Készüljünk fel a legrosszabbra
A biztonságos cash-flow azt jelenti, hogy mindig van pénzünk kifizetni mindent, amit kell. Azonban megtartani az egyensúlyt egyáltalán nem egyszerű, hiszen a szállítók és az ügyfelek prioritásai különböznek. Sok kisvállalkozás úgy dől dugába, hogy rengeteg megrendelése van – csak épp még nem érkeztek be a pénzek. Persze, a késedelmes fizetés nem szép dolog. De ahelyett, hogy kesergünk rajta, próbáljunk meg úgy tervezni, hogy felkészülünk a legrosszabbra. Vagyis ne egyetlen bejövő tételtől függjön, hogy be tudjuk-e időben fizetni az áfát. Ami igazán fontos, arra mindig kell, hogy legyen pénz a kasszában. Akkor is, ha épp senki nem fizet nekünk.
Ugyanakkor fontos, hogy ne mi érezzük rosszul magunkat azért, ha valaki nem fizet. Mi a tőlünk telhető maximumot nyújtottuk, leszállítottuk a terméket vagy elvégeztük a szolgáltatást. A minimum, hogy kifizetik nekünk az árát. Nem kínos „kényszerítő eszközöket” bevetni, hogy biztosítsuk, a pénzünkhöz jutunk. A követeléskezelés fontos céges terület, nem szégyenfolt.
Muszáj tervezni!
A kisvállalkozások – mint a hogy a magánemberek nagy része is – teljesen tervek nélkül működik és inkább a pillanatnyi helyzetekhez alkalmazkodik. Ez a túléléshez elég lehet, de a sikerhez csak nagyon-nagyon nagy és nagyon ritka szerencsével. A tervezés arra teremt lehetőséget, hogy pontosan lássuk a költségeket és a tervezett bevételeket – vagyis, ha az egyik oldalon változás történik, sokkal könnyebben tudjuk kitalálni, mit kell tennünk ahhoz, hogy visszanyerjük az egyensúlyt. A tervezésnek nagyon fontos része a költség oldal is! Ha azonnal tudjuk, hol tudunk valamicskét megtakarítani még az adott hónapban, az sok mindent megváltoztathat.
Brutális őszinteségre van szükség
A cash-flow problémáinkért – ahogy egyéb gondjainkért sem – okolhatunk teljes egészében másokat. Persze, vannak késve fizető ügyfelek, de ha komoly pénzzavarba kerülünk, annak általában mélyebb oka van. Lehet ez egy rosszul kitalált termék, az eltunyult értékesítési csapat, vagy akár észrevétlenül rajtunk lógó, felesleges költségek. Sokkal jobban járunk, ha szembe nézünk ezekkel a gondokkal és változtatunk rajtuk, mielőtt még késő lesz.
Hitelezzünk körültekintően
A legjobb persze az, ha egyáltalán nem hitelezünk. De ez sok esetben sajnos nem megoldható. Ha viszont valaki a mi pénzünkön akar ülni, legalább jól nézzünk utána, ki is ő! Nem csak az a kérdés, hogy mennyire megbízható az adott partner, hanem az is, hogy ér-e összességében annyit, amiért érdemes kockázatot vállalnunk miatta. Szakértőnk itt ad tanácsokat ahhoz, hogy kerüljük el, hogy valaki lelépjen a jól megérdemelt pénzünkkel.
Dolgozzunk azon, hogy mielőbb pénzt kapjunk
A legjobban tervezhető pénz az, ami már a kasszában van. Vagyis hiába egy nagy megrendelés, vagy hosszabb távú szerződés kilátása, a legjobban azzal járunk, ha a vevő azonnal fizet. Ne hagyjuk, hogy megpuhítson az, hogy összességében mennyit is kereshetünk az adott vevőn! Tárgyaljunk keményen a fizetési feltételekről és végképp ne menjünk bele olyan „rugalmasságba”, hogy a mi fizetésünk határideje attól függjön, hogy az adott partner mikor kap pénzt valaki mástól.
Gondoljuk meg, milyen fizetési módot preferálunk
A különböző fizetési módok esetén van különbség abban is, hogy mikor lesz a pénz a mi számlánkon. Amikor döntünk arról, hogy merre tereljük a vevőket, ezt is vegyük figyelembe. A kártyás fizetés például mindenképpen lassabb, mint ha a kezükbe kapjuk a bankó kötegeket – viszont sok esetben növeli a vásárlási hajlandóságot. Szóval ezt jól át kell gondolni.
Ne igyunk bort, ha vizet prédikálunk
Vagyis, ha minden erőnkkel és hangunkkal azon vagyunk, hogy időben fizessenek nekünk, koncentráljunk arra, hogy mi is így tegyünk. A sikeres üzlet a legnagyobb részben a jó üzleti kapcsolatokon múlik – vagyis ahhoz, hogy működjön, megbízhatónak és hitelesnek kell lennünk. Ezt pedig kevés dolog ássa alá jobban, mint ha folyamatosan a pontosságról papolunk, közben mi késünk a legtöbbet.
A cikk a Telegraph írása alapján készült.