Tények és tévhitek a sikeres beszállítóvá válásról

Beszállítóvá válni nagy kihívás, de ha sikerül hosszú távú kapcsolatot kialakítani, mindenképpen megéri. Lássuk a legfontosabb versenyelőny tényezőket és tévhiteket a magyar beszállítókról, és azt, hogy miben kellene még fejlődnünk a siker érdekében.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:FreeDigitalPhotos.net/waitporn

Beszállítóvá válni nem kis kihívás: komoly beruházást, átgondolt cégvezetést, nemzetközi szintű minőségirányítást követel meg a cégektől, hiszen a multik kizárólag olyan beszállítói partnerekkel fognak együtt dolgozni, amelyek infrastruktúrában és volumenben is képesek folyamatosan kiszolgálni az igényeket. A beszállító terméke  lehet direkt (a termék közvetlen része), vagy indirekt ( a termék előállításához szükséges) . A magyar beszállítók jellemzően a nem kulcskompetenciához tartozó részeken szállítanak be a nemzetközi cégeknek, hanem bérmunka jellegűen, inkább az infrastruktúra oldalon jelennek meg és nagyjából  outsourcing tevékenységet végeznek – mondta el tapasztalatai alapján Goszták Árpád a Budapesti Turbinakomponens gyár gazdasági igazgatója a Piac&Profit német-magyar üzleti fórumán.

Ahhoz, hogy hosszú távon beszállítók lehessünk, partnerré kell válni – így nem kerülünk ki könnyen a „pikszisből”. De ne akarjunk túl nagyot egyszerre, a biztos partneri kapcsolat is mindig egy-egy termékkel, vagy egy-egy részfolyamat elvégzésével kezdődik – hangsúlyozta Goszták.

Az együttműködés esetében a beszállító kkv-nal annál jobb, minél kevesebb dolgot szab meg a munkafolyamatokból a felvásárló multi cég, hisz annál önállóbb a vállalat. Ha bérmunkáról van szó, a multi ellenőrzi a vásárlásokat, megmondja a technológiát és minden mást. Minél nagyobb felelősséget vállalunk, annál több a szabadság is. Komplex termékfelelősség és saját termék esetén csak azt írja elő a megrendelő, hogy mihez várja a terméket.

Ahhoz, hogy ezt a kívánatos szintet elérjük, fontos a kölcsönös előny és a bizalom megléte – vagyis a tapasztalatok megosztása, a mindkét fél részéről meglévő kockázatvállalási hajlandóság – ezek a hosszú távú partnerség alapfeltételei.

Így éljük túl beszállítóként
Nem csak az elvárásoknak való megfeleléssel kell azonban foglalkoznunk, ha sikeresek szeretnénk lenni beszállítóként. Nem árt magunkat is megfelelően védeni, mert a kisebb félnek is vannak kockázatai. Egy kisebb céget akár végletesen megrendíthet, ha a korábbi felvevő tönkremegy, vagy mondjuk egyszerűen csak nem fizet.
Tények és tévhitek  a magyar beszállítókról

Olcsó – ez nagyjából igaz, az árak általában versenyképesek. De ha az összköltséget nézzük, nem csak például a munkaerő óradíját, nem biztos, hogy olyan jelentősen alacsonyabb árat tud biztosítani egy magyar cég. A megrendelő multik számára viszont egyáltalán nem csak az ár fontos. Azt nézik meg például, hogy tud-e a beszállító elő- és utófolyamatokat is biztosítani (a beszállító a teljes folyamatot biztosítja, vagy pl. a vevőnek kell az alapanyagot biztosítani, vagy épp a teljes folyamathoz ide-oda kell szállítani a dolgokat). Összességében nem biztos, hogy megéri a vevőnek.

Rugalmas – mindent megoldunk, de kérdés, hogy ezt a jogszabályokon belül tesszük-e. Lehet, hogy szemet hunynak a munkabiztonsági szabályok hanyagolásán vagy épp a kifizetetlen túlórák felett, de szeretni nem fogják. Hosszú távú partnerkapcsolatoknak nem fog jót tenni.

Vevőközpontú – lesi a vevő gondolatait, ez igaz. De nem a személyes kapcsolatra kell helyezni a hangsúlyt, hanem a szervezetre. Nem az ide látogató tisztségviselőt kell etetnünk, itatnunk, inkább  lássuk a cég egész szervezetét, helyzetét stb. A személyes kapcsolatok persze fontosak, de nem erre kéne a legnagyobb energiát fordítani.

Jó minőség – nem rosszabb a magyar termék, mint a német, de a bizalomhoz fontos az is, hogy hogyan állítjuk elő a terméket. A folyamatok minősége határozza meg a termék minőségét – ezt az elvet követik. A termékminőséget rendszeres ellenőrzéssel kell biztosítani. Olyan folyamatokat szeretnek, ahol maga a folyamat biztosítja a jó minőséget, nem arra épít a dolog, hogy ami selejt, azt majd nem küldjük ki.

Elbukik, aki nem bírja pénzzel
Beszállítóvá válni minden kisebb cégnek jó lehetőség. Amellett, hogy növelheti az ismertségünket, könnyebb lehet fejleszteni is, hisz még a bankok is jobban bíznak bennünk. De ki ad pénzt a nekifutásra?
Ahol fejlődni kell

Innováció – nem egyenlő a magyar találékonysággal! Nem csak a szabadalom számít, hanem az is, hogy az ötleteinket amivel jobbá vagy hatékonyabbá tudjuk tenni a terméket, gyártást, azt osszuk meg a vevővel! Ne csak legyártsuk amit kapunk, tegyünk hozzá tudásunk szerint, értékelni fogják a megrendelők ezt a fajta elkötelezettséget. Ez a bizalom és partnerség alapja, ha ez nincs meg, nem lesz hosszú távú a kapcsolat. Ha 2-3 év alatt nem alakul ki, akkor nem lesz sikeres az együttműködés.

Átfogó kompetenciák – lehetne többet vállalni, átvenni több dolgot, figyelni a szervezetfejlesztésre, munkatársak képzésére Nagy előny a duális rendszerben végzett munkatárs, ami fontos eleme a bizalomépítésnek.

Tőkeintenzitás – sok kkv-nél a legnagyobb érték a cégvezető autója - mondta az előadó. A cégek sokszor munkaerő fejlesztésre koncentrálnak, kézzel váltanak ki gépi folyamatokat, nem ruháznak be a cégek nagy termelő gépekbe. Nem jellemző a tőke intenzív befektetés. Növekednie kéne a kockázatviselési képességnek és hajlandóságnak, szintén a külföldi partnerek bizalmának elnyerése érdekében.

Piacismeret – nem csak a vevőt, hanem a piacot kell ismerni. A versenytársakra nagyon kell figyelni, jellegzetes magyar hiba legyinteni a rájuk. Fontos az alternatív technológiák ismerete, az iparági trendek követése.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo