Taxisrendelet: vidéken is?

Még egy hónapig kapott haladékot mintegy ezer taxis, hogy átfestesse gépjárművét az előírásos sárga színre. Mindenki másnak szeptember 1-től csak sárga taxit lehet használni. A sofőrök tíz százaléka inkább nyugdíjba ment. Nem lehetetlen, hogy több vidéki városban is követik majd a budapesti taxisrendelet példáját.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Már csak a sárga - Kép MTI, Fotó: Honéczy Barnabás

Elméletileg szeptember 1-től csak sárga taxival lehet utazni Budapesten. A taxisoknak évente meg kell újítani az engedélyüket, ennek pedig a taxirendelet egy évvel ezelőtti bevezetése óta egyik feltétele a jármű sárgára színezése. „Mintegy ezren (pontosan 1150) azonban éppen a rendelet hatálybalépése előtt újították meg a drosztengedélyüket, így nekik még szeptember végéig nem kell átfestetniük az autóikat” – hangsúlyozta a Piac&Profitnak Metál Zoltán, az Országos Taxisszövetség (OTSZ) vezetője.

A 2013. szeptember 1-jén életbe lépett új taxirendeletben egyebek mellett rögzítették az autók küllemére vonatkozó szabályokat. Ennek alapján a taxisok csak akkor kaphatták meg évente megújítandó droszthasználati engedélyüket, ha ennek az előírásnak is megfeleltek. Az új taxirendelet szabályozta a járművek életkorára, felszereltségére vonatkozó előírásokat is: minden taxiban kell lennie bankkártya-terminálnak, működő légkondicionáló berendezésnek, és kötelezővé tették az évszaknak megfelelő gumiabroncs használatát is.

Emellett a taxiknak a maximált ár helyett fix tarifát kell alkalmazniuk: az alapdíj 450 forintra, a kilométerdíj 280 forintra, a percdíj pedig 70 forintra emelkedett. A korábbi maximált árat 1998-ban vezették be, az akkori rendelet 300 forintos alapdíjat, 240 forintos kilométer- és 60 forintos percdíjat állapított meg. (Aki eltér a megszabott ártól, az az engedélyét kockáztatja.)

Van, aki a nyugdíjat választotta

Mint azt korábban megírtuk, több érdekvédelmi szervezet attól tartott a szabályozás kapcsán, hogy ezrével adják vissza majd az engedélyeket a taxisok és az áremelkedés hatására jelentősen csökken majd az utasforgalom is. Metál Zoltán szerint az elmúlt egy év tapasztalataiból világosan látszik, hogy ezek a negatív hatások nem következtek be. „A taxisok mintegy tíz százaléka nem újította meg az engedélyét az elmúlt időszakban, (jelenleg mintegy 5000 taxis van Budapesten) de ők is csak részben a szabályozás hatására, a legtöbben nyugdíjba mentek. Az utasforgalom viszont nem csökkent, sőt pozitív visszajelzéseket kaptunk a fogyasztóktól, akik értékelik a magasabb minőségű szolgáltatást, a kiszámíthatóságot és a biztonságot” – hangsúlyozta az érdekképviseleti vezető.

Kiemelte ugyanakkor, hogy a gépjárművek műszaki állapotára vonatkozó követelményrendszer jövő nyári életbelépésével még a taxisok 10-15 százaléka hagyhat fel a tevékenységével.

Még mindig vannak hiénák

A 20 fővárosi fuvarszervező cégből 11 kapott eddig minősítést, (három másik fuvarszervező minősítését visszavonták, miután nem feleltek meg a jogszabályi követelményeknek) de még a maradék kilenc is működik. „Még mindig hiányzik a viszonyokat rendező kormányrendelet, ezért is nem lehet hatékonyan fellépni a hiénák ellen. Azonnal kiváltják ugyanis az engedélyüket, miután a hatóság bevonja azt, egy joghézag miatt. Ha a rendelet megjelenik, akkor folytatódhat a piac tisztulása.” – mondta Metál Zoltán.

A szakember szerint reális esélye van, hogy a nagyobb vidéki városok is követik majd a főváros példáját. „jelenleg hat nagyobb vidéki központban van életben szabályozás a taxikra, de a pozitív visszajelzések várhatóan azokat az önkormányzatokat is elgondolkoztatják majd. Igaz, hogy a vidéki piac lényegesen kisebb és a helyzet elsősorban Budapesten volt „durva” a szabályozás előtt” – tette hozzá.

Az ipát is helyben kell fizetni
A nem budapesti székhelyű taxis szolgáltató, aki tevékenységének jelentős részét Budapesten végzi, bevételének túlnyomó többségét is itt szerzi, tehát használja a főváros útjait, terheli annak környezetét, így iparűzési adójának egy részét Budapesten, és nem egy esetleg kedvezőbb adókulcsot biztosító vidéki településen kell megfizetnie. A fővárosi kormányhivatal a vonatkozó fővárosi közgyűlési rendelet egyes rendelkezései törvényellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt nyújtott be a Kúriához. A Kúria önkormányzati tanácsa azonban elutasította az indítványt, és azt mondta ki, hogy a módosított taxirendelet törvénybe ütközése nem állapítható meg.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo