a hosszú távú üzleti partnerség alapja lehetne. Természetesen vis maior helyzet mindig előállhat, de ekkor is törekedjünk a megállapodás feltételeinek teljesítésére.
„Mi a gond?”
Ha már kialakult a partnerség, a dolgok mennek a maguk útján, a párkapcsolatok gyakran fulladnak érdektelenségbe. Az üzleti partnerek között gyakran hasonló a helyzet: csak akkor kommunikálnak egymással, ha valami probléma merül fel – vagy még akkor sem. Apróságok mindig adódhatnak, amelyek miatt úgy érezhetjük, hogy nem érdemes zaklatni a partnert, csakhogy ezek az apróságok idővel hajlamosak hegynyi méretűvé nőni. (Pl. Rendszeresen rossz a teljesítési határidő a számlán. Nem tűnik nagy bajnak, de akár ezen is elhasalhatunk egy adóellenőrzésen.) Így a cégek eltávolodhatnak egymástól és előbb-utóbb másik üzleti partner után néznek. Fontos tehát, hogy a partnerek között létezzen egy rendszeres kommunikációs forma, akár havonta egyszeri személyes találkozó, ahol az ilyen, vagy az esetleg más felmerülő kérdéseket megbeszélhetik.
„Te is, én is!”
Az érett üzleti partneri kapcsolatban se feledkezzünk meg a fontos apróságokról. Éppúgy, mint egy párkapcsolatban az apró figyelmességek tartják olajozottan az üzlet gépezetét. Ne feledkezzünk meg a partner számára jeles napokról, küldjünk egy üdvözlőkártyát, vagy kis ajándékot karácsonyra, éreztessük vele, hogy fontos, értékes számunkra. Az is fontos, hogy lehetőleg egyenlően osszuk fel a feladatokat, hogy senki ne érezze úgy, hogy a másik többet vagy kevesebbet tesz a cégért.