Szigorúbb szabályok várnak a webáruházakra

Változnak a távkereskedelem jogszabályai, decembertől szigorúbb szabályozás vár a webáruház-üzemeltetőkre, többek között a vevő 14 napig állhat el a szerződéstől és jóvá kell hagynia az ellenértéket is.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:Pixabay

A fogyasztók jogairól szóló 2011/83 EU irányelv szabályait a tagállamoknak – így hazánknak is – ez év decemberéig kell átültetniük saját jogszabályaikba. „Az új uniós szabályoknak köszönhetően Magyarországon is módosulnak a távkereskedelem feltételei” - tájékoztat Torsten Braner, a TaylorWessing e|n|w|c nemzetközi ügyvédi iroda partnere.

Különösen a webáruház-üzemeltetők számíthatnak új, szigorúbb szerződéses kötelezettségekre. A továbbiakban például nem lesz elegendő, hogy a fogyasztó megrendeli a terméket vagy a szolgáltatást, hanem kifejezetten hozzá kell járulnia annak árához, ellenértékéhez is.

Hosszabb elállási idő

„A távkereskedelem során létrejövő szerződésektől a fogyasztó ez idáig is jogosult volt 8 napon belül indokolás nélkül elállni. Ez a határidő az irányelv nyomán azonban meghosszabbodik 14 napra” – hangsúlyozza Torsten Braner. Amennyiben pedig a kereskedő vagy szolgáltató a szerződés megkötését megelőzően nem tájékoztatta a fogyasztót a jogszabályban előírt követelmények szerint az elállási jog gyakorlásának feltételeiről és határidejéről, akkor az elállási időszak meghosszabbodik egy évre.

Tekintettel arra, hogy egyes tagállamokban – így Németországban is – már ma is a 14 napos elállási határidő van érvényben, azoknak a kereskedőknek, akik más tagállamokban is kínálnak árut illetve nyújtanak szolgáltatást, javasolt már most is a 14 napos egységes határidőt alkalmazni – összegez a közösségi jogász.

Szakemberek egyébként az javasolják, hogy akár a törvényben előírtnál hosszabb elállási jogot engedélyezzenek a webshopok önkéntesen. Ha biztosak vagyunk saját termékünk, szolgáltatásunk minőségében, attól sem kell tartani, hogy sokan élnek majd az elállás lehetőségével. Ugyanakkor ezzel a gesztussal növelhető a vevőknek a webshopunkba vetett bizalma, ami mindenképpen nagy nyereség. Itt olvashatja a Piac&Profit szakértőjének tanácsait, hogy hogyan lehet bizalmat keltő weboldalt felépíteni.

KKV-Akadémia: Nyerő lehet a webáruház
A kkv-k legnagyobb gondja a jó webértékesítési rendszer kialakítása és hatékony működtetése. A jó webes értékesítés technikai, jogi, marketing, logisztikai, pénzügytechnikai vonatkozásait foglalja össze a szakmai rendezvény, ahol a gyakorlatban már tapasztalatot szerzett vállalkozások mondják el a hatékony értékesítési rendszer kialakításának titkait.
Magasról tesznek a fogyasztóvédelemre a webshopok

Az internetes üzletek, webshopok 75 százaléka nem felel meg az Európai Unió fogyasztóvédelmi előírásainak – állapította meg korábban az Európai Bizottság. A vizsgálat folyamán összesen 333 honlapot vettek górcső alá, az unió 26 tagállamában – Írország erőforrás hiányában nem vett részt a vizsgálatban -, valamint Norvégiában és Izlandon. Ezek 76 százalékát jelölték meg további vizsgálatra, mert a hatóságok azt gyanítják, nem felelnek meg az uniós fogyasztóvédelmi előírásoknak. A 14 éven aluli gyerekeknek játékokat forgalmazó 55 honlap 71 százaléka nem tartja be az uniós előírásokat – tudatta a bizottság. (A hazai wepshopok viszont egyre megbízhatóbbak.)

A bizottság szerint a fő problémát a tisztességtelen szerződési feltételek, a visszalépés lehetőségének hiánya, valamint az eladó személyének és elérhetőségének fel nem tüntetése jelenti. A vizsgálat során 230 honlapnál találtak tisztességtelennek nevezhető szerződési feltételeket, amelyen a bizottság azt érti, hogy az eladó kizárja saját felelősségét, ha a letöltött termék kárt tesz a fogyasztó berendezéseiben; megfosztják a fogyasztót a jogorvoslat és a reklamáció lehetőségétől, vagy megnehezítik azt; megfosztják a fogyasztót attól a jogától, hogy a terméket kicseréltesse vagy visszakapja a pénzét, ha a letöltött termék működésképtelen.

Két, tavasszal elfogadott Uniós jogszabály az esetleges vásárlói panaszok gyorsabb rendezését segíti. Ez a kiskereskedők számára is fontos változást hozott. “Főleg a kisebb fogyasztók és kereskedők nem szívesen vásárolnak külföldről vagy adnak el árut más országba elsősorban azért, mert nem tudják, probléma esetén kihez fordulhatnak. Ez a rendelet biztonságossá teszi a vásárlást az egész Unióban. Ezért jelent az egységes piac történetében fontos mérföldkövet ez a jogszabály” – mondta a témáért felelős parlamenti képviselő, Róża Thun.

A minősítés segíthet?

A magyar webshopok ráadásul fokozott ellenőrzésekre számítanak, mivel a hatóságok is felismerték a változó trendeket. 2013. április 1-jétől a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonság Hivatal (NÉBIH) fokozottan ellenőrzi az internetes kereskedelem résztvevőit. A hatóság szakemberei többek között kiemelt figyelmet fordítanak az áruk eredetére, de ellenőrzik majd a webáruházak árutárolását, kiszállítási tevékenységét is.

A magyar webshopok számára sem könnyű minden feltételnek megfelelni még akkor sem, ha minden jó szándék megvan eziránt. Pedig a teljesen jogtisztán működő webes üzlet eladónak és vevőnek egyaránt megéri. Ennek elősegítése érdekében hozta létre a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért a "Vedd a neten" minősítő rendszert. Minősítést azok a webboltok kaphatnak, amelyek minden hatályos jogszabálynak, fogyasztóvédelmi elvnek megfelelnek. A minősítő rendszer egyrészt a fogyasztókat segíti a döntésben, másrészt olyan eszközt ad a kereskedők kezébe, ami segíti a jogszabályoknak való megfelelést. A boltok önellenőrzése ingyenes, aki viszont vállalja annak költségét, hogy szakemberek is auditálják a webshopját, védjegyhasználati jogot kap, ezzel is erősítve a fogyasztók bizalmát. Ha egy oldal a minősítésnek megfelelt, a továbbiakban a minősítő szervezet félévente ellenőrzi a jogszabályváltozásokat, azokra felhívják a tagok figyelmét, hogy tudják követni azokat.

Öt tévhit a webáruházakról
Míg a kiskereskedelmi forgalom inkább stagnál hazánkban, addig az interneten folytatott kereskedelem mindinkább növekszik. Sok kereskedő még mindig nem, vagy rosszul használja ki az internet kínálta lehetőségeket. Szakértőnk rámutat néhány pontra, amelyek a siker gátjai lehetnek!

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo