Ha a vállalkozásunk a legjobb marketingcsapattal rendelkezik, melynek tagjai a kezüket a legújabb trendek pulzusán tartják, még akkor is nehéz lépést tartani a változásokkal. De ne essünk kétségbe, ha nem tudunk követni minden újabb trendet! Lényeg, hogy megértsük az alapvető változásokat, átlássuk, hogyan alakult az alapvető megközelítés – így már a megfelelő irányba fordíthatjuk a kommunikációt. A legfontosabb üzenet: ma a fogyasztó irányít. Ezt a változást alapvető fontosságú felfognunk, hogy ne ragadjon le a marketingstratégiánk a régi gondolkodásmódnál, ami nem működik többé.
A fogyasztó irányít
A mantra: a középpontban a fogyasztó. És nem csak addig, ameddig leemeli a terméket a polcról, és a kasszához megy vele! Ennél többet kell adnunk! Amikor egy vásárló felkeresi az üzletünket, kevés, ha csak megpróbáljuk eladni a polcon lévő termékeket. Élményt kell nyújtanunk az első perctől kezdve, amikor átlépi a küszöböt. Le kell nyűgöznünk, hogy elkötelezettséget alakítsunk ki benne, érzelmeket, elégedettséget ébresszünk. (Egy idei kutatás szerint a magyar fogyasztók 26 százaléka hajlandó akár 10 százalékkal is többet fizetni a termékekért vagy szolgáltatásokért, ha egyúttal kimagasló ügyfélélményt kap.)
Ki vagyok én?
Tehát: minden vásárlónak elkötelezett vásárlóvá kell válnia, ez lenne a cél. (A vásárlói hűség 4 alaptételéről itt olvashat részletesebben.) Ez pedig csak akkor működhet, ha megmutatjuk a márkánk mögött álló személyiséget. A vállalkozás tulajdonosának láthatóvá kell válnia, még akkor is, ha nem kis családi cégről van szó, és nem tud minden alkalommal a pult mögött állni. A megismerés fontos lépés, hiszen a személyes impulzus nagyon sokat nyom a latban a hűséges vásárlóknál. Nem kell mindenkivel egyesével kezet fogni, ám az üzeneteinkben, az e-mailekben nyugodtan megjelenhet néhány fotó és személyes mondat.
A vásárlóink ismerjék meg, hogy mi teszi az üzletünket egyedülállóvá, és hogy vannak valódi emberek a termékek mögött. Mutassuk meg, hogy mitől vagyunk egyediek! Beszéljünk a vásárlóknak arról, hogy miért foglalkozunk éppen azzal, amivel, hogy mennyire szenvedélyesen szeretjük a szakmánkat! Mutassuk meg a cég mögött álló embereket! A hideg profizmus nem vonzó.
Erre a hagyományos marketingcsatornák mellett kiváló terepet kínálnak a közösségi oldalak. Minden bejegyzésben, tweetben, posztban legyen érezhető az az érzelmi töltet, amivel a saját cégünkhöz viszonyulunk.
A marketing halott – rémisztően hangzik. Szerencsére nem is igaz. Az viszont biztos, hogy megváltozott. A felmérések szerint a hűségprogramok, a közösségi média használata és az e-mail-marketing a legnépszerűbb marketingeszközök – de ezek is csak akkor működnek majd, ha a lehetőségekhez képest a leginkább személyre szabottabban jelennek meg az üzeneteik.
Vége azoknak az időknek, amikor általános akciós e-maillel bombázhattuk az ügyfeleket, amire rá is mozdultak. A vásárlók okosak, és felismerik a „generál” szöveget. A mobil marketing rohamos terjedése személyesebb, és ami nagyon lényeges, gyorsabb, interaktívabb marketinget hozott magával. Az azonnali reakciók, a bárhol olvasható üzenetek sokkal intenzívebbé tették a piacot, aki előbb lép, előbb arat. Követnünk kell a tempót, mert ha lemaradunk, láthatatlanná válunk.
A személyre szabottság, a strukturáltság, a jobban szűrhető igények a kisvállalkozásoknak is új lehetőséget teremtettek, ma már szerencsére ők is jobban odaférnek a tortához. Nem kell nagy cégnek lenni ahhoz, hogy lépést tudjunk tartani a tempóval, és a saját ügyfélkörünket meg tudjuk tartani. Az új, a személyességre és a pontos mérhetőségre épülő marketingmegoldások a kisvállalkozások számára aranybányát rejtenek. Az alapszintű technikai tudás mellett nem feltétlenül kell marketinges végzettség ahhoz, hogy látványos eredményeket tudjunk felmutatni. Könnyen követhetőek a kampányaink, az okos eszközök elterjedése, az újabbnál újabb applikációk, szoftverek azonnali mérést és eredménykimutatást produkálnak, és ha valami nem hozza a várt eredményt, a reakció is gyors lehet. Egy kisvállalkozás esetében pedig ahhoz sem kellenek marketingguruk, hogy elmondjuk, miért szeretjük azt, amit csinálunk. Elég csak magunkba néznünk.
A marketing rohamléptekkel fejlődik, a megszokott módszerek nem működnek többé. Fogadjuk el, és vessük bele magunkat abba, amit az új lehetőségek kínálnak. Nosztalgiázni nincs idő – kivéve, ha a fogyasztókkal osztanánk meg valami régi, kedves és szívhez szóló történetet.